Provkörning av Nissan Qashqai

Provkörning av Nissan Qashqai

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Inte alls oäven. Duglig på väg, men glöm terrängkörning oavsett hur bilen ser ut. Kan bli populär för de som vill vara annorlunda. Men hur många blir det?

Basfakta

Pris 

Från 180 000 kronor (gäller 1,6 Acenta). 

Motor 

Bensin. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Borrning/slag 89,0/80,3 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 141 hk (104 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 195 Nm vid 4 800 r/min. 

Kraftöverföring 

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Finns även med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. 

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak mulitilänkaxel med två tvärgående och två längsgående armar. 

Styrning 

Kuggstång, el-servo. Vändcirkel 10,6 meter. 

Bromsar 

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul 

Fälg 6,5 tum, däck 215/65 R 16.   

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 263, längd 432, bredd 178, höjd 161, spårvidd f/b 154/155. Tjänstevikt ca 1 400, maxlast ca 415, max släpvikt 1 400. Tank 65 liter. 

Fartresurser* 

Toppfart 192 km/h. Acceleration 0–100 km/h 10,1 s. 

Bränsleförbrukning/miljö* 

Stad 1,08, landsväg 0,68, blandad körning 0,82 l/mil. CO2 199 g/km. 

*Enligt tillverkaren

 

Identitetskris!

Säga vad man vill om Nissan men de är inte blyga för att komma med udda modeller. Murano och Note undgår ingen att lägga märke till. Förbered dig nu på Qashqai.

Att betraktare glor storögt på Nissan Murano och lilla Note beror inte bara på deras udda formgivning. Det handlar också om att det är så få som rullar på gatorna så folk vet inte vad det är för något som de ser.

Blir det månne likadant med Qashqai, även om Nissan hoppas att sälja 1 650 bilar på de nio månader bilen säljs 2007? Introduktionen sker 10–11 mars.Den kommer att föregås av den massivaste PR-kampanj Nissan Sverige genomfört. De pumpar in 2,3 miljoner kronor för att marknadsföra Qashqai, detta med landsomfattande promotionturné, hip-hop stjärnan P. Diddy och tv-reklam.

Det kan behövas. Nissan tillhör ett av flera japanska bilföretag som de senaste åren omstrukturerats och under den tiden mer eller mindre glömt bort hur man introducerar nya modeller och säljer bilar.

Qashqai vill jävlas med de flesta. Först och främst det stenhårda C-segmentet med VW Golf och Ford Focus i spetsen. Den bangar inte heller för att ge sig på den något större D-kategorin med bilar som Ford Mondeo och Opel Vectra. Och när Qashqai ändå är på gång, varför inte ta en brottningsmatch mot Toyota RAV-4 och Honda CR-V i den lilla suv-kategorin.

Nissan påstår att Qashqai är unik vilket den naturligtvis inte är. Cross-over är ett välbekant fenomen i dagens bilvärld. Qashqai är i alla fall en modell som är runt decimetern längre och högre än C-klassbilar som VW Golf. Den är dock lika mycket mindre gentemot baby-suvar som Toyota RAV-4.

Utseendet vill gärna vara suv. Svart plast i stötfångare och hjulhus och en markfrigång på 200 millimeter säger att här kommer en skogsmulle. Vilket den inte är, det påpekar Nissan själva. Snacka om identitetskris!

För trots sin look är detta en bil ämnad för landsvägar, gator och möjligen kullerstensbelagda torg. Normalt sett är Qashqai framhjulsdriven men det finns möjlighet att beställa den med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. 

Om vi nu betraktar Qashqai som ett udda alternativ i Golfklassen, hur klarar den sig? Jotack, ganska bra! Den höga markfrigången gör naturligtvis att bilen inte är lika kurvkramarvänlig. Men den längre fjädringsvägen gör färden behaglig på vägar av mindre krokig karaktär. Styrningen, assisterad av elservo, fungerar helt okej även om det är lite död känsla i mittläget.

I färder runt 110 km/h är det fascinerande tyst från motor och däck (provkörningen skedde på spanska vägar, kom ihåg det) och det är bara ett svagt fräsande från de stora backspeglarna som stör.

Kvalitetsmässigt känns Nissan Qashqai som ett stort steg framåt från de Almera/Primera-modeller den ersätter. Instrumentpanelen är snygg att se på, glimmrar varmt rött i natten och materialkänslan är hög. Stolarna fram och de två yttersätena bak håller hög klass med skönt sidostöd. Mittplatsen bak ska vi glömma bort även om det finns både bälte och nackstöd till den. Den smått coupeliknande taklinjen gör att passagerare runt 175 cm och längre kommer att få det besvärligt i baksätet. Benutrymmet är dock tillräckligt.

De extra centimetrarna har också kommit bagageutrymmet till godo. Här ryms, om du har nödreservhjul i baljan, 410 liter vilket är 60 mer än VW Golf. Finesser som skjutbart baksäte eller flyttbart lastgolv finns inte, däremot generöst handskfack (15 läskburkar får plats) och stora utrymmen i mittkonsol och dörrfickor.  Baksätesryggen är delbar (60/40) och fällbar.

Här döljer sig sålunda inga revolutionerande nyheter. Att bilar går att få med glastak, bluetooth, handsfree-telefon, backkamera och dylikt gör ingen upphetsad i dag.

Det gör inte heller motoralternativen. Två bensinmotorer, 1,6 liter på 115 hk/156 Nm samt den provkörda tvålitersmotorn som har 141 hk/199 Nm men som inte lämnar några större intryck efter sig. Okej vardagsmotor men inte mer. 0–100 km/ h på 10,1 sekunder och en toppfart på 192 km/h är acceptabla prestanda men ger ingen gåshud.

På dieselsidan handlar det om 1,5 liter och 106 hk samt en tvålitersmaskin och 150 hk. 

Vid vår pressläggning var priserna inte fastställda. En fingervisning är att 1,6 med mellanutrustning (Acenta) ska kosta 180 000 kronor. Som en måttstock kan då sägas att VW Golf 1,4 med överladdad motor och 140 hk kostar 173 000 kronor.

Nissan har försökt lägga sig i prisnivå med VW Golf men räknar då med att kunden ska sitta hemma och jämföra utrustningslistan och komma fram till att japanen är bättre utrustad och därmed – på papperet – billigare. Men bilköp handlar om så mycket annat. Man ska känna, klappa, prata med och inte minst köra bilen.

Nissan räknar med att runt 80 procent av de som köper en Nissan Qashqai kommer att vara nya för märket. Det är inte otroligt. De som tidigare kört Sunny, Almera, Primera och vad de nu hette kommer ändå inte att känna igen sig.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr