Opel Adam Foto: Opel, David Lilja

Provkörning av Opel Adam 1,4 ecoFLEX

Adam bjuder på sig själv och kan bli ­riktigt själslig beroende på hur mycket man ­kostar på honom. Om du gillar att köra bil blir dock utbytet väl torftigt i längden.

Valet är ditt. Våga ta ställning. Gör inte som alla andra, gå din egen väg. Du är unik, framhäv din personlighet. Den tilltagande individualiseringen i samhället i stort sänder tydliga signaler till bilindustrin, som alltid är snabba på att snappa upp tidsandan.En radda med moderiktiga minibilar, där ägarna kan uttrycka sin personliga stil och attityd, har dykt upp de senaste åren. Volkswagen har nyligen etablerat Up och dess syskonbilar. Retroflörtande Mini Cooper och Fiat 500 har fått sällskap av Citroën DS3 och Audi A1 och bildat ett subsegment vars försäljning tagit fart ordentligt.

I fjol såldes mer än 630 000 fordon i denna kategori, en ökning från 2008 med 40 procent. När nu krisande Opel ger sig in i detta färgstarka ormbo är det inte bara för att locka nya kunder och få upp volymerna igen, men lika mycket ompositionering av varumärket. För om inte hippa Adam tvättar bort gubbstämpeln, vilken annan Opel ska göra det?

Förstaintrycket är positivt. Designen har fångat in ett icke-nostalgiskt uttryck, en slags blandning av kaxigt och gulligt som definitivt sticker ut i stadsmyllret. Det här är en bil man blir glad av att titta på, men visst har Opel sneglat ganska mycket på Fiat. Det mest nyskapande med Adam är ­sättet köparen kan sätta sin egen prägel på bilen. En häpnadsväckande mängd tillvalsalternativ står till buds för att vara en minibil. Den med sinne för detaljer blir garanterat lycklig i specifikationsarbetet medan andra riskerar att drabbas av svår beslutsångest. Se följande punkter:

Karossen kan fås i tolv olika kulörer med putslustiga namn som "I'll be black" eller "James Blond". Taket finns i tre färger. Skulle du inte vara nöjd med det du kreerat kan du alltid göra några färgstänk med penseln i form av dekalering, kallat Splat, eller strössla med lite kolfiberlook.

Fälgarna är 31 till antalet, men kan särskiljas från originalen med hjälp av färgkodade clips som fästs på ekrarna. Innovativt.

I stället för den normala hierarkin av utrustningsnivåer erbjuds tre basutföranden – Jam: ungdomligt och modemedvetet, Glam: elegant och sofistikerat samt Slam: sportigt och "ganska maskulint".

Interiören kan specificeras individuellt i allt från golvmattor, dynornas färg/material och utsmyckande dekorlister. Innertaket finns med tre olika färgtryck, höstlöv, himmel eller schackrutigt.

Stämningsbelysningen inne i kupén kan varieras med åtta olika färger. Instrumentpanelen har ett sorts glödande bakgrundsljus och innertaket förvandlas till en stjärnhimmel med hjälp av 64 LED-ljus. Ungefär som i Rolls-Royce...

Med över 30 000 olika kombinationer blir varje Adam garanterat olik grannens, menar Opel. Fast risken finns förstås att det blir tämligen dyrt efter allt klickande i tillvalslistorna. Priserna är inte fastställda av den svenska importören, men med svensk moms hamnar det svenska priset för den minsta motorn gissningsvis strax under 120 000 kronor, vinterutrustad med stols- och rattvärme. Dödavinkelvarnare och parkeringsassistent är tillval. För att vara så billig är det glädjande att Opel lagt möda och omsorg på utförandet. Materialen känns inte billiga och de olika bitarna är väl sammansatta. Lekfullheten har stått i centrum vilket gör helheten riktigt älskvärd. En snygg detalj är klimatanläggningens temperaturvred som lyses upp i blå/röd skala när man ändrar gradtalet. Infotainmentsystemet Intellilink med sjutums pekskärm kostar klart acceptabla 300 Euro och integreras med flera av funktionerna i ägarens smartphone. Navigations-appen uppskattas storligen och till dess att lanseringen sker i april månad väntas fler nytto- och underhållningsappar dyka upp.

Tredörrarskarossen är 370 centimeter lång och därmed 15 centimeter längre än Fiat 500 och Volkswagen Up-gänget. Jämförelsevis är Adam lika lång men något bredare än en Mini Cooper. Körställningen är bättre än i de ovan nämnda konkurrenterna. Stolarna är bekväma och ratten har en rejält tilltagen justermån i djupled. Runtomsikten är riktigt bra. Desto mer instängt känns det i baksätet som varken kan erbjuda ben- eller takutrymme för en vuxen.Bagageutrymmet är på 170 liter vilket är 15 liter mindre än i Fiat 500. Adam är den enda bilen i segmentet som kan erbjuda ett praktiskt cykelställ, integrerat i den bakre stötfångaren.

Dags att greppa den snygga ratten och smaka på Adams vägegenskaper. Men kärleken vid första ögonkastet håller tyvärr inte i sig. Opel har lagt större möda på det ytliga än på att bygga en körglad bil. Undertill baseras Adam på en kortad version av kommande Corsa, och den glada utvändiga framtoningen matchas inte av chassit. Adam beter sig som en ordinär småbil på kurviga småvägar, det vill säga inte särskilt engagerande. Styrningens servoassistans gör nolläget artificiellt lätt för att sedan bli enerverande direktstyrd. Det bästa med styrningen är city-läget då servoassistansen förstärks vilket underlättar vid trånga stadspassager. Provkörningsbilen är utrustad med sportchassi och 17-tumsfälgar vilket får ekipaget att oskönt klappra över de korta ojämnheterna. Samtidigt noteras en viss svajighet vid snabba sidoförflyttningar. Överhuvudtaget känns fjädringen inte så raffinerad. En mindre hjulstorlek (15 till 18 tum är valbara) tillsammans med komfortchassit rekommenderas. För att vara en utpräglad stadsbil är Adam helt enkelt för obekväm. Motoralternativen är mer adekvata än spetsiga. Tre bensinare finns, den minsta på 1,2 liter och 70 hästkrafter gör 0–100 på strax under 15 sekunder. 1,4-litersmotorn finns med antingen 87 eller 100 hästkrafter. Jag har enbart kört mellanmotorn som är relativt surrig i högre farter på grund av utväxlingen. Automatlåda, som hade varit bekvämt för stadstransporterna, saknas. Endast femväxlad manuell låda finns till de befintliga motorerna, en sexväxlad kommer till en ny trecylindrig turbomotor som kommer att presenteras inom ett år. Låt oss hoppas att Opels chassiingenjörer kan matcha lite högre effektuttag och att drivlinan bättre svarar upp mot bilens ytliga rolighetsfaktor.

En vitamininjektion är trots allt Opel Adam. Konceptuellt köper jag idén om den "individualiserade" småbilen, samtidigt som en del av charmen går förlorad när köregenskaperna inte livar upp på samma vis. Som ett budgetalternativ till sina dyrare konkurrenter kommer Adam troligen att sälja en hel del när den börjar säljas i april nästa år.Om förälskelsen är tillräcklig för att kunderna ska få en långvarig och trogen relation med Opel igen är en helt annan femma.

Rivaler

Fiat 500 TwinAir

Knyter an till den gamla 500:an och charmar de flesta. Finns med den tvåcylindriga TwinAir-motorn på 0,9 liter och 85 hk/145 Nm/0,40 l/mil.

Pris: 157 990 kronor.

Citroën DS3 VTi82

Baseras på C3 men är betydligt tuffare och roligare att köra. Många tillval på detaljnivå. Diesel- och bensinalternativ från 90 till 203 hk.

Pris: 156 000 kronor.

Opel Adam 1,4 ecoFlex

Pris

Ej fastställt (1,4 87 hk ca 140 000 kr)

 

Motor

Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 73,4/82,6 mm, cylindervolym 1 398 cm3. Max effekt 87 hk (64 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 130 Nm vid 4 000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell. Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak halvstel axel.

 

Styrning

Kuggstångsstyrning med elservo. Vändcirkel 10,2 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade), ­trummor bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 6,0 tum, däck 195/55 R 16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 231, längd 370, bredd 172, höjd 148, spårvidd 147/146. Markfrigång 12 cm. Tjänstevikt 1 120, maxlast ca 345, max släpvikt 0 kg. Tank 38 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 170-663 liter.

 

Fartresurser* 

Toppfart 176 km/h. ­Acceleration 0-100 km/h 12,5 s.

 

Bränsleförbrukning* 

Stad 0,66 l/mil, landsväg 0,42 l/mil, blandad 0,51 l/mil. CO2 119 g/km.

 

Garantier

Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rost 12 år.

 

Skatt

0 kr/5 år enligt 2013 års förslag.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!