Nissan Murano Foto: ©Francesc Montero

Provkörning av Nissan Murano 2,5 dCi

En ganska trevlig och fräck bil har nu äntligen fått en motor som kan ge den en försäljning värd namnet. Nissan Murano har blivit med diesel.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?



Nissan Murano debuterade i Europa 2004. En uppfräschad version kom 2008. Men inte förrän nu, sex år senare, har Nissan förmått att trycka ner det egentligen enda tänkbara motoralternativet i den: en diesel.

 Detta trots att den här motorn i sitt ursprung fanns i Pathfinder redan 2005. Sent ska syndaren vakna och än mer märkligt blir det när man hör att Nissan tror att 80 procent av den totala försäljningen kommer att ligga just på diesel.

 Att diesel är det uppenbara valet framstår som glasklart då man inser att det kommer att säljas drygt 210 000 bilar i Muranos segment under 2010. 90 procent av dessa är dieseldrivna.

 Försäljningen av Murano med bensinmotor har varit ganska marginell i Sverige (64 stycken 2009) , det är så att man hajar till när man ser en Murano på väg.

 Nissan har ju på senare tid gjort det till sin niche att tillverka cross-overs som verkligen har en udda look och verkligen drar blickarna till sig. En del gillar det, andra inte.

 Oavsett vad man tycker ska man veta att modellen kommer tämligen fullutrustad från start och att andrahandsvärdet på en Murano med bensinmotor fallit i paritet med oljebolaget BP:s aktier efter oljekatastrofen.

 Med denna 2,5-liters dieselmotor kanske det kan bli bättre. Snurran satt som vi tidigare nämnde i Pathfinder men har nu uppgraderats från 171 till 190 hästkrafter och vridmomentet har ökat från 403 till 450 Nm. Siffrorna har ökat med bland annat höjt insprutningstryck av bränslet.

 En urstark motor, trevlig att köra men med en hel del rå dieselkaraktär.

 Bränsleförbrukningen anges till 0,80 l/mil vid blandad körning, bromskraftåtervinning används.

 Försäljningen börjar sent i höst, inga priser är satta.

Nissan Murano 2,5 dCi

Pris

Ej fastställt.

Motor

Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 15,0:1. Borrning/slag 89/100 mm, cylindervolym 2 488 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 450 Nm vid 2 000 r/min. Kraftöverföring Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 235/65 HR 18.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 283, längd 486, bredd 189, höjd 172, spårvidd f/b 161/161. Tjänstevikt ca 1 895, maxlast ca 600, max släpvikt 1 585. Tank 82 liter. Bagage-volym (VDA-liter) 895–1 825 liter.

Fartresurser*

Toppfart 196 km/h. Acceleration 0–100 km/h 10,5 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,01, landsväg 0,68, blandad körning 0,80 l/mil. CO2 210 g/km.

Garantier

3 år nybil, 12 år rost, 3 år lack.

Skatt

5 864 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Cyber Monday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr