Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Onebot T8D+

Elmopeden är inte ny men nu kommer den på allvar och det från Kina. Onebot lockar med rå design, kompakta mått – både på rull och som hopfälld.

Det är inte varje dag jag kör ett fordon hela vägen in på redaktionen till mitt skrivbord även om jag faktiskt har gjort det. En sommar för många år sedan genade jag genom tidningen Allt om Mats provkök med en smattrande och blårykande gammal tvåtaktsmoppe, vilket inte var allt för populärt. Populär blir jag däremot denna gång när jag susar in på elmopeden Onebot. Ja, i den omfattningen att produktionsflödet i det närmaste stannar i förlagshuset för att alla vill titta, klämma och provköra. Även folk från Allt om Mat.

Smidig som få men vissa på redaktioen ville ha fotpinnarna längre fram – som i Easy Rider. Foto: Glenn Lindberg

Onebot är byggd i Kina men känns tämligen robust då stora delar av konstruktionen är tillverkad av aluminium. Batterierna är ”gömda” inne i ramen, ett under sadeln och det andra i framgaffeln. Mopeden har fjädring både fram och bak och skivbromsar – men de sitter på vardera sidan av bakhjulet. Tillverkaren hävdar att då 70 procent av vikten ligger över baken så behövs ingen broms framtill. I paniksituationer kommer dock sladden som ett brev på posten. Ja, inte som hos Postnord, men du förstår nog.

Onebot är en moped av klass två med en topphastighet på 25 km/h. Du slipper alltså registreringsskyltar och får använda dig av cykelbanor. I dessa elcykel- och lycramäntider betyder det dock inte att du är kung i banan bara för att du kör per motor. Du gör bäst i att ligga till höger med Onebot, speciellt när det bär brant uppför, då går det plågsamt långsamt. Med fördel hoppar du då av, lägger i läget ”walk” och leder mopeden med lätt elassistans.

Ljusreglage till vänster. Trångt, en blinkning blir gärna även en tutning – en blygsam sådan. Bajonettfattning viker styret. Foto: Glenn Lindberg

Två andra lägen finns, som du kan skifta till under färd med en knapp på höger handtag: ”standard” och ”sport” där det första nästan fördubblar accelerationstiden till 25 km/h från fem sekunder mot sportlägets tre. På vänster handtag finns reglage för lyse, blinkers och tuta. Lyset är av LED-typ men har bara ett läge. Blinkers är ett lyxtillbehör som inte krävs för mopedtypen men ljuskällor för funktionen finns bara baktill. Med handskar på är det lätt att komma åt tutknappen när man ska blinka. Nu gör inte det så mycket eftersom tutans ljudvolym är så låg att den knappt hörs.

Lyxigt i sammanhanget är också USB-kontakten som gör att du kan ladda mobiltelefonen med mopeden. På en LCD-display ser du körläge, hastighet, batterikapacitet och där finns även en trippmätare som nollställer sig varje gång du slår av tändningen. Batterikapaciteten mäts i en skala med fyra block som slocknar och tänds lite väl lätt beroende på gaspådrag.

Onebot skapar lika mycket intresse ihopfälld som utfälld. Foto: Glenn Lindberg

Räckviddsångest hör elfordon till. Här räknar du bäst i huvudet och de av tillverkaren angivna åtta milen har den svenska generalagenten den goda smaken att erkänna att man bör räkna med hälften – plus lite till. Är du dålig på att räkna spelar det mindre roll, det är bara att koppla över till det andra batteriet när det ena är tömt.

Fjädringen fungerar men de små hjulen gör att även små gropar känns avgrundsdjupa. Fint då att Onebot reagerar direkt på styrutslag, lite väl kvickt tycker vissa som upplever mopeden som vinglig. I vilket fall som helst gör styrning, kompakta mått och låg vikt att Onebot förmodligen är det smidigaste motordrivna fordonet som finns.

En av få gånger Onebot fick vara ifred i kontorslandskapet. Notera att den med fördel kan parkeras som ”halvmonterad”. Foto: Glenn Lindberg

Långkörningen tenderar dock att kännas just lång. Är du stor håller vare sig körställning eller den tvättsvampslilla sadeln längre än någon mil. Onebots dragplåster är annars att den är hopfällbar – men i det läget är den faktiskt inte lika smidig. Tyngdpunkten är hög och ”stödhjulen” har så smal spårvidd att ekipaget lätt lägger sig om inte trottoarkanter och trösklar tas i rät vinkel. Att vika upp och ner Onebot är dock busenkelt. Man lär sig fort, även att man inte alltid behöver vika mopeden helt utan kan förvara och frakta den i olika skepnader.

Ett gissel för elfordonsägande lägenhetsinnehavare är bristen på laddmöjligheter. Med elmopeden Vessla (körd i Teknikens Värld nummer 24/2017) har man löst det genom löstagbara batterier. I fallet Onebot tar du med dig hela fordonet in i hemmet eller jobbet. Laddningen tar fyra till sex timmar och sker via två kontakter, en till respektive batteri. Visst kan det kännas märkligt med en Transformer i hallen men då kan man tänka på hur mycket stöldrisken sjunker jämfört med att ha sin moped stående nere på gatan.

Instrumenteringen är liten men tydlig. Foto: Glenn Lindberg

T8D+ heter toppmodellen vi har kört men Onebot finns i fyra utföranden och flera färger. Instegsversionen är 2 000 kronor billigare och har en räckvidd på närmare två verkliga mil mot den testade versionens fyra. Den har bara ett batteri vilket gör att man inte har någon ”reservtank”.

Elcykelpremien gäller om du köper en Onebot. Staten står då för 25 procent av priset. Totalt handlar det om 350 miljoner kronor som ska delas ut till år 2020 – max 10 000 kronor per inköp och person. Men med det explosionsartade intresset för elcyklar och nu även elmopeder riskerar potten att ta slut i förtid. Skynda fynda!

Onebot T8D+

Pris

13 900 kronor utan statligt stöd. Säljs nu.

 

Motor

Elmotor 500 W. Två batteripack, av litiumjontyp på 36V och 11,6/8,7 Ah.

 

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift. Motor i bakhjulet. Enväxlad.

 

Bromsar

Dubbla skivor bak, obromsad fram.

 

Däck

12 1/2 x 2 1/4 .

 

Mått/vikt (cm/kg)

Längd 132, bredd 65, höjd 93 (hopvikt 120/78/35) . Tjänstevikt 20,6, maxlast 150.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h – s, toppfart 25 km/h.

 

Räckvidd

8 mil på en laddning.

 

Garantier

1 år, två veckors returrätt vid köp via webben.

 

Skatt

0 kronor per år.

Rival

Suzhou E-Bike

Hopfällbar elcykel med möjlighet till endast eldrift upp till två mil. Justerbar i höjdled. Inte lika tuff som Onebot.

Pris: 7 995 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!