Nissan NV200 Evalia Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Nissan NV200 Evalia 1,5 dCi

Nästan namne med ett kaffemärke eller Åsa-Nisses fru är Nissans kompakta fraktskåp ett val för den rationella bilägaren. Eller baksätesvalet vid taxiresor utomlands.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

De ansvariga för taxidriften i New York och London har en sak gemensamt. Människorna i respektive världsmetropol är vana vid att åka egen droska, givetvis planerar stadsledningarna för ytterligare en period med taxiåkande. Checkers och på senare tid stora Fordar har skjutsat folk i “The Big Apple” i många år och i London är Metrocab lika engelsk som pint, Big Ben och Queen Elizabeth.

Men allting har sitt slut och nu ska de båda städerna göra gemensam sak i att använda sig av Nissan NV200 som officiell taxibil! NV står för “New Vehicle”, men minibussen kom redan 2009, nyhetsvärdet består dock tack vare taxibeslutet. I Sverige syns bilen mest som hantverkarskåp, personbilsvarianten är en betydligt mer udda figur.

”Evalia” heter NV200 i tilläggsnamn som sjusitsig minibussvariant. Stora skjutdörrar på båda sidor öppnar upp rejält till det första baksätet. Entrén till sista raden kräver lite gymnastik men väl på plats får en normalbyggd vuxen plats. I det provade Premium-utförandet ingår fläkt med extra kyla till tredje raden, bra för de resandes klimatkomfort. I mellersta raden är sittpositionen av köksstolskaraktär. Känslan av lokaltrafik är påtaglig. Mer lutningsvinkel på stolsryggen hade varit önskvärd men de små uppfällbara picknickborden i plast välkomnas av spelande barn eller fikande vuxna.

Framsätena är relativt enkla, klarar en långdistans på 30-40 mil, sedan krävs bensträckare tack vare träsmak i ben och rygg. Annars är förarmiljön föredömlig att använda, allt är av japanskt brukarsnitt. Växelspaken löper smidigt och den lilla ratten – med plan busslutning – snurrar lätt på grund av den överservoassisterande styrningen. I stadstrafik är NV200 busenkel att hantera tack vare kompakt ytterformat, bottenvridstark dieselmotor och den originalmonterade backkameran.

Två motorer finns att välja på, 1,6-liters bensin eller 1,5-liters diesel. Båda levererar 110 hästkrafter men provbilens dCi-diesel från Renault, kopplad till sexväxlad låda (bensin är femväxlad) känns mest rätt tack vare kraftfullare vridmoment. Kraftmässigt är 1,5 dCi fullt tillräcklig, men vi hade önskat oss ett automatväxellådsalternativ. Det hade passat biltypen.

Chassimässigt upplevs NV200 som struttig när den är olastad, men med några passagerare ombord börjar bladfjäderlösningen i bakvagnen mjukna något. Med en bredd på futtiga 169 centimeter och höjd på i sammanhanget höga 186 cm är inte NV200 fullt så vindkänslig som man först kan tro, men vid omkörning av långtradare ska man ändå iakttaga viss försiktighet.

Bakgrunden som yrkesfordon märks givetvis i basfunktionerna. Att lasta NV200 är lätt som en plätt, lastgolvet ligger lågt placerat. Bagageluckan öppnar upp högt, men sidohängda dörrar hade kanske varit att föredra. Bakluckan är tung att stänga för kortväxta.  Intresset är om inte enormt så i alla fall påtagligt när det svarta skåpet svänger i taxifilen framför Helsingborgs Knutpunkt. På taket har vi tejpat fast en taxiskylt för att smälta in på bästa vis. Droskförare rusar till och frågorna haglar. ”Finns den som miljöbil?”, ”Går den att få med automat?” men framförallt ”Vad kostar den?”. Svaren rabblas upp gång på gång, ”Nej, nej och från 203 500 kronor med bensinare”. I London och New York får taxibilarna naturligtvis automatlåda, men icke vi nordbor. Intresset mattas av något men vissa chaufförer verkar förstå det kompakta formatet i kombination med möjlighet till sex betalande passagerare. Det bringar in kulorna tydligen.

Hur mycket Nissans taxiavtal med London och New York kostar är hemligt, men de båda världsmetropolernas versioner är anpassade för respektive stads önskemål. Exempelvis är framvagnen ombyggd hos de svarta London-bilarna för att klara av en betydligt snävare vänddiameter. Skiljevägg mellan chaufför och passagerare samt specialinredd baksätesdel med klappstol är andra specialiteter. Liksom i de gulmålade New York-taxibilarna har det ordinarie baksätet placerats längre bak för bättre benutrymme. USB-port och extra strömuttag bak är moderniteter som är standard.

Om svensk taxinäring ska få upp ögonen för NV200 Evalia krävs dock miljöbilsanpassning och automatlåda. Allt enligt vår snabbgallup bland skånska droskåkare

Rivaler

Dacia Lodgy dCi 110 

Långsökt koncernkollega till NV200, också med fransk dCi-motor. Byggs i Afrika(!) och

med plats för sju åkande, som sitter trängre

än i NV200. Lågpris!

Pris: 139 900 kronor.

Volkswagen Caddy Maxi 1,6 TDI

Bruksvarianten av sjusitsiga Caddy TDI är dyrare än NV200 Evalia men är också bekvämare för föraren. Inte lika kompakt och smidig att köra i stan dock.

Pris: 240 500 kronor.

Nissan NV200 Evalia 1,5 dCi

Pris

229 750 kronor.

 

 Motor

Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 2 ventiler per cylinder. Kompression 15,3:1. Borrning/slag 76,0/80,5 mm, cylindervolym 1 461 cm3. Max effekt 110 hk (81 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 1 750 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell växellåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak halvstel axel och bladfjäder.

 

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,6 meter.

 

Bromsar

Skivor fram och trummor bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 5,5 tum, däck 175/70 R14.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 273, längd 440, bredd 169, höjd 186, spårvidd f/b 149/151. Markfrigång 16. Tjänstevikt ca 1 426, maxlast ca 604, max släpvikt 1 100. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 2 100-2 900 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 160 km/h. Acceleration 0–100 km/h 15,0 s.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 0,63, landsväg 0,50, blandad körning 0,55 l/mil. CO2 144 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, lack 3 år, 12 år rost, 3 år assistans.

 

Skatt

2 787 kronor per år.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!