Foto: Marcus Engström

Provkörning av Omotion ETR

Med ursprung i lågpris-Kina men vidareutvecklad i Skåne för Europamarknaden visar Omotion ETR hur framtiden för oss "bensinnördar" kan te sig. Eldriven trehjuling där körglädje och låga kostnader kommer i första hand. vi trycker ner oss i den lilla sittbrunnen och smakar fartvinden.

Nya moderna bilar blir allt mer tekniskt raffinerade, ibland snudd på tråkiga. Särskilt när det kommer till det lite svårförklarade begreppet körglädje. Det spelar ingen roll hur många tilläggsfunktioner och skojiga attiraljer som ett fordon har, ändå kan "det" saknas i många fall. Detta var något som initiativtagaren och grundaren av Omotion, skåningen Ola Svensson, ville ändra på när han skulle utveckla ett nytt elfordon.

– Som gammal motorcykelåkare gillar jag fartvind och frihetskänslan men såg tidigt potentialen i en trehjuling för ökad säkerhet och komfort, förklarar Ola Svensson.

I profil märks det hur kort i rocken ETR är (2,7 meter). Körglädjen är på topp men chassikonstruktionen kräver passning vid aktiv körning. Foto: Marcus Engström

För sju-åtta år sedan började Ola scanna av marknaden och göra de första analyserna. Snabbt ledde det fordonsrelaterade trålandet på nätet till Kina och ett antal varianter på temat. Kontakt och därpå intensivt samarbete etablerades med tillverkaren Liqian Industry i Zhejiangprovinsen – sedan drygt tre år är el-triken Omotion ETR en verklighet.

Vägen fram till slutprodukt har varit lång och snårig, delmålet med att få den eldrivna trehjulingen EU-godkänd (certifikat kategori L5e) var stort och avgörande. Redan har Omotion lyckats sälja några ETR i Sverige och en handfull till Tyskland.

Omkörning i landsvägsfart går raskt. Men övriga medtrafikanter upplevs extremt stora. Foto: Marcus Engström

Omotion har gjort många nya konstruktionslösningar och uppdateringar efter att kinasamarbetet nyligen avslutats. I nuläget importeras delar som chassi, hjul, batteri och elmotor separat från Kina och sätts samman i liten skala på hemmaplan i trakten av Lund. Men framtidsvisionerna är större än så.

– Nästa år går vi igång med vår nyutvecklade Omotion 2 som är större och mer anpassad för europeiskt bruk men i väntan på det är ETR vår nuvarande modell, förklarar Johan Ericsson som är styrelseordförande och en av investerarna i projektet.

Omotions Ola Svensson instruerar Hans Hedberg före provkörning. ETR är endast 92 centimeter hög. Foto: Marcus Engström

Man räknar med att kunna tillverka uppemot hundra stycken Omotion 2 per år när produktionen går på full fart om drygt två år.

Omotion-trehjulingen ser inte så mycket ut för världen där den står parkerad på gårdsplanen mellan stora ladugårdar och magasin någonstans i Skåne, även om företagets visioner är stora. Den uppseendeväckande knallorangea färgen känns som ett trafiksäkert kort när vi ska ge oss ut på landsvägar. Mest liknar karossen nöjesparkers åkattraktioner. Hade man parkerat tio ETR efter varandra hade man lätt tagit kön för ett berg-och-dal-banetåg.

Batteriet ligger centralt placerat i chassit bakom sittbrunnen för bästa viktfördelning. Den 20-celliga 72-voltsenheten väger 74 kilo. Kapaciteten är 120 Ah och 8,6 kWh, räckvidden vid blandad körning uppges till tio mil. Laddtiden uppges till sex timmar (effekt 1,5 kW) via vanlig Mennekes Typ 2-handske, någon snabbladdning finns inte i nuläget.

