Nissan Primera

Provkörning av Nissan Primera

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

Bensin 1,8 (2,0 inom parentes): Tvärställd 

4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar per 

cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. 

Borrning/slag 80/88 (89/80,3) mm, volym 1 769 (1 998) cm3. Max effekt 116 hk/85 kW (140 hk/103 kW) vid 5 600 (5 800) r/min. 

Max vridmoment 163 (192) Nm vid 4 000 r/min. 2,0-motorn har balansaxlar.

Diesel: Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Turbo. Borrning/slag 86/94 mm, volym 2 184 cm3. Max effekt 126 hk/93 kW vid 4 000 r/min. Max vridmoment 280 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alternativt 4-stegad automat (2,0 samt diesel: 6-stegad manuell). Tillval: steglös CVT automat inklusive 6-stegad Tiptronic (endast 2,0). 

Fädring och hjulställ

Skruvfjädring. Fram flerlänkad axel. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång med servo. 

Bromsar

Skivbromsar, de främre ventilerade. Elektronisk bromskraftfördelning. 

Hjul och däck

Fälg 6,5. Däck 205/60-16.

Mått och vikt

Axelavstånd 268, längd 457 (kombi 468), bredd 176, höjd 148, spårvidd fram/bak 153/153. Tjänstevikt ej fastställd. Max last ej fastställd. Tanken rymmer 62 l.

Fartresurser (fabriksuppgifter)

Toppfart ca 180 km/h.

Full koll åt alla håll

Ny och större Nissan Primeera har radar framåt och ögon i nackan. Men det är ont om kraft i maskinrummet.

Mycket i bilutvecklingen handlar om elektroniska hjälpmedel/leksaker - stryk/delete det som inte faller på läppen. Avancerade kommunikationssystem breder ut sig över instrumentpanelen med samma självklarhet som en gång blomstervasen i farfars Volvo PV.

Knappt har jag hämtat mig från upplevelsen att mer eller mindre hjälplös zappa runt bland 700 mer eller mindre önskvärda funktioner i en mer eller mindre oåtkomlig vagn som BMW 7-serie förrän jag stöter på mer eller mindre samma prylmängd i en mer eller mindre medelsvenssonmässig maskin som Nissan Primera. Där finns en informationscentral som åtminstone teoretiskt kan utföra många häpnadsväckande tricks. Så många att det känns skönt att ha en passagerare som kan ta över en del av rattandet. 

Inbyggd finns manövreringen av radion och klimatanläggningen. Och det går att plugga in mobiltelefonen. Man nästan glömmer bort att det viktigaste med en radio är ljudet och det bästa med klimatanläggningen att den fungerar - inte att den har så färggrann display.

Bortsett från N-Form (läs "inform", svaret på BMW:s iDrive) är nya Primera en mycket konventionell bil med goda och mindre goda egenskaper. Bottenplattan och karossen är nya, motorerna är bekanta eller utvecklingar av tidigare konstruktioner. Hjulupphängningar och de aktiva och passiva säkerhetssystemen liknar vad som fanns på förra - av många högt gillade - generationen Nissan Primera. Inte minst var kör-egenskaperna uppskattade. Nya Primera verkar löftesrik på den punkten. Framvagnen har fått en hjälpram men liknar annars den gamla. Bakvagnen har mjukare bussningar. Skillnaden ligger i förbättrad åkkomfort, men fortfarande med fast fjädring och hög tolerans mot provokationer. Det enda som tycks hända när bilen pressas över gränsen är att framvagnen börjar kana. Bakhjulen håller greppet i det längsta. Det aktiva antisladdsystemet ESP (extrautrustning) tolererar rätt vilda svängar och teg still under hela provkörningen.

Något av den fina känslan i styrningen har gått förlorad men precision och servoverkan går inte att klaga på. Omsorgen om komforten går igen inte bara i fjädringen utan även i ljudisoleringen: jag upplevde Primera som ovanligt väl dämpad från däckbuller och vindbrus.

Axelavståndet har vuxit åtta centimeter och alla andra mått har också ökats, mest anmärkningsvärt höjden med hela sju centimeter. Men den svepande linjeföringen kräver sin tribut så Primera blir knappast störst i klassen.

Till att börja med kommer en fyrdörrars sedan och en kombi. Senare väntas en femdörrars halvkombi. Någon efterträdare till Primera GT är ännu inte i sikte men visst kommer den - chassit nästan skriker efter vassare motor.

Till Sverige kommer bensinmotorer på 1,8 och 2,0 liter samt på beställning en 2,2 liters turbodiesel. 2,0 liter lär bli den vanligaste. Den har haft premiär i stadsjeepen Nissan X-trail och är försedd med balansaxlar mot vibrationer.

140 hk borde vara nog för en bil av Primeras storlek, men bästa vridmomentet ligger ganska högt upp i varvskalan. Resultatet är dålig ork i motorvägsfart. Växellådan är sexväxlad med femman och sexan nära varandra och med ett större hopp ned till fyran. Femman känns nästan onödig. Till tvålitersmotorn finns möjlighet att välja steglös kraftöverföring, CVT. Utmärkt i stadstrafik. På landsväg är det bättre att använda det manuella programmet. Detta har för övrigt sex lägen precis som den ordinarie växellådan.

Gissningsvis hade inte så få Primerakunder hellre sett en piggare motor än ett aldrig så maffigt kommunikationssystem. Detta bygger till skillnad från exempelvis BMW iDrive inte på cd- utan på dvd-teknik. En stor principiell fördel är att det inte behövs så många skivor. Hela Europa får plats på en enda disk. Vilket inte är samma sak som att hela Europa finns där. Förargligt nog är det ännu ingen som har haft tid att lägga in det lilla området Skandinavien.

Navigationssystemet är tillval liksom några andra roliga finesser: backningskamera som hjälper föraren att se området intill bakre stötfångaren samt farthållare med distanskontroll. Det senare har tidigare funnits bara på de fläskigaste tyska pampvagnarna men gör nu entré i mellanklassen. I Primera arbetar farthållaren med laser och anpassar avstånd och hastighet till framförvarande och långsammare fordon.

Marknadsförarna vet inte ännu vad bilen ska kosta. Däremot vet de mycket väl priset på klassens primus, Ford Mondeo. Mer får det förstås inte bli. Helst klart mindre med tanke på att Nissan inte har vagnskadegaranti i priset.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!