Kantig och annorlunda.

Provkörning av Nissan Pathfinder

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Om du söker en oöm kamrat på den vida färden kan du finna den i nya Pathfinder. Knappast högmodern i konstruktionen, men skönt avskalad i sin framtoning.

Basfakta

Motor

 Längsmonterad 4-cyl med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 16,5. Borrning/slag 89/100 mm, volym 2488 cm3. Max effekt 174 hk (128 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 403 Nm vid 2000 r/min.

 Kraftöverföring

 Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 5-växlad automat. Antisladd- och antispinnsystem.

 Fjädring och hjulställ

 Skruvfjädring med krängningshämmare och dubbla triangellänkar fram och bak.

 Styrning

 Kuggstång, servo. 3,6 rattvarv, vändcirkel 11,9 meter.

 Bromsar

 Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. 

 Hjul

 Fälg 17 tum, däck 255/65 R 17.

 Mått och vikt (cm/kg) 

 Axelavstånd 285, längd 474, bredd 185, höjd 187, spårvidd fram/bak 157/157. Tjänstevikt ca 2200, maxlast ca 680, max släpvikt 3000. Tanken rymmer 80 liter.

 Fartresurser*

 Acceleration 0-100 km/h 12,3 (automat 12,5) s. Toppfart 175 (174) km/h.

 Förbrukning*

 Stad 1,15 (automat 1,32), landsväg 0,76 (0,83), blandad körning 0,90 (10,1) l/mil. 

 *Enligt tillverkaren

 

Nissan letar nya vägar

Nya Nissan Pathfinder är en oöm och charmig terrängduglig kamrat. Med en skönt avskalad framtoning och plats för sju ska den ta över stafettpinnen efter ålderstigna Terrano.

Ända sedan King Cabs dagar på 1980-talet har Nissan förknippats med beprövad teknik och slagtåliga produkter med förkärlek för terräng. Nya Nissan Pathfinder (Stigfinnare) avlöser den minst sagt sömniga Terrano II - och det är inte en dag för tidigt. Pathfinder visades redan på Frankfurtsalongen 2003, då som en konceptbil kallad "Dunehawk". 

 Pathfinder som produktionsmodell ser fortfarande tuff och annorlunda ut i sin relativt strama och kantiga dress. Första intrycket är en mix av Mitsubishi Pajero och Land Rover Discovery 3. Sidoprofilen är tydlig, man "plockar" en Pathfinder på den säregna lutningen av c-stolpen (med sina integrerade dörrhandtag placerade långt upp) som har så kallad "negativ" lutning. 

 Pathfinder har till skillnad från gängse modern SUV-norm inte självbärande kaross, här är det i stället genuint rambygge i lättmetall som gäller. Fördelarna är enligt Nissan en mer stryktålig, lättare och tystare lösning jämfört med en självbärande kaross. På vägen upplevs Pathfinder som det rambygge den är. Att komfortjämföra med till exempel Volvo XC90 ger direkt underläge för Pathfinder. Visserligen har de forna stela axlarna (som fungerar bättre vid genuin terrängkörning) ersatts med individuella hjulupphängningar runt om, men körkänslan är alltjämt mer åt det pickup-artade hållet. 

 Den lite veviga styrningen är diffus i hög fart. Fjädringen är stötig på grov och skadad asfaltsväg, men man förvånas ändå av ljudnivån som hela tiden ligger inom anständig nivå.

 Motorn, med den kryptiska benämningen YD25DDTi, är en nykonstruerad fyrcylindrig common-rail dieselmotor på 2,5 liter med hela 174 hästkrafter. Maximalt vridmomentet på 403 Nm nås redan vid låga 2000 r/min. Karaktären är björnstark och sansad. Att varva leder mest till motorbrum utan större fartökning, bättre låta bilen rulla på låga varv då en diesel gör sig allra bäst. Växellådsalternativen är två till antalet, sexväxlad manuell respektive femväxlad automat. Inredningen i Pathfinder är inte lika modern i sin look som utanpåverket, mer formel "1A". Lättbegripliga knappar och spakar i förarmiljön.

 Utrustningslistan är någorlunda komplett i SE-versionen (pris från 360000 kronor). Den lyxutrustade LE har en backkamera i färg, skinnklädsel, taklucka med mera. Pris från cirka 400000 kronor. En strippad inropare är XE, från 315000 kronor, utan takrails, men med plåtfälgar, stram tygklädsel och endast manuell låda.

 Pathfinder är inte helt oäven i det gröna. Fyrhjulsdriften liknar det som finns i lillebror X-Trail. Systemet heter "All Mode" och i kombination med antisladd/slir-programmet "ESP+" jobbar det uteslutande på elektronisk väg utan valmöjlighet att låsa några individuella differentialspärrar. Det enda du kan göra är att välja läge på "4WD-spisvredet"; 2H, AUTO eller fyrhjulsdrift och lågväxel.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!