Provkörning av Nissan Qashqai 1,6 DIG-T

Efter att ha blivit lurad till Irkutsk i ryska Sibirien under förespegling att köra nya Qashqai är det nu äntligen dags att göra det på riktigt. Denna gång i österrikiska Wien. Men bilen är inte fullt så ny som man gett sken av.

Nissan Qashqai är en framgångssaga av sällan skådat slag. Det är den bästsäljande crossovermodellen i Europa och innehar 10,3 procent marknadsandelar. Första generationen kom 2007 och folk gillade stuket och storleken, och på den vägen är det.

När nu andra generationen som kom 2014 får en uppdatering har Nissan frågat ett stort antal kunder hur de vill ha den. Mer lyx och mer förfining samt tystare gång tycks vara de mer relevanta svaren. Utöver den hittills mest påkostade varianten Tekna kommer nu Tekna+ som nytt premiumalternativ. Den har läderklädsel i svart eller plommonfärg där förarsätet är elstyrt med dito svanskstöd. Två minnesfunktioner som också är kopplade till sidospeglarna. Ljudsystemet kommer från Bose och innehåller åtta högtalare. På utsidan kännetecknas Tekna+ av backspegelkåpor och ­takreling i silver, samt komfortsänkande 19-tumshjul.

Uppgraderade Qashqai rullar tystare, men dieseln bullrar.

Samtliga versioner, Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna och Tekna+ har fått uppraderade material i inredningen, mer ljudisolering i dörrarna samt i hjulhusen bak, dessutom bättre och effektivare gummilister till framdörrarna. Även bakrutorna är nu i tjockare glas, allt för att färden ska bli tystare. Åkkomforten påstås vara bättre i och med att stötdämpare, fjädrar, bussningar och krängningshämmare kalibrerats och förfinats. Svårt att avgöra då det var länge sedan jag körde föregångaren.

Ett stort nummer görs av att ratten är helt ny. Lite tjockare, som ger bättre grepp samt att den är avfasad i nederkant vilket underlättar insteget. Dessutom har en ny, grövre styraxel monterats som sägs öka precisionen i styrningen. På utsidan märks ny front och nya strålkastare samt bakljus med ny signatur och bakre hasplåtar. Vad gäller säkerheten så har Qashqai nu fått autobroms med fotgängaravkänning, men den som väntar på självkörande teknik i så kallade ProPilot måste vänta till 2018.

De motorer som gäller bjuder inte på några nyheter. Den vanligaste är 1,6 diesel på 130 hästkrafter och är den enda motorn som kan kombineras med fyrhjulsdrift och har manuell växellåda. Det är den jag kör inledningsvis och förfäras av hur ociviliserad och högljudd den är. Den brummar och lever om vid minsta gaspådrag och vid vissa varvtal skramlar den illa. Känns extremt gammeldags.

På utsidan kännetecknas Tekna+ av backspegelkåpor och ­takreling i silver, samt komfortsänkande 19-tumshjul.

En befrielse att byta till 1,6 DIG-T med 163 hästkrafters bensinmotor. Går som en smekning jämförelsevis. Tyvärr går den inte att få med fyrhjulsdrift och bara med manuell låda. Minsta bensinaren är 1,2 med 115 hästkrafter som kan fås med manuell eller steglös CVT-låda. Den sistnämnda går också att få till 1,6 diesel, men inte till 1,5 diesel på 110 hästar. Till handlarna kommer ”nya” Nissan Qashqai i augusti.

Nissan Qashqai 1,6 DIG-T

Pris

Från ca 215 900, första kundleverans augusti.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 79,7/81,1 mm, cylindervolym 1 618 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid 5 600 r/­min, max vridmoment 240 Nm mellan 2 000-4 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak halvstel axel med längsgående stag.

 

Styrning

Elektrisk servo. Vändcirkel 10,7 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Alufälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 265, längd 438, bredd 181, höjd 160, spårvidd f/b 157/156. Markfrigång 18,2. Tjänstevikt ca 1 500, maxlast ca 500, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 65 liter. Bagagevolym 420-1 598 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 8,9 s, toppfart 200 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,58 l/mil. CO2 134 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

866 kronor.

Rivaler

Renault Kadjar 1,2 TCe 130

Kan kallas systerbil till Qashqai men är lite längre och bredare. Kadjar finns dock inte med 1,6-litersmotor utan man får nöja sig med 1,2-liters, om det är bensinare som gäller.

Pris: Från 189 900 kronor.

Honda HR-V 1,5 i-VTEC

Fina vägegenskaper och kul att köra. Dessutom klurigt inredd med Magic Seats. Bilen är aningen kortare och smalare än Qashqai. 1,5-liters besninmotorn ger 130 hästkrafter.

Pris: Från 186 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!