Sittbrunnen är snudd på helt öppen, lösa saker på golvet flyger genast ut! Foto: Marcus Engström

Litenheten gör sig påmind på direkten. Den böjda svarta stålbågen bakom stolarna som ser ut som en rullbåge men i själva verket mest är övre fästpunkt för flerpunktssäkerhetsbältena når mig till midjan. Att äntra ETR på ett snyggt sätt är ett stycke konst. En viss form av vighet är inte fel men Ola instruerar om var jag ska placera fötter och händer och vips sitter man på plats. Rörelsefriheten är minimal, vänster knä ligger dikt an mot rörramen och mina 45:or till gummidojor fyller upp pedalstället. Chefredaktör, och för dagen utsänd på fältet som fotograf, Marcus Engström ler med hela sitt skägg när han spanar ner på mig i sittbrunnen. Jag ler jag också, om än mest för en viss nervositet om vad som komma skall. Den sotsvarta öppna lånehjälmen från Omotion-Ola sitter på huvudet och när jag blänger på mig själv i vänster sidobackspegel skådas bara en storkindad hamster med virrig blick.

Pedalstället är placerat längst fram i noskonen och passageraren bredvid får hålla undan sina fötter! Foto: Marcus Engström

Cockpiten är rå med synlig rörramskonstruktion, enklast möjliga instrumentering och karosspaneler i ABS-plast. Körställningen påminner en hel del om en gokarts, de friliggande framhjulen i knähöjd gör sitt till. I framtiden kommer ett mobilställ för smartphonen där man kan koppla upp sig på Omotion-appen som visar aktuell hastighet, räckvidd, strömstyrka, batterikapacitet, cellernas kondition med mera. Utveckling och design för gränssnitt samt konfiguration är i sitt slutskede. Ett litet snurrvred med D-N-R sköter automatväxlingen av den i bakhjulet navmonterade elmotorn. Som alltid med elmotorer kommer all kraft med en gång och det är lätt att riva upp den grusade gårdsplanen. Bättre att leta sig ut på allfarvägarna.

Laddningen sker via Mennekes Typ 2-handske strax bakom passagerarsätet. Batteri på 8,5 kWh. Foto: Marcus Engström
Foto: Marcus Engström

Att sitta med huvudet i samma höjd som övriga bilars stötfångare ger en olustkänsla vid första korsningen. Måste alla bilar köra så fort? När lämplig lucka infinner sig trycker jag ner högerpedalen och ETR skjuter fart. Direktstyrningen är obehaglig initialt med ett halvt varv mellan fulla utslag men snabbt lär man sig gränserna och i stället infinner sig en lekfullhet som mest av allt känns kriminell. Att lattja runt ETR på kurviga småvägar är som att ha gratis åkpass till din favoritåkattraktion på väl vald nöjespark. När jag når lämplig 90 km/h-sträcka provar jag topphastigheten men slår snabbt av. 70-80 km/h är idealfart för ETR, högre än så river det i jacka och hjälm eftersom man sitter helt utlämnad till fartvinden. Accelerationen 0-80 km/h uppges till sju sekunder men känns som knappt hälften. I varje skånsk by jag passerar tjoar barn och vuxna tittar glosögt efter en.

Motorn sitter monterad i det breda bakhjulets nav. Bakåtriktade svängarmar med dubbla stötdämpare. Foto: Marcus Engström

Det kinesiska arvet med viss grad av handjagat bonnsmide är påtaglig hos ETR men enligt Ola Svensson är skillnaderna numera som "natt och dag". När jag pressar trehjulingen genom kurvkombinationer infinner sig heller ingen osäkerhetskänsla, i stället garvar jag om möjligt ännu mer. Motorn har toppeffekt på 30 hästkrafter men har kontinuerlig grundeffekt på mer sansade 11 hk, drivlinan lever mest på det starka vridmomentet 93 newtonmeter.

Dubbla triangellänkar och friliggande stötdämpare. Stänkskärmar till framhjulen finns. Foto: Marcus Engström

Vänddiametern är alldeles för yvig, antispinn– eller antisladdsystem saknas men är under utveckling. Likaså ABS-bromsar. Det är bara några barnsjukdomar som Omotionteamet lovar att slipa bort till modell 2. Kör man lilla ETR med ett visst mått av förstånd är körglädjen i topp. Det är mitt stelnade hamsterleende bevis nog på. Räckvidden tio mil är fullt tillräcklig i en så blåsig krabat som ETR, efter en dryg timmes körning vill man nämligen tråckla sig ur sittbrunnen för en längre bensträckare. Man kan ju passa på att utnyttja rasttiden till att ladda på med ny energi.

Omotion 2 blir åtta centimeter bredare och tolv centimeter längre än ETR. Ola instruerar bredden. Foto: Marcus Engström

Ola Svensson och Johan Ericsson visar in oss i sitt kombinerade lager/magasin/produktionsplats för att visa upp prototypen Omotion 2, som planeras att börja tillverkas under hösten.

– Sittbrunnen på Omotion 2 blir rejält mycket större eftersom bredden ökas med åtta centimeter, axelavståndet ökar med sex centimeter samtidigt som frontöverhänget förlängs med 6 centimeter, förklarar Ola och ber mig stiga ner i fackverket som bildar rörram.

Andreas Karlin (ex-jobbare), Ola Svensson och Johan Ericsson med prototypen till nya Omotion 2. Foto: Marcus Engström

Jo då, det är avgörande måttökningar, Omotion 2 är inte alls lika trång över bål, knän och ben. Bakom nacken reser sig ett par kraftiga störtbågar. Kostnadsmässigt kommer man inte låta slutpriset ut till kund skena utan lovar att nya svensktillverkade modell "2" inte kommer överstiga 150 000 kronor. Framtidsutsikterna ser lovande ut även för inbitna och körglädjetörstande bensinnördar.

Svenska Omotion ETR är som en el-gokart, registrerad för gatan! Körupplevelsen går utanpå det mesta. Foto: Marcus Engström

Omotion ETR

Pris: 129 000 kronor, säljs nu.

Motor: Navmonterad elmotor. Max effekt 30 hk (21,7 kW) vid 715 r/min, kontinuerlig effekt 11 hk (8 kW) vid 820 r/min. Max vridmoment 93 Nm vid 820 r/min. Batterityp litiumjon, 8,5 kWh.

Kraftöverföring: Motor bak, bakhjulsdrift. 1-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak integrerad svängarm.

Styrning: Ej servo.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 6 tum, bak 10 tum. Däck fram 185/30 R14, bak 270/30 R14.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 171, längd 267, bredd 166, höjd 92, spårvidd 147. Markfrigång 14. Tjänstevikt (inkl. förare) 277, maxlast 155. Bagagevolym (VDA-liter) 0 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 12,0 s toppfart 110 km/h.

Förbrukning (WLTP): Elförbrukning cirka 0,7 kWh/ mil. Räckvidd 10 mil.

Garantier: Fabriksgaranti 2 år, batteri 1 år.

Skatt: 180 kronor per år de första tre åren.

Rivaler

Foto: Cake

Cake Kalk&

Svenska elmotorcykelmärket Cake är mycket designdrivet och senaste Kalk& är en motardliknande tvåhjuling för korttransporter. Elmotor på 10 kW, batterikapciteten är 2,6 kWh, räckvidden 8,6 mil och toppfart +90 km/h. Kräver mc-körkort (A-behörighet).

Pris: 140 000 kronor.

Foto: Patrik Lindgren

Seat Mii Electric

Okej, ingen "leksak" som Omotion ETR men lilla Mii Electric är ändå körglad! Med statens klimatbonus blir priset 204 900 kronor. Räkna med gott andrahandsvärde och betydligt fler användningsområden än en öppen trehjuling.

Pris: 264 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!