Provkörning av Nissan Qashqai+2

Provkörning av Nissan Qashqai+2

Nissan har dragit ut Qashqai med 20 centimeter. Vitsen är att ytterligare två korta människor kan sitta längst bak. På köpet får man en bil som går behagligare på vägen – och som har genomskinligt tak.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Vad gör man för att bevara och stärka intresset för en bilmodell? Jo, man förlänger hela bilen.

Det har nu Nissan gjort med sin populära lill-suv Qashqai, eller cross­over som Nissan valt att kalla biltypen, en bil som sålde i 250 000 exemplar under sitt första levnadsår, 2007. Den nya utsträckta versionen heter Qashqai+2.

 Karossen är förlängd med 21 centimeter vilket har medfört att Nissan har kunnat klämma in två sittplatser till. All plåt bakom a-stolparna är förändrad i förhållande till den femsitsiga varianten, så även bakluckan som fått lite snitsigare fason på bakrutan. Även axelavståndet har ökat med 13,5 centimeter vilket har förbättrat benutrymmet i den mellersta sätesraden. En annan taklinje ger bättre höjd som kommer mittresenärerna till godo, medan de som förpassas längst bak inte bör vara längre än 160 centimeter i strumplästen. Dessa platser är helt och hållet anpassade för barn, eller kortvuxna. Teknikens Världs utsände som mäter hela 178 centimeter kan med viss möda klämma in sig där bak – med huvudet på sned. Så kanske man kan sitta en liten stund innan man får nackspärr. Nåja, möjligheten finns i alla fall att åka sju personer. 

 Utan folk längst bak fäller man enkelt ner stolarna som då bildar ett plant lastgolv. Mittraden med tre separat fällbara stolar i proportionerna 40-20-40 är också lättmanövrerade. Och över huvudena på alla åkande finns ett jättelikt glastak, som är standard i alla +2. Det ger en trevlig rymdkänsla och ljus. Gassar solen för mycket finns elektriskt manövrerat skydd att dra för.

 Motoralternativen är desamma som till den femsitsiga Qashqai. 1,6 bensin (115 hk) och 1,5 diesel (103 hk) är endast framhjulsdrivna medan 2,0 bensin (140 hk) och 2,0 diesel har manuellt eller automatiskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift som också går att låsa 50/50. 

 De bilar som fanns till förfogande under provkörningen var utrustade med de två största maskinerna och det är dieseln som imponerar mest. 150 hästkrafter och 320 Nm i vridmoment ger lättillgänglig och massiv kraft. Den motorn är också bäst lämpad om man kör tungt släp. 

 Körmässigt är Qashqai+2 riktigt trevlig. Det förlängda axelavståndet ger ett vuxnare beteende med fin fjädring och bra kursstabilitet. Fjädringskomponenterna har styvats upp en aning eftersom +2 väger cirka 100 kilo mer än originalet, och bromsskivorna fram har fått större diameter. +2 kostar cirka 20 000 kronor mer än motsvarande femsitsiga modell.

Nissan Qashqai+2

Pris

Från 226 000 kronor.

Motor

Diesel. Längsmonterad R4, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,3:1. Borrning/slag 86/86 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 147 hk (108 kW) vid 3 600 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram McPherson och undre triangellänk, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, elektrisk servo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem.

Hjul

Fälg 7 tum, däck 215/65 R16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 262, längd 456, bredd 178, höjd 168, spårvidd f/b 153/153, markfrigång 21,5. Tjänstevikt 1 615, maxlast 435. Släpvikt B-kort 1 450, E-kort 2 000. Tank 60 liter.

Fartresurser*

Toppfart 186 km/h. Acceleration 0–100 km/h 10,4 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,72, landsväg 0,58, blandad körning 0,63 l/mil. CO2 167 g/km.

Skatt

4 300 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!