Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av nybyggd Audi quattro A2

Historiens vingslag mullrar genom Roslagens skogar. Du som följt Stig Blomqvists framfart med ur-quattron i rally-VM känner igen en Audi A2 Grupp B. Men den här är nybyggd!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Blir man erbjuden att provköra en kopia på Audi A2 Grupp B-rallyjärn från början av 1980-talet tackar man inte nej.

Det är denna möjlighet som fört mig långt ut i skogarna mellan Vallentuna och Rimbo, kända för sina många duktiga rallyförare med Björn Waldegård i spetsen. Lite av en doldis är Fredrik Donner, som äger och driver Jobparts. Han har i hela sitt liv hållit på med bilar. I synnerhet rallybilar. Allt började på några finländska sjöisar med pappans Rover 3-litre. Hans egna rallykarriär började med Rover 2000 TC för att sedan gå vidare till Rover 3500S och efterföljaren 3500 SD1. Även ett antal RS Ford Escorter, snabba Opel Asconor samt Subaru RX Turbo avverkades. Under sin tid i Japan kom Fredrik tvåa totalt i Grupp N-VM 1987 med Subaru. Detta är historia. Nu handlar det om nutid – men med en bil som faktiskt tog det förflutna med storm!

En så kallad ”ur-Johan” i sitt rätta element – i bekvämt energisparläge. Foto: Patrik Lindgren

På senare år har Jobparts blivit kända som en mycket kompetent Subaru-specialist. De har i många år byggt rallybilar med Subaru som grund. Men i takt med att de historiska klasserna i rally har utvecklats vreds intresset mot en ikon i rallyvärlden, Audi quattro. Ryktet har spridit sig och telefonerna börjar ringa. Ett samtal var lite speciellt. Det började som många andra.

– Har du någon Grupp B-Audi till salu? Vad kostar den? När kan jag få leverans? Frågorna blev mer och mer detaljerade och slutade med ett förslag. Jag köper den efter godkännande av mina medarbetare.

Eftersom Fredrik Donner just sålt sitt Audi A2 grupp B-projekt till Arne Bäckström så fanns bara en nästan klar Grupp 4 bil kvar. Men det gick att bygga om den för grupp B-reglementet, i huvudsak genom att byta ut de flesta karossdelar från plåt till kevlar och öka på hästkraftantalet med 100 hk. Klassen sträcker sig från 1982-1985. Total byggtid är mellan 700 och 1 300 timmar beroende på utförande och utrustning. Priset hamnar mellan 1,5 och 2 miljoner kronor. Det största problemet är att hitta delar. Det som inte går att hitta på annat sätt blir man tvungen att nytillverka.

– Men den som söker ska finna, även om det ibland tar tid, säger Fredrik Donner.

5 cylindrar, KKK 27 turbo och Bosch elektroniskt insprut är lika med 467 hästar och 670 Nm. Foto: Patrik Lindgren

Det är vid leveranskontroll av ovanstående bil som jag får tillfälle att köra rallyikonen. De ryska köparna hade tagit sitt egna privata jetplan från Moskva till Arlanda där de hämtades upp för testkörningen i Roslagen.

När jag närmar mig platsen för provkörningen hör jag ett djupt muller från det grova avgasröret. Det som om en stund ska ge ifrån sig en sång som kan få gråstenar att sjunga med. Inget eller inga är oberörda när man hör en femcylindrig, tioventilers turboförsedd Audi i grupp B-förklädnad som kommer i full karriär på en lagom krokig skogssträcka.

Tapio Laukkanen, finländsk före detta WRC-åkare och flerfaldig mästare med egen rallyskola agerar testförare åt ryske Grigory Berezkin, Moskva, som har beställt Audin i detta utförande.

Bageutrymmet upptas till största delen av en 55 liters säkerhetstank att frakta bensinen i. Foto: Patrik Lindgren

När det blir min tur låter jag Fredrik köra första vändan för att visa hur allt fungerar. När han trampar den lilla aluminiumbiten längst till höger i botten bryter helvetet lös. Audin accelererar fruktansvärt. Jag har aldrig varit med om någon brutalare bil. Ögonen hamnar på insidan av nackens skallben (n äe, jag är inte helt tom i huvudet) och vid nästa inbromsning ploppar de tillbaka in i sina rätta hål på sidorna av näsan strax ovanför den vidöppna munnen. Hjärtat bultar av upphetsning.

Vilken kick!

Sedan är det min tur. När jag lyckas starta utan gubbstopp stiger självförtroendet och farten ökades. Efter några rundor släpper det mesta av respekten för Audin. Den känns väldigt lättkörd trots sina 440-467 hästar som finns tillgängliga mellan 4 500-5 000 r/min och hårt ställda diffar. Det finns inget tuffare än att höra motorns sång och smattret i hjulhusen av lösgrus och hårdpackad snö och is! Det är så att man får rysningar i hela kroppen. Jag vill helst inte kliva ur men jag får en känsla av att köparna inte vill ta risken att det händer något med rallyjärnet. Det är rätt. Man ska sluta när man är på topp.

Tapio Laukkanen på första test­repan. Respektingivande bakdel. Foto: Patrik Lindgren

Bilen godkänns och skickas någon vecka senare till Moskva. Slutfasen kan ta vid. I en välutrustad verkstad i en förort till den ryska huvudstaden läggs den sista handen vid projektet. Dekaler enligt förebild av Audis fabriksbilars klistras på. Bilen är nu klar för elddopet.

Grigory Berezkin med co-drivern Victor Timkovsky utklassade de övriga i den historiska delen av Rally Masters Show i Moskva. En lätt ikörning resulterade dock i att grillen sprack. Inte mycket till problem för att vara första tävlingen med en nybyggd bil.

Om du liksom jag drömmer om en likadan Audi behöver du inte misströsta. Jobparts med Fredrik Donner i spetsen håller på att bygga två Grupp B ur-quattro samt två stycken i Grupp 4-utförande. Det är även en Lancia 037 i Grupp B-utförande på gång till en lycklig köpare i Ryssland. Vem trodde att det skulle ske så mycket spännande i en liten by i Roslagen. Inte vid världens ände men vid Roslagsbanans ände.

Audi quattro A2

Pris

1,5-2 miljoner kronor.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 5-cyl radmotor med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. KKK 27 Turbo, laddtryck 1,7 bar. 2 143 cm3, 467 hk (343 kW) vid 4 650 r/min, 670 Nm vid 5 500 r/min. Varv­stopp 7 400 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda, 6-puckad sinterkoppling. 3 rampdiffar.

 

Styrning

Hydraulisk servo. 1,9 rattvarv.

 

Stötdämpare

Grus Öhlins, asfalt Bilstein.

 

Bromsar

Ventilerade 280 mm AP-raceskivor. 4-kolvs aluminiumok.

 

Vikt (kg)

1 000 kg, tankvolym 55 liter.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd grus/snö 6 tum, asfalt 9 tum.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr