Provkörning av Nissan Pixo 1,0 L

Provkörning av Nissan Pixo 1,0 L

Det är lite déjà vu-känsla när jag hoppar in i Nissan Pixo. För några månader sedan provkörde jag Suzuki Alto och det här är en likadan bil! De tillverkas på samma produktionslina i Indien och det som skiljer dem åt är strålkastare, grill och stötfångare.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Motorn har 1,0 liters cylindervolym och ger 68 hästkrafter. Det gör inte Nissan Pixo till något fartmonster men det är inte heller målsättningen. Desto roligare läsning är bränsleförbrukningen som Nissan uppger till 0,44 liter milen vid blandad körning. Koldioxidutsläppet är låga 103 gram per kilometer och för en konventionell bil med vanlig bensinmotor, fem dörrar, fyra sittplatser och bagagerum är det mycket bra. Nissan Pixo kommer att förses med det nyligen lanserade emblemet ”Puredrive” vilket klistras på alla Nissanbilar som har ett koldioxidutsläpp under 140 g/km.

Håller du gasfoten i schack kommer du drygt 70 mil på en tank, och det är ju bra, men jag undrar hur ofta det kommer att inträffa?

 Den klena motorn gör att du måste köra på låg växel för att ha någon kraft att tillgå och det innebär att bränsleförbrukningen drar iväg. Att Nissan Pixo är snål på motorväg är en sak, men är inte detta urtypen för en smidig citybil?

 Att bilen är liten innebär att axelavståndet är kort och det gör avtryck på komforten. Pixo är bara 356 cm lång och har ett axelavstånd på 236 cm. Jämför till exempel med Opel Corsa som är halvmetern längre – den bilen uppfattas som en småbil. 

 Över ojämnheter känns den hårda fjädringen närmast smärtsam! Hårdhetsgraden har dock gjort att det är ganska trevligt att åka omkring på mindre landsvägar, där trivs Pixo tämligen väl.

 Suzuki Alto är förmånligt prissatt i Sverige. I sitt billigaste utförande kostar den 89 900 kronor, ”lyxversionen” kostar 99 900 kronor. För den som köper Alto innan 31 juni kan 10 000 kronor i miljöbilsrabatt räknas av. I samtliga Alto-versioner ingår sex krockkuddar och antisladdsystem. Men den rabatten får inte Pixo-köparen eftersom bilen inte börjar säljas förrän i augusti. 

 Till en början hade Nissan Sverige tänkt sälja den billigaste modell-

 versionen av Pixo utan antisladdsystem och sidokrockkuddar fram. Men efter Teknikens Världs kritik har de ändrat sig och något annat hade inte varit acceptabelt. Två sidokrockkuddar kostar, för tillverkaren, inklusive sensorer och sladdar med mera cirka 500 kronor. Ett antisladdsystem fixas enkelt med en uppgradering av bromssystemet. Bra att ni tänkte om Nissan!

 Bakom ratten erbjuder Nissan Pixo exakt samma körupplevelse som Suzuki Alto.

 Eftersom den är strikt fyrsitsig är det gott om plats på bredden även i baksätet trots att bilen är smal (160 cm). Benutrymmet bak är bara hyfsat men takhöjden är okej, om du inte är över 175 centimeter.

 Men dristar du dig att åka fyra på weekendresa gäller det att packa smart. Det ryms 129 liter bagage bak och det innebär i princip en flygkabinväska, en datorväska och en mindre tygbag.

 Ljudnivån i Nissan Pixo är, för storleksklassen, väldigt låg i motorvägsfart. Ett svagt brus från de främre takstolparna är allt som stör.

 Det gäller att inte ha så bråttom. 0-100 km/h tar 14 sekunder och toppfarten är satt till 155 km/h. Det stora problemet är dock att hålla farten uppe. Minsta motlut måste du växla ner och accelerera kraftigt. Pixo är definitivt ingen bil du ska chansa med och kasta dig ut i vänsterfil för en snabb omkörning. Du hinner inte undan!

 Pixo börjar säljas i augusti. Inga priser är satta men klart är att en fyrväxlad automat kommer att erbjudas som tillval. Så ock i Suzuki Alto även om det annars är ovanligt i storleksklassen.

Nissan Pixo 1,0 L

Pris

Från 103 900 kronor

Motor

Bensin. 3-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 73/79,4 mm, cylindervolym 996 cm3. Max effekt 68 hk (50 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 90 Nm vid 3 400 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alt. 4-växlad automat.

Fjädring/hjulställ

Spiralfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak torsionsaxel med tre länkarmar.

Styrning

Kuggstångstyrning med elservo. Vändcirkel 9,4 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system. Anti­sladdsystem.

Hjul

Fälg 4,5 tum, däck 155/65 R 14.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 236, längd 356, bredd 160, höjd 147, spårvidd f/b 141/140. Tjänstevikt cirka 970, maxlast ca 280, max släpvikt 0. Tank 35 liter.

Fartresurser*

Toppfart 155 km/h. Acceleration 0–100 km/h 14,0 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 0,55, landsväg 0,38, blandad körning 0,44 l/mil. CO2 103 g/km.

Skatt

405 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!