Novitec Rosso Ferrari 599

Provkörning av Novitec Rosso Ferrari 599

Ferrari 599 GTB har inte fått den respekt bilen egentligen förtjänar. Tyska tuningfirman Novitec Rosso botar bristen genom att kompressorladda den stora V12-motorn. Resultat: 808 hästkrafter på bakhjulen!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Personligen gillar jag Ferrari med V8 bakom ryggen. Det gör mig inte särskilt macho, inte bland riktiga Ferrari-fans. Bland dem är det bara en sak som gäller: Ferrari V12.

Att V12-an tillhör en utrotningshotad art ökar bara strålglansen. Om du ska förverkliga din livsdröm är det Ferrari V12 som gäller, oavsett vad du får försaka i kördynamik. Se bara till att racerbanan du och dina kamrater leker på har en tillräckligt lång raksträcka så tar du kål på alla invändningar.

 Tyvärr går det inte att trolla med en frontmotoriserad V12-Ferrari – den blir aldrig en stjärna i tajta kurvor. Men du kan ju alltid ta den till Novitec Rosso, en Ferrari-trimmare i sydtyska Schwaben. Där bestyckas V12:an i Ferrari F599 med två remdrivna Rotrex-kompressorer.

 Wolfgang Hagedorn började sitt äventyr i Stetten i Schwaben 1989 med att trimma Fiat. 1996 kom verksamheten att omfatta Alfa Romeo. Hans dröm var redan då att göra Ferraris bilar ännu snabbare. Han har erfarenhet av V12-motorn i fråga. 2005 satte han för första gången kompressorer på en Ferrari Enzo V12. Inte illa för en nybörjare!

 Novitec Rosso pumpar upp både motorstyrka och utseende på Ferrari 599. Från 620 hästkrafter vid 7 600 varv till 808 hk vid 7 800 varv – en ökning med 30 procent. Vridmomentet, vars betydelse egentligen alltid har underskattats, ökar från 608 Nm vid 5 600 varv till obeskrivliga 823 Nm vid 6 300 varv, en 35-procentig ökning.

 Accelerationen kapas från Maranellos 3,7 sekunder till Schwabens 3,5. Toppfarten ändrar sig däremot inte, men 335 km/h kanske ändå räcker.

 Det görs en del finjusteringar i motorns styrsystem och nya injektorer monteras, men grovjobbet görs av de två nya Rotrex-kompressorerna. Max laddtryck är modesta 0,39 bar, men det har att göra med grundmaterialet. En sådan här V12-motor behöver inte mycket extra laddning för att skrämma slag på nästan vilket chassi som helst. 

 Den försiktiga ansatsen hänger också ihop med omsorgen om motorljudet. Wolfgang Hagedorn ville inte behöva sänka maxvarvet. Många Ferrari-ägare lever för tonen som uppstår på varvkrönet.

 Resultatet av allt detta handarbete kunde jag avnjuta på autobahn och på kulliga landsvägar i det sköna Schwaben. Styrningen på 599 är egentligen för lätt på snabba motorvägar, men det bekymrade mig inte under provturen. Jag var fullt fokuserad på musiken från de nya rostfria ljuddämparna från Fuchs med bypass-ventiler. Gasresponsen är vansinnig, särskilt när den extremt snabba F1-växellådan får visa vad den går för. Vi talar om växlingstider på en hundradels sekund.

 Novitec Rosso har struntat i fabrikens automatiskt justerande MagnaRide-stötdämpare, och har i stället valt ställbara stötdämpare. Bra om man gillar hårdkörning mest hela tiden, men själv är jag mer förtjust i fabrikens konstruktion. Med de nya stötdämparna och kortare fjädrarna kan 599:an sänkas 20–40 millimeter mer än vad man gör från fabriken i Marenello. Det ger en grym känsla att köra i lägsta inställningen.

 Genom att sänka bilen kommer den ofjädrade vikten närmare asfalten. Novitec Rosso har dessutom monterat nya hjul. Standard är 19 tum fram och 20 bak. Nu sitter det 9 tum breda och 20 tum höga fälgar fram. Modellen är firmans egen och kallas Novitec NF3s. Däcken är Pirelli P Zero Rosso. Bak sitter fälgar på 12,5 x 21 tum. Både fram och bak har spårvidden ökats 40 millimeter. Resultat: En piggare styrning.

 Det enda som tyskarna har rört på insidan är ratten, F1-paddlarna och pedalerna. 

 Ratten har Novitec gjort på stommen från en Ferrari-ratt. Man har böjt den så att den har blivit platt nedtill och klätt den i kolfiber och alcantara. Dessutom har F1-paddlarna gjorts större och är i kolfiber de också. Pedalstället är omgjort i aluminium. Den nya formen passar min kräsna fot.

 På utsidan har man varit händig med glasfiber och gjort några smärre förändringar. I fronten sitter ett nytt splitter, baktill finns en ny diffuser med ny splitter, längs sidorna löper nya kjolar som får bilen att se bredare ut. Luftintagen bakom dörrarna har blivit större. Alla ljus har fått grå rökton. 

 Den som vill sticka ut ännu mer kan beställa bilen med en vinge baktill, men jag vill å det bestämdaste avråda från detta fula och helt onödiga tillval. Alla delar kan för övrigt beställas i kolfiber till dubbla kostnaden.

 Det som får stopp på härligheten är underligt nog inte Ferrari CCM, de fantastiska keramikbromsarna från Brembo. Novitec Rosso monterar i stället Brembos prestandabromsar med 405-millimetersskivor och sexkolvsok både fram och bak. Bromsarna suger verkligen tag i bilen och matchar fartresurserna fullt ut. Jag skulle inte vilja byta en enda detalj i bromssystemet, i synnerhet inte om det skulle betyda skrikande keramikbromsar.

 På tal om ljudeffekter finns det en rolig programmeringsfiness som dämpar härligheten så att man kan köra hem tyst och diskret utan att väcka lättirriterade grannar. Om man väljer ”halka/snö” på ratten stannar lådan i tvåans växel med låga varv när man krypkör, och stänger dessutom bypass-ventilen på avgasröret för att dämpa ljudkulissen. 

 En annan finess är att fronten kan höjas 40 millimeter med en knapptryckning om du vill undvika skrapsår mot trottoarkanter när du parkerar.

 Körupplevelsen kan bara beskrivas som extraordinär. Den bästa strategin är att ligga på 6 000–8 000 varv hela tiden. Det kan förstås vara svårt till och från jobbet, men jag tror knappast att det är så som bilarna kommer att användas. 

 Novitec Rosso har verkligen lyckats göra 599 till den sorts bil alla Ferrari borde vara.

Novitec Rosso Ferrari 599

Pris

Bil 2 180 000 kronor + Novitec Rosso-paket 1 250 000 kronor

Motor

Längdmonterad V12, 4 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. 2 kompressorer. Kompression 11,2:1. Borrning/slag 92,0/75,2 mm, cylindervolym 5 999 cm3. Max effekt 808 hk (594 kW) vid 7 800 r/min, max vridmoment 823 Nm vid 6 300 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad sekventiell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar fram och bak. Individuell hjulupphängning.

Styrning

Kuggstångsstyrning.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system

Hjul

Fram: Fälg 9 tum, däck 275/30-20. Bak: Fälg 12,5 tum, däck 355/25-21.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 275, längd 466, bredd 196, höjd 134, spårvidd f/b 173/166. Tjänstevikt 1 690, maxlast ca 300, max släpvikt 0. Tank 105 liter.

Fartresurser*

Toppfart 335 km/h. Acceleration 0–100 km/h 3,5 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 2,25 l/mil.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!