Provkörning av Nissan Qashqai 1,5 dCi 110 MT

Storsäljaren i Nissans sortiment stavas Qashqai. Efter sju år är det dags för en helt nyutvecklad modell. Vi provkör och kollar om nykomlingen håller måttet.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Allt har sitt slut. Inte minst livslängden för bilmodeller. Nissan Qashqai har nu nått sju års ålder och det är med andra ord nödvändigt att byta till fräschare material.

När Qashqai kom på marknaden 2007 var Nissan i stort sett ensamma om att tillverka en crossover i C-segmentet, eller Golfklassen om du så vill.

Bilen sålde över förväntan och när den nu går i graven har två miljoner exemplar hittat sina ägare. Det är klart att konkurrenterna inte stillasittande kunde ta detta och i dag finns det över dussinet konkurrenter. Många av dessa har gått ikapp och förbi Qashqai som dock hållit uppe försäljningssiffrorna trots sin ålder. Det såldes fortfarande över 300 000 Qashqai per år i världen 2012.

Nya Nissan Qashqai är verkligen ny. Den bygger på en färsk plattform och har halvstel bakaxel i tvåhjulsdrivet utförande, multilänkaxel bak som fyrhjulsdriven.

Även i Madrid krävs det varma kläder men PeO Kjellström tyckte nya Qashqai värmde bra.

Qashqai har blivit 47 millimeter längre, 20 mm bredare men 15 mm lägre. Icke desto mindre har den 10 mm mer utrymme i takhöjd än föregående modell. Rymden gör sig påmind direkt man sätter sig i bilen och det på flera sätt. Framstolarna är nämligen framtagna med teknik lånad från NASA som gör dem väldigt supportiva, och långa resor är inget problem. Men behöver man verkligen bra stolar i tyngdlöst tillstånd?

Trivsel gäller för övrigt även de där bak som har exemplariskt fotutrymme, mer benutrymme än tidigare (+ 15 mm) och det är som sagt högt i tak.

En annan sak som direkt slår en är att materialvalet, i alla fall fram, är betydligt mer påkostat än hos tidigare Qashqai.

Bagageutrymmet är inte överväldigande stort, 439 liter (+ 20 liter) med baksätet i upprätt läge, men det är smart utformat med plant lastgolv och ett stort lönnfack under detta. Den förlängda Qashqai +2 kommer inte att tillverkas i den nya versionen, de som vill ha plats för sju personer, eller större bagageutrymme, får välja modellen X-trail.

En majoritet av de Qashqai som säljs i Sverige gör det i framhjulsdrivet utförande, trots att utseendet vill lura oss att tro att det är någon form av terrängbil.

Fyrhjulsdrift finns faktiskt, men i Sverige endast tillgängligt i ett enda utförande och det är med dieselmotor på 130 hästkrafter och 6-växlad manuell låda. Men den kommer att bli en marginell säljare. Den starkare dieselmotorn säljs även som framhjulsdriven och går då även att få med CVT-låda.

Vi kör främst den mindre 1,5 dCi på 110 hästkrafter. Den räcker till för de allra flesta, är väldigt tystgående och känns stark såväl i mellanregister som i toppen. Den kan upplevas något klen vid riktigt låga varvtal men det är inget som retar mig till vansinne.

Snålt verkar den gå också. Inte på 0,38 liter milen blandad körning som uppges av Nissan. Men färdatorn visade 0,51 liter milen utan att jag på något vis idkat snålkörning. Färddatorn är ju långt ifrån något sanningsvittne men ger i alla fall en indikation och 0,51 l/milen är bra. Detta är ingen liten bil. Qashqai väger in på en tjänstevikt av 1 365 kilo och då har den ändå bantats med cirka 40 kilo jämfört med föregångaren.

En nyhet i Nissan Qashqai är att den har stötdämpare med dubbla cylindrar. Det gör att den kan ta hand om olika ojämnheter i vägen på bästa sätt men detta system gör också att Qashqai har väldigt lågt däckljud vilket uppskattas inte minst på motorväg.

