Nissan Murano

Provkörning av Nissan Murano

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

6-cyl tvärställd V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Variabla ventiltider. Kompression 10,3. Borrning/slag 95,5/81,4 mm, volym 3498 cm3. Max effekt 245 hk (180 kW) vid 5800 r/min. Max vridmoment 333 Nm 4400 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift, steglös CVT-låda med sex fasta lägen.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Individuell upphängning. Fram fjäderben, bak multilänkaxel.

Styrning 

Kuggstång, servo. 

Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/65 R18.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 282, längd 477, bredd 188, höjd 171, spårvidd fram/bak 163/163. Tjänstevikt ca 1865, maxlast ca 425.

Fartresurser

Acceleration och toppfart ingen uppgift.

Bränsleförbrukning

Landsväg 0,94, stadstrafik 1,17 l/mil (enligt US-norm).

Ojojoj då, Nissan!

Ett självsäkert flin från Nissan vill flåsa XC90 och andra SUV:ar i nacken.

Nissan har fått ordentlig snurr på hjulen. Från att ha tillhandahållit ganska mossiga (men bra) modeller kommer en plötsligt uppsjö friska vagnar. 

En av dem är Murano, en ny SUV i det större segmentet. Premiärvisningen skedde på Tokyosalongen förra året och utseendet är minst sagt okonroversiellt: Större och lyxigare än X-Trail, men framför allt kaxigare. Fronten ser ut som ett jättestort, självbelåtet flin från "öra till öra". Baktill finns drag av Nissan Micra, från sidan är Murano nästan obeskrivlig.

I nummer 8/04 av Teknikens Värld provkördes Infiniti FX, en annan obeskrivlig bil i samma segment. Infiniti är Nissans "finbilsmärke" men importeras inte till Sverige av Nissan utan kommer hit via andra kanaler.

Det här kunde lika gärna vara en Infiniti, det vågade stuket och kvalitetskänslan är snarlika. V6-motorn på 3,5 liter finns också i Infiniti FX35 och i sportbilen Nissan 350Z, men är i Murano nedtrimmad till 245 hk i stället för 280. Vitsen är att ge bättre vridmoment på lågvarv, vilket ska passa Muranos steglösa CVT-växellåda bättre.

Till skillnad från Infiniti och Nissan 350Z är V6:an här tvärställd och Murano är i grunden framhjulsdriven. Om framhjulen snurrar fortare än bakhjulen överförs kraft via en lamellkoppling till bakhjulen som då börjar driva. Kraftfördelningen kan med hjälp av en knapptryckning låsas 50/50. Bra, eftersom en viss fördröjning uppstår när knappen står i "automatläge". Framhjulen kan då hinna gräva ner sig i sand eller snö innan bakhjulen börjar driva. Systemet är hämtat från lillebror X-trail.

Provkörningsbilen är importerad av Nissan Sverige från Kanada eftersom det dröjer till vintern innan de europeiska versionerna kommer. Dessa lär vara ändrade på 1600 punkter jämfört med den kanadensiska versionen, bland annat får bilarna en cd-stereo anpassad för Europa, annorlunda klimatanläggning och strålkastarspolare. Däremot hoppas jag att man inte börjar pilla med fjädringen eftersom provbilen går mycket fint på våra olika slags vägar. Fjädringen är väl kalibrerad och bilen kränger bara måttligt i kurvorna. Hjulupphängningarna är ordentligt isolerade, ytterst lite vägljud fortplantar sig till kupén. I hög fart finns ett måttligt vindbrus från de stora backspeglarna, det är ungefär allt man hör. Motorn morrar till vid acceleration, men knappast så det stör.

CVT-lådan kan låsas i sex steg när man för över spaken till manuellt läge. Lådan fungerar finfint, man märker den egentligen bara vid fullgasacceleration då motorvarvet blir konstant högt. Vid normal körning märks inte växlingarna alls, intrycket är mycket bättre än i den Primera CVT jag körde för några år sedan. Några uppgifter om acceleration eller toppfart har Nissan ännu inte uppgivit och vi mätte inte heller under den korta provperioden - men Murano känns i alla fall fullt tillräcklig. Det finns inte heller några europeiska förbrukningssiffror, enligt amerikansk EPA-norm drar Murano 0,94 l/mil på landsväg och 1,17 i sta'n.

Om utsidan är spektakulär så är insidan minst lika tittvänlig. Instrumentgruppens gula mätare är placerade i en egen aluminiumlåda, omgiven av ganska kantiga inredningsformer. Knapparna känns igen från Infiniti och Nissan. Ratten är ställbar endast i höjdled medan pedalstället är elektriskt justerbart - en udda finess som inte är så dum. 

Standardutrustningen är nästan komplett: DVD-baserat navigationssystem, läderklädsel, farthållare, färddator, elmanövrerade stolar, cd, radio, elektriskt ställbart pedalställ med minne, ställbart ryggstöd bak, elsollucka i glas, 18-tums lättmetallfälgar, elhissar runt om, elspeglar, bi-xenonstrålkastare, fjärrlås med mera. Det enda tillvalet är ett "rökarpaket" med askkopp och tändare. Även säkerhetsutrustningen är gedigen.

Murano känns som en komplett och kompetent bil som nog bör få konkurrenterna att skruva på sig. Frågan är väl bara om det är tillräckligt fränt att äga en lyx-SUV med Nissanemblem.

En annan fråga rör priset. Så mycket mer än en halv miljon får Murano inte kosta om den ska en chans bland BMW, Volvo, VW, Porsche, Mercedes, Infiniti, Lexus och andra dyrgripar i klassen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!