Nissan Terrano 2,7 TD

Provkörning av Nissan Terrano 2,7 TD

Basfakta

MOTOR

4-cyl längsmonterad, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 21,9. Volym 2 664 cm3. Effekt 125 hk (92 kW) vid 3 600 r/min. Vridmoment 278 Nm vid 2 000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, inkopplingsbar fyrhjulsdrift. 5-växlad låda alt. 4-stegs automat.

FJÄDRING OCH HJULSTÄLL

Ram. Fram individuell upphängning med triangellänkar och torsionsfjädring. Bak stel axel i längsgående bärarmar, reaktionsstag och ett Panhardstag. Krängningshämmare fram och bak.

BROMSAR

Skivor fram och trummor bak. Låsningsfritt system.

HJUL OCH DÄCK

Fälgbredd 7 tum. Däck 235/70 R16.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 265, längd 466, bredd 176, höjd 185. Tjänstevikt 1 885 kg, max last 695 kg. Släpvikt 2 800 (automat 1 700). Bränsletank 80 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Toppfart ca 160 km/h. Acceleration 0-100 km/h 16,7 s. Förbrukning blandad körning 0,99 l/mil.

 

Storstöveln

Kromat ansikte till trots gör sig Terrano bäst som arbetshäst.

Bland alla uppblåsta och överspända så kallade SUV-bilar har jag alltid hållit Nissan Terrano II som en reko typ. Befriad från nonsens och med högt bruksvärde och en egen stil. Till det sistnämnda bidrog inte minst fronten med sina pliriga runda strålkastare.

Döm därför om min förvåning när jag på parkeringen vid Keflaviks flygplats möter något som kan vara en Isuzu, en Galloper eller i stort sett vad som helst. Nissan har gjort en så kallad ansiktslyftning för att förnya Terrano. Enligt min mening har formgivarna blurrat bort Terranos särprägel och de nya bakljusen med plastsargar kan omöjligt kallas snygga.

Men att bilen har fått 16-tumshjul i stället för 15-tum gör gott för både utseende och vägegenskaper.

Det verkligt imponerande är dock det fintrimmade chassit. Under drygt 40 mils körning på Island imponerades jag mycket av bilens förmåga att tassa över buliga vägar. Terrano II - eller ska den heta III nu? - hanterar riktigt steniga och jäkliga vägar bättre än någon annan bil av den här typen som jag har kört.

Provkörningsbilarna hade dieselmotor på 2,7 liter och 125 hästkrafter. Den passar utan tvivel bäst tillsammans med automatlåda då den får lufsa i fred utan förarens inblandning. Motorn är precis så stark på låga varv som man har rätt att förvänta och därför känns den heller inte slö, trots att accelerationen är sävlig. Men smidig eller tyst kan man inte beskylla motorn för att vara.

Terrano finns även med bensinmotor på 2,4 liter och 116 hästkrafter. Främsta vinsten med den är att den årliga skatten är betydligt lägre, men utan att ha kunnat göra en jämförelse tror jag att Terrano passar bäst med dieselmaskin.

Även nygamla Terrano kommer att finnas i två karossutföranden: kort hjulbas och tre dörrar eller lång hjulbas och fem dörrar. Den senare är tveklöst att föredra. Dels är gången betydligt lugnare med det längre axelavståndet, kortisen är struttigare, dels ska en rustik bruksbil av den här karaktären givetvis vara så praktisk som möjligt.

Priset är ännu inte fastställt, omkring 270 000 kronor för en femdörrars med dieselmotor, är att förvänta. Det är mycket konkurrenskraftigt, precis som bilen i övrigt. Befriad från nonsens men med mycket högt bruksvärde.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!