Nissan Tino

Provkörning av Nissan Tino

Basfakta

MOTOR

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 80/88 mm, volym 1 769 cm3. Max effekt 114 hk (84 kW) vid 5 600 r/min. Max vridmoment 158 Nm vid 2 800 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad.

FJÄDRING OCH HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram fjäderben och triangellänkar, bak torsionsaxel med längslänkar och Scott Russel-tvärlänkar. Krängningshämmare fram och bak.

BROMSAR

Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system.

STYRNING

Kuggstång med servo.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 254, längd 427, bredd 176, höjd 161, spårvidd fram/bak 154/151. Tjänstevikt ca 1 475, maxlast 350 kg. Tanken rymmer 60 l.

PRESTANDA

Toppfart 160 km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,2 s.

Sist i busskön

Största felet med Nissan Tino är att den kommer ut på marknaden långt efter de andra praktiska familjebussarna.

Tino är en så kallad minibuss vars största fel är att tillverkaren Nissan inte har tagit vara på dess existensberättigande. Nissan Tino har visserligen stått och glänst på åtskilliga europeiska bilsalonger. Men under tiden har konkurrenterna med Renault Scénic i spetsen funnits ute hos återförsäljarna för provkörning och försäljning.

Nu rullar i alla fall Tino ut på europeiska vägar. Bättre sent än aldrig. Något speciellt nytt att komma med i konkurrensen har den emellertid inte. Tino är en i raden av praktiska familjebussar.

Nissan har gott rykte som leverantör av ekonomiska och tillförlitliga bilar. Men av den avancerade teknologi som präglade deras bilar under 80-talet finns i dag inte så mycket kvar och det lyser igenom i detaljerna att utvecklingen har gått på sparlåga.

Ett exempel får man genom att helt enkelt lyfta på motorhuven. Där ser helt enkelt för trist ut. Sladdar och slangar och rör i ett enda virrvarr. Åtminstone är detta intrycket man får, det inger ungefär samma förtroende som när man stöter på en väl inkörd oljepanna av mellankrigsmodell på en villavisning.

Det sorgliga är att intrycket förmodligen är felaktigt. Ingenting säger att Nissan har sämre motorer än någon annan. Men det vittnar om dåligt omdöme eller ansträngda resurser, kanske båda, att inte låta en formgivare lägga ett snyggt lock över alltihopa. På detta kunde det sedan ha stått POWER eller HIGHTECH eller något annat intelligent och många skulle ha applåderat.

Även om motorn som sitter där alltså inte ser så rolig ut kan den skryta med en modernitet som variabla ventiltider. 114 hästar ur en 1,8 liters motor är inte fy skam. Det finns också en tvålitersversion som kan kombineras med automatiskt steglös kraftöverföring (CVT) samt en turbodiesel.

Bottenplattan kommer från den relativt färska syskonbilen Nissan Almera, men Tino har bredare spårvidd och karossen är förstås större på alla ledder. Eftersom Tino är 9 cm längre, 5 cm bredare och 17 cm högre är det inte lätt att se att det egentligen handlar om samma vagn.

Inredningen är av den flexibla typen och baksätet består av tre separata stolar som kan fällas på olika sätt och vid behov lyftas ur bilen.

Här finns även gott om ställen att placera sina kartor och glasögon och läskburkar och leksaker och tablettaskar, här är det ju frågan om en familjebil av förs-ta rang. Under golvet finns dessutom rymliga stuvningsfack. 

Sittkomforten är riktigt bra och det finns trepunktsbälten och huvudskydd åt fem passagerare. Även de bakre ryggstöden kan justeras. Utöver vanliga krockkuddar är sidokuddar standard liksom en extra kudde som blåses upp för att i framsätet skydda huvud och bröst vid sidokrockar.

Instrumenteringen har man försökt piffa upp med en "sportig" sarg runt visartavlorna, vad nu detta har i en sådan här bil att göra. Värmereglagen är blanka. Allt som allt ger interiören ett ganska billigt intryck.

Körmässigt är Tino ingen stor upplevelse. Motorn är visserligen rätt pigg men surrar rejält under acceleration. Styrningen ger ett lite underligt motstånd, men bilen klarar ett väjningsprov riktigt bra.

Den svenske importören väntar otåligt på bilar men det lär inte komma några hit förrän i mars.

Marknadsledande Renault Scénic har redan vunnit så många vänner att Tino och andra har mycket att ta igen. Men marknaden för biltypen är väl stor nog att rymma även en nisch åt Nissan

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!