Bagageutrymmet är inte slösande stort men smart uppbyggt. Plant lastgolv och justerbar lasthöjd.

Qashqai uppför sig i stort oklanderligt på de flesta typer av vägar även om den inte ger sig i kast med tvära kurvor med någon större aptit. Den typen av vägar är heller inte målgruppens favoriter. Dubbelsystemet i stötdämparna kan dock i vissa fall ge en känsla av att sättningen i nya Qashqai är aningen för hård för att vara en familjebil.

Den elstyrda servostyrningen har fått en ny mjukvara och är justerbar till viss del. Men redan i sitt mjukaste läge känns den helt okej med bra känsla även i mittläget.

Nissan pratar vitt och brett om sina nya säkerhetsystem, Safety Pack och Driver Assist Pack. Det förstnämnda omfattar helljusassistans, identifiering av vägskyltar, filbytesvarnare, frontkollisionsvarning inklusive autobroms, automatiskt avbländande innerbackspegel och parkeringssensorer bak och fram.

Driver Assist Pack innebär intelligent parkeringsassistans, bilen parkerar alltså själv. Dödavinkelvarnare, rörelsedetektorer som upptäcker föremål intill bilen och en trötthetsvarnare. Fina grejer, om än inga världsnyheter.

Det trista är att inget av dessa paket går att beställa till billigaste Visiaversion. Till mellan-utrustade Acenta går endast Safety Pack att beställa. I högsta utrustningsnivå Tekna är Safety Pack inbakat, men inte Driver Assist Pack.

Enligt prislistan kostar respektive paket 10 000 kronor vilket gör att en 1,5 dCi Tekna rusar upp till 256 900 kronor vilket är ett ganska svettigt pris. Tydligen har Nissan Nordic själva insett detta och i ett introduktionsskede, i alla fall till mars månad, kommer de båda paketen att erbjudas för 5 000 kronor stycket. Jag tror, är ganska övertygad om, att du kan förhandla fram det priset även längre fram. Det är emellertid lite trist att man inte kan få alla de ibland livräddande hjälpsystemen i de billigare versionerna.

Qashqai är dock redan i billigaste Visia-trim ganska välutrustad, om än inte på säkerhetssidan även om det förstås finns sex krockkuddar och antisladdsystem. Annat som följer med i inroparen är bland annat manuell luftkonditionering, elmanövrerade (stora!) ytterbackspeglar, farthållare, valbar servostyrning, centrallås, färddator och däcktrycksvarning.

I det stora hela är jag nöjd med nya Nissan Qashqai. Den är inte lika uppseendeväckande som när den anlände 2007 men det har mer att göra med utvecklingen av crossover-segmentet i C-klassen än just Qashqai.

Detta är den i särklass viktigaste bilen för Nissan och det är i stort sett den som säljer i Norden. En helt ny version av en framgångsrik modell är ingen garanti för en säljssuccé, men Nissan Qashqai har goda förutsättningar att fortsätta rida på framgångsvågen.

Nissan Qashqai 1,5 dCi 110

Pris

från 206 900 kronor.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 76,0/80,5 mm, cylindervolym 1 461 cm3. Max effekt 110hk (81 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 260 Nm mellan 1 750 och 2 500r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak halvstel axel med längsgående stag.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,7 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/65 R 16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 265, längd 438, bredd 181, höjd 159, spårvidd f/b 157/156. Markfrigång 20. Tjänstevikt ca 1 365, maxlast ca 545, max släpvagnsvikt 1 350. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 439-1 503 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 11,9 s, toppfart 180 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,42, landsväg 0,36, blandad körning 0,38. CO2 99 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

1 088 kronor per år.

Rivaler

Skoda Yeti 2,0 TDI Elegance

Nyligen anländ i senaste version, bättre och snyggare än någonsin. Otroligt flexibel och kan förvandlas till lastare av rang.

Pris: från 243 000 kronor.

 

Kia Sportage 1,7 CRDi 2WD Komfort

Kia har medvind just nu och det finns en hel del som talar även för Sportage. Tufft designad bil till ett hyfsat pris.

Pris: från 238 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!