Foto: Hans Berggren

Provkörning av nya Toyota Mirai

De glada och frigående grisarna bökar i leran på Ängavallens gård utanför Vellinge. Grisarnas jakt på mat en solig och vacker höstdag inger hopp om en bättre och mer hållbar framtid. Det gör också bilen som provkörs precis intill grisarnas hage: Toyotas nya vätgasbil Mirai.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det är ingen tvekan om att bilindustrin valt väg in i framtiden. Det är elbilarna som ska ersätta bensin- och dieselbilarna och hjälpa hela transportsektorn att klara klimatmålen i Paris-avtalet.
De som ändå tvekar om elbilens förträfflighet anger framför allt laddinfrastrukturen och hur svårt det är att snabbt ladda batterierna som skäl till eftertanke. För även om det pratas om nya och bättre batterier finns det en teknisk begränsning i batterierna: de blir för varma om de laddas för snabbt.

Bränsleceller som genererar el med hjälp av vätgas är det enda tydliga alternativet till batteribilarna. Fördelen är en lika snabb tankning som med bensin eller diesel och lång räckvidd på en mindre volym energi. Nackdelen är dyr produktion av bränsleceller och att det behövs ytterligare en infrastruktur för produktion och distribution av vätgas.
När Toyota ger oss chansen till en tidig provkörning av andra generationen av vätgasbilen Mirai måste den tankas och prepareras i Köpenhamn och sedan köras över Öresundsbron till Vellinge utanför Malmö där provkörningen äger rum.

1 av 4: Enda utsläppet från en vätgasbil är vatten – riktigt rent vatten. Foto: Hans Berggren / Toyota
2 av 4: Toyota, Hyundai och Honda slåss ensamma för vätgasbilarna. Foto: Hans Berggren / Toyota
3 av 4: Toyota Mirai på svensk väg. Under 2021 är det lansering. Foto: Hans Berggren / Toyota
4 av 4 Foto: Hans Berggren / Toyota

Under hela dagen får vi strikta restriktioner om att provbilen behöver lämnas med tillräckligt med vätgas för att ta sig tillbaka till Köpenhamn och vätgasmacken där.
Infrastrukturen, eller bristen på den, för vätgas i Sverige är också anledningen till att alla provkörningar och tester du hittills sett utgår från den solcellsdrivna vätgasfabriken i Mariestad. Som när vi för ett år sedan genomförde en vätgasduell mellan förra generationens Mirai och Hyundai Nexo.
Provkörningen av nya Mirai äger rum på skånska småvägar och det är inga problem att hålla energiförbrukningen på en nivå som inte stressar ingenjörerna från Toyota.

Mirai är längre och bredare än förra generationen och den längre hjulbasen ger omedelbar effekt i ett rymligare baksäte. Trots det är det relativt trångt och lågt i tak för att vara en bil som mäter nästan fem meter. Utrymmet finns inte heller innanför bagageluckan och där förbränningsmotorn sitter i vanliga fall är bränslecellen monterad. Gastanken har blivit större vilket ger ökad räckvidd men det stjäl förstås plats. Tidigare var bränslecellen monterad i golvet men då Mirai byggs på plattformen GA-L har cellen flyttats. Gastanken är i praktiken två tankar som ligger i en T-form under baksätet och bagageutrymmet. Tankarnas utrymme har ökats från 4,6 till 5,6 kg. Placering av bränslecell och vätgastankar ger en låg tyngdpunkt och en 50/50-viktfördelning mellan hjulaxlarna.

Yoshikazu Tanaka, ansvarig för Toyotas satsning på vätgasdrivna bränslecellsbilar. Foto: Hans Berggren / Toyota

Designen har förändrats radikalt och Mirai påminner nu mer om en klassisk Lexus än en lätt omritad Toyota Prius. Det är faktiskt lite märkligt att Toyota väljer att sälja Mirai som en Toyota hellre än en Lexus för nya Mirai är verkligen premium och snudd på lyx. Ljudnivån i kupén är lägre än tidigare, stolarna riktigt sköna och förarmiljön uppdaterad med en 12,3-tums bildskärm och Toyota/Lexus-gränssnitt på appar och reglage. Tyvärr har knapparna för klimatanläggningen vänts lite ifrån föraren vilket känns onödigt. För att gilla Mirai måste du också tycka om att kliva ner i förarmiljön och omgärdas av inredningen, det är inte alls samma öppna planlösning som i flera elbilar.

1 av 3: En kraftigare och effektivare bränslecell ökar räckvidden med 30 procent. Foto: Hans Berggren / Toyota
2 av 3: Liten baklucka betyder att Mirai inte är den optimala bilen för resan till Ikea. Foto: Hans Berggren / Toyota
3 av 3: Teknikens Världs Jan-Erik Berggren är en av de första att köra nya Toyota Mirai. Foto: Hans Berggren / Toyota

Att vätgasbilen Mirai inte är en batteribil är bara delvis sant. För att motverka en fördröjning av effekten i bränslecellen finns ett litiumjonbatteri på 1,2 kWh, lite större än i första generationen. Batteriet används när du kör iväg från stillastående eller om du plötsligt gasar på och vill ha en snabb acceleration. Trots batteriet är det ändå stor skillnad på accelerationen i en Mirai jämfört med en elbil. Att det går lite lugnare från stillastående ger en behagligare och mjukare körning. Jämfört med elbilar har jag inte heller lika hög motorbroms eller energiåtervinning.

Förutom designen är den uppdaterade drivlinan den stora nyheten i andra generationen Mirai. Effekten har ökats från 154 till 182 hästkrafter och räckvidden har ökats från 50 till cirka 65 mil. 182 hästkrafter känns fullt tillräckligt och inte heller en toppfartsbegränsning på relativt låga 175 km/h begränsar mig.

1 av 3: Tyvärr vinklas klimatanläggningen bort från föraren. Stor bildskärm dominerar. Foto: Hans Berggren / Toyota
2 av 3: Notera H2O-knappen. Foto: Hans Berggren / Toyota
3 av 3: Trots att Mirai är nära fem meter lång är det trångt bak. Foto: Hans Berggren / Toyota

Grisarna på Ängavallen bökar lika ihärdigt när jag kommer tillbaka till Ängavallens gård efter min provkörning. Sverige ligger långt ifrån först i vätgasracet även om AB Volvo inlett ett samarbete med Daimler och Mercedes för att tillsammans utveckla bränslecellstekniken för tunga fordon. Samtidigt har Daimler meddelat att de i alla fall tillfälligt slutar med vätgasdrivlinan i sin suv GLC

Toyotas ingenjörer tittar nöjt på bränslemätaren när jag är klar med bilen. Jodå, de klarar att komma tillbaka till vätgasmacken i Köpenhamn. Sverige behöver en snabb utbyggnad av vätgasmackar för att en bil som Mirai ska bli ett alternativ till elbilarna med batteri.

Rivaler

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Hyundai Nexo
Jämte Toyota är Hyundai det bilföretag som tydligast satsar på vätgasbilar. Lyxiga suven Nexo visades i Oslo våren 2018 och finns att köpa i Sverige.
Pris: från 849 900 kronor.

Honda Clarity
Det har varit lite fram och tillbaka med Hondas satsning på vätgasbilar. Modellen Clarity har sålts i Europa men nu plockats bort från modellutbudet. Just nu säljs Clarity i USA och Japan.
Pris: Ingen uppgift.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!