Noble M10

Provkörning av Noble M10

Basfakta

MOTOR

6-cyl tvärställd V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,7. Borrning/slag 82,0/80,0 mm, volym 2 544 cm3. Max effekt 168 hk (124 kW) vid 6 250 r/min. Max vridmoment 220 Nm vid 4 250 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn mittmonterad, bakhjulsdrift, 5-växlad låda. Hastighet vid 1 000 r/min på 5:an: 37,44 km/h.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Fram dubbla triangellänkar, bak undre triangellänk samt längsgående länkar och rekationsstag. Kombinerade stötdämpar-/fjädringsenheter fram och bak. 

STYRNING

Kuggstång, 2,9 rattvarv. Vändcirkel 10,2 m.

BROMSAR

Ventilerade skivor fram och bak.

HJUL OCH DÄCK

Fälg 7,0 tum. Däck fram 205/55 R 15, bak 225/55 R 16.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 244, längd 386, bredd 177, höjd 118, spårvidd fram/bak 149/152. Tjänstevikt ca 1 000. Bränsletank 45 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Acceleration 0-100 km/h 6,0 s, toppfart 220 km/h. Bränsleförbrukning ej angiven.

 

Kick utan adrenalin

Med Noble M10 kan du köra skjortan av Lotus Elite och Porsche Boxster utan att adrenalinet sprutar ur öronen.

Receptet är egentligen hur enkelt som helst. Bygg en lätt bil, addera en stark motor och du har en härlig kamrat på vida färden. Problemet är att göra det. Bra.

Lee Noble har gjort det, tio gånger för att vara exakt.

Noble M10 heter så av just den anledningen.

I England är Noble kändis i bilbyggarskrået. Bilar som Ultima och Ascari har fötts ur hands händer. Mest känd är han emellertid för att bygga racerbilar av skilda slag. McLaren vände sig till honom när de byggde och utvecklade McLaren F1.

Han förefaller vara en man som tycker att det är roligare att konstruera bilar än att tjäna pengar. När man ser honom hängande över en V6-motor iförd blåjeans och skitig t-shirt kan man knappt tro att han satt sitt namn på en bil.

Men det är precis i den situationen vi hittar Lee Noble. Hans tionde avkomma har precis börjat säljas i England och intresset har ökat stadigt. Inte minst sedan Noble M10 varit nära att slå Lotus Elise (med 135 hk-motor) i tidningstester.

Eftersom båda är öppna, tvåsitsiga sportbilar med jämbördigt pris är det naturligt att de jämförs. Men medan Elise är en glad liten bil som med förkärlek låter sig kastas in ut ut ur kurvorna är Noble mer Grand Tourer. Man åker lugnare och värdigare. Ändå går det lika fort.

Förklaringen ligger i att medan Elise har en liten vass motor som gillar varv, har Noble M10 en stor stark V6 på 168 hästkrafter och 225 Nm i vridmoment. Det går att köra Noble fort men avslappnat. Det är bra punch i motorn men att varva den ger dålig utdelning. Den här motorn skall köras på vridstyrka. Så när Lotus Elise-föraren pumpat adrenalin på en krokig väg kommer han till sin fasa att i backspegeln se Noble M10 med osvettig förare alltjämt hänger fast i bakluckan.

Sscchh! Ingen får avslöja den geniala fjädringen!

Noble M10 har inga problem att hålla farten uppe i kurvorna och ända kännas stabil. Förklaringen till det ligger möjligen i en smått genialisk, och hemlighetsfull, konstruktion som vi tror Noble är ensam om och han vill inte avslöja för mycket.

Men det fungerar ungefär så här: Ett reaktionsstag i bakvagnen förändrar fjädringens hårdhet vid acceleration och broms såväl som vid kurvtagning. I praktiken innebär det att bilen har variabel fjädringshårdhet beroende på belastning. Det låter som svaret på varje chassi- och fjädringsteknikers dröm.

Noble M10 är uppbyggd enligt klassiskt sportvagnsmanér. Fyrkantsram med plåt som bas för kupén. Individuella hjulupphängningar med dubbla triangellänkar fram, enkel undre triangellänk bak samt längslänkar. Stötdämpare och fjädring i samma enhet. Någon krängningshämmare finns inte vilket brukar vara ett bevis för att chassit är starkt och välbyggt redan från start.

För att vara en lågvolymsbil är det förvånansvärt tyst i kupén även i högre farter och det är relativt få oljud från hjulställen.

Bakom fälgarna skymtar man bromsok från AP och det borgar för bra bett. Från 100 km till stillastående tar bara 2,5 sekunder!

Att nå 100 km/h från stillastående går nästan lika snabbt: 5,9 sekunder. Toppfarten är 220 km/h.

Företaget själva vill gärna att bilen ska bli jämförd med Porsche Boxster. Det är att ta sig vatten över huvudet. Noble M10:s största problem är att den inte har någon image. Dess potentiella kunder har svårt nog att avstå från att köpa en Lotus istället enbart av den anledningen.

Och Porsche lirar i en ännu högre division.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!