Notera luftintagen som på Peugeot-vis står upp för att få bilen att se bredare ut. Foto: Jan-Erik Berggren / Teknikens Värld

Provkörning av Nissan Qashqai MHEV 158 Xtronic 2WD

Med fem miljoner sålda bilar sedan starten 2007, tre miljoner bara i Europa, anser Nissan, med all rätt, att crossovern Qashqai är en succé. Nissan håller också väldigt hårt i sina trogna kunder. Så hårt att den tredje generationen blir ett ordentligt kramkalas.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Framför en av hangarerna på Sturups flygplats står tre generationer av Nissan Qashqai uppradade. Ett par av ansiktslyften finns också med den där +2-varianten. Första Nissan Qashqai kom 2007 och tillsammans med bilar som Kia Sportage och Range Rover Evoque skapade Qashqai en ny bilklass. Den lilla suven, eller crossovern, tog med tiden över från golfklassen som den ”vanliga bilen”. Det är de mellanstora suvarna och crossover-modellerna som får bära de stora tekniska nyheterna och det är där tillverkarnas kraft läggs.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!