Provkörning av Opel Astra 1,0 Turbo EcoTec 105 hk

Helt nya Opel Astra överraskar genom att inte växa. Nykomlingen är mindre än förra generationen Astra men ändå rymligare – och riktigt snygg!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

De flesta nya bilmodeller brukar presenteras med en trumvirvel och ramsan ”rymligare, starkare, snabbare”. Man behöver inte bli alldeles till sig i trasorna för det. Eftersom bilarna nästan undantagslöst växer en decimeter vid varje modellskifte vore det underligt om inte utrymmena blev bättre.

Men nya Astra är det något särskilt med. Modellen har blivit fem centimeter kortare. Den har två centimeter kortare hjulbas. Bara det är häpnadsväckande i bilvärlden.

Och hör nu: Dessutom är benutrymmet 3,5 centimeter bättre i baksätet. Det kallar jag utveckling. Man kan också kalla det ”tunnare ryggstöd i framstolarna”. Men det är ju också utveckling.

Andra nyheter har mer