2009 kommer den för svensk del mest intressanta Skodan på länge. Superb får då kombikaross och kommer att bli en tuff konkurrent för Volvo V70, Saab 9-5, Ford Mondeo och Volkswagen Passat.

Provkörning av nya Skoda Superb

I mars visas nya SkodaSuperb på bilsalongen i Genève. Som enda nordiska media har Teknikens Värld dock redan provkört modellen under värmetester i Death Valley. Följ med på en tur i limousinen du faktiskt har råd med.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

För 150 år sedan passerade en stolt nybyggare västerut som kompassriktning. Trots den extrema hettan fanns en större vattensamling i botten på dalen. Hans åsna vägrade dock doppa mulen i vattensamlingen. Det var alltför salt, insåg även nybyggaren. Bad water antecknade mannen på sin karta och sedan dess är namnet på den amerikanska kontinentens allra lägst belägna plats – 86 meter under havsnivån – just Badwater. 

 Senare fick dalen namnet Death Valley trots att både kängururåttan och ödlearten chuckwalla frodas och lever här. Kvicksilvret, eller de digitala displayerna, kan extrema dagar klättra mot 55-strecket, i skuggan. Rekordet är 57 grader från 1913. 

 Ett perfekt ställe att testa bilar på. I somras mättes 100 grader på vägbanan, nästan lika varmt kan det bli inne i bilarna. Både Mercedes och BMW huserar i dalen. Skoda jobbar tillsammans med övriga VW-märken från Arizona men har gjort några av de avslutande avgasreningstesterna i Death Valley.

Och det är här som undertecknad exklusivt får provköra en prototyp av nya Skoda Superb. Bilen jag kör är fortfarande så hemlig att svarta tygsjok är fastspända över front och akter. Först på Genèvesalongen ska bilen täckas av inför världspressen. Enligt Skodas representanter kan även vissa detaljer i inredningen komma att ändras, därav oslipade plastkanter och paneler med sämre passform. Produktionsbilarna ska få perfekt kvalitet, enligt Skoda. 

 Nuvarande Superb introducerades 2001. En rymlig sedan som sålt betydligt bättre utomlands än här hemma i kombilandet Sverige. I Teknikens Världs test 09/2002 konstaterade vi att modellen är rymlig som få men också parad med viss stötighet och slingrig på kurvig väg. Inget lyckopiller att köra alltså men en ynnest att färdas i om du sitter där bak och transportsträckan är av rakare sort.

 Nya Superb är tänkt att råda bot på bristerna och bli betydligt roligare. Om kanske inte Filip och Fredrik så åtminstone Henrik Schyffert.

 – Vi har inte haft som mål att bygga en sportig bil, inte alls. Däremot ska nya Superb ha betydligt bättre väghållning och ett roligare mer dynamiskt chassi, men fokus ligger fortfarande på komfort, säger Eckhard Scholz, ansvarig för teknisk utveckling och styrelsemedlem i Skoda.

 Befriande skönt att någon vågar stå för komfort när alltför många märken fastnat i sportighetsträsket utan att deras bilar på något sätt kan leva upp till pr-flosklerna.

 Precis som i nuvarande generation så är det VW Passat som lånat ut både fram- och bakvagn till Superb. Plattformen, inredningen, ja hela bilen är ett sammelsurium av VW-, Audi- och Skoda-teknik. Det betyder bland annat att Superb kan utrustas med den automatiska dubbelkopplingslådan DSG. 

 När uppdaterade Octavia visas på Parissalongen nästa år kommer DSG att återfinnas som tillval även där. 

 Knappar, vred och övriga inredningsdetaljer, som till exempel navigationssystem känns igen från syskon och kusiner inom koncernen. Funktionellt så det förslår om än inte nyskapande. 

 Instrumentpanelens ovansida liksom delar av dörrsidorna är utförda i en mjukare, skönare och mer exklusiv plastblandning vilket visar att Superb vill mer än tidigare. Vill andas lite mer lyx, om än i relativt enkel, rejäl miljö.

Fyrhjulsdrift från Haldex skvallrar också om att modellen ska kunna spela på fler spelplaner, kunna bli dyrare och utmana de finare konkurrenterna om så skulle behövas. Det är fjärde generationen av det svenska fyrhjulsdriftssystemet som erbjuds.

 Till att börja med kommer tre bensinmotorer att erbjudas. De fyrcylindriga alternativen är 

 1,8 TFSI på 160 hästkrafter som vi sett tidigare samt 1,4 TSI på troligtvis 125 hästkrafter. En V6-variant som vi känner från VW Passat kommer också men det är oklart hur mycket effekt den får. Tre olika dieslar hittar också ned under huven, 2,0 TDI på 140 hästkrafter den mindre 1,9 TDI på 110 hästkrafter och eventuellt en större V6-diesel. 

 Enligt Skodatekniker har man lyckats minska vikten på bilen trots att den både blivit längre och bredare. Eftersom provkörningen ägde rum innan bilen presenterats finns inga faktauppgifter kring mått, vikt och förbrukning. Lägre vikt och nya motorer borde dock borga för en något lägre förbrukning. 

 I den döda dalen stod endast 1,8-liters turbomotorn till bjuds, parad med sexväxlad manuell låda. Med en långslagig låda fungerar sjätte växeln som ren överväxel för autobahnfart och femman imponerade inte heller vid omkörningar och accelerationer. Nej, det krävs en del vevande på trean och fyran för att få upp rätt fart på komfortbilen. Med rätt växel i upplevs dock bilen som tillräckligt snabb. I kombination med DSG-låda kommer 1,8 TFSI räcka långt. 

 Under gaspådrag letar sig en del motorljud in i kupén. På den stundtals dåliga asfalten hörs också en del däcksljud men överlag är bilen väldigt tyst. En egenskap Skodateknikerna säger sig ha jobbat extra hårt med. Vindbrus hördes över huvud taget inte. Kan också till viss del bero på den varma, stillastående luften.

 Chassit är betydligt mer kommunikativt och ”med” in och ut ur kurvor än tidigare utan att bli för stötigt. Samtidigt understyr bilen tryggt och lagom mycket, bra när det går för fort, inga obehagliga överraskningar. Varken utseende, dimension eller image skriker som sagt sport men modellen gör inte bort sig, ska bli intressant att testa den mot konkurrenter på svensk asfalt.

 Köpare kommer också att erbjudas ett sportchassi där bilen sänkts 15 millimeter och styvats upp, liksom ett dåliga-vägar-paket där bilen istället höjts 25 millimeter. Bägge paketen ska erbjudas till både framhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna bilar.

Styrkänslan är inget speciellt, varken bättre eller sämre än de flesta konkurrenter. Från förarplats hittar man intuitivt till reglage och knappar. Däremot är lägsta läget på åtminstone de elstyrda stolarna på tok för högt. Ytterligare några centimeter nedåt tack, nu blir det lätt familjebusskänsla över positionen om du är lite längre. Sittdynan är väl smal. Det minimala sidostödet tar nämligen vid där man väntar sig mer sittyta, kan inte bli bekvämt för personer med större ändalykt. Lårstödet får godkänt men jag hade gärna sett utdragbar framkant på stolen som hos Audi och VW.

Allra bäst trivs man dock bak. När jag placerat passagerarstolen så att mina 191 centimeter kan sträcka ut där fram har jag ändå limousinemått kvar för benen när jag hoppar bak. Ett större innanhav av utrymme helt enkelt, precis som i föregångaren. Huvudet får också plats och det är enkelt att trivas i baksätet. Inte alltid fallet i konkurrenter som vill ha coupéliknande linjer som stjäl huvudutrymme bak. 

 Mittplatsen är däremot hård som betong och belägen betydligt högre än sidoplatserna. Tacka den stora kardantunneln för den obekvämligheten. Man färdas helt enkelt helst två där bak och då med mittplatsens ryggstöd nedfällt som armstöd och drickahållare. 

 En av de klart intressantaste nyheterna med Superb döljs under tygsjoket bak. Där förra modellen var en sedan med en rätt liten lastöppning är nya Superb unik. Du kan nämligen öppna luckan som en vanlig sedan när mindre saker ska in. Men du kan också öppna upp hela bakdelen med bakrutan upp till taklinjen som en kombicoupé när tvättmaskinen ska köras till tippen. Mycket smart och spännande att sätta den lösningen direkt i serieproduktion. Hur bra lösningen fungerar i praktiken får vi återkomma till senare. 

 Något vi däremot får testa är Skodas nya frontbelysning, AFS – Adaptive Frontlight System. Tillsammans med tyska Hella har bi-xenon-lamporna fått en rad nya funktioner för att ge optimalt ljus i olika hastigheter, se separat faktaruta.

Det är svårt att dra några definitiva slutsatser efter provkörning av en prototyp. Men vi kan slå fast att Superb blivit tystare, fått ett bättre chassi och behåller sina slösande utrymmen. Viktigast är dock att bilen får ny teknik och begåvas med DSG, är först ut med lyssystemet AFS och får den smarta bakluckelösningen. Egenskaper som är viktiga för att sticka ut och kommas ihåg när köpare jämför med konkurrenterna. 

 Detta tillsammans med ett troligen bevarat, förhållandevis lågt pris – cirka 210 000 – 215 000 kronor för en hyfsat välutrustad grundmodell – talar för nya Superb, även i Sverige.

Så har Skoda Superb utvecklats

2004 

 Sent på hösten har måtten för den nya modellen bestämts och godkänts av styrelsen.

2005 

 Tidigt bestäms designen, så kallad ”design freeze” där man valt ett av fler förslag.

2005

 Sommar, hårdvara som luftkonditionering, ABS-bromsar och liknande värmetestas i USA, Afrika och Mellanöstern på en prototyp där karossen oftast består av plast och andra material än plåt.

2005/2006 

 Vinter, på VW-gruppens testanläggning i norra Finland testas bland annat värmepaket, värmeslingor, att luft kommer till motorn trots att bilen är översnöad.

2006 

Sommar, nu är testbilarna byggda i de material som produktionsbilen ska vara byggd i. Alla material måste fungera under de extrema värmetesterna och fungera tillsammans.

2006/2007

 Vinter, i Finland testas ändringarna och justeringarna som man antecknade förra vintern.

2007

 Sommar, de olika motorerna och växellådorna testas i extrem hetta för att se att bland annat avgasreningen fungerar.

2007/2008 

 Vinter, i extrem köld ska bilen nu fungera perfekt, ett antal tester utförts för att få detta bekräftat, endast mindre ändringar kan göras in produktionen startar.

2008 

 4:e mars, modellen täcks av på bilsalongen i Genève.

2008

 Augusti, de första bilarna når svenska kunder.

2009

 Kombiversionen anländer. Förväntas bli en storlastare av både folk och gods.

Så fungerar Adaptive Frontlight System

0-15 km/h – country mode. Xenon-halvljuset följer rattens rörelse. Maximalt 15 grader för lampan som är i ”innerkurva” och 7,5 grad för lampan i ”ytterkurva”. Lamporna följs åt och innerlampan vrider sig hela tiden dubbelt så många grader som ytterlampan.

 0-40 km/h. Dimljusen agerar hjälpljus vid kraftiga rattrörelser eller när blinkers aktiveras. Oklart om denna funktion kommer att användas i Sverige, kan vara olaglig.

 15-50 km/h – town mode. Xenon-halvljuset kalibreras om. Den vänstra lampan riktas ned i backen och samtidigt utåt vänster 30 grader för att belysa mötande körfält bättre.

 50-90 km/h – country mode. Likadan programmering som 0-15 km/h.

 90 plus km/h – highway mode. Bägge lamporna lyfter sig upp för att nå längre bort. Vänster lampa 0,14 grader och höger 0,28 grader. Vänster lampa vrids även åt vänster cirka en grad.

Hur bra funkar det då?

 Town-mode gör verkligen skillnad. Du har klart bättre uppsikt runt bilen, perfekt för svenska, mörka vintergator. Country-mode gör också skillnad, du ser betydligt bättre vad som väntar om några meter när du är mitt i kurvan och en konventionell belysning skulle ha lyst rakt fram ut i naturen. Hihgway-mode kunde inte utvärderas rättvist på de kurviga ökenvägarna.

 AFS fås endast med Bi-xenon-paket.

När AFS används är det en konventionell lampa som står för helljuset eftersom bi-xenon behövs för de olika funktionerna. Det går dock att välja konventionell bi-xenon helljus men då fungerar inte AFS-systemet.

 Du kan också enkelt byta så att det är höger lampa som belyser åt sidan i de olika lägena. Viktigt om du till exempel åker till Storbritannien.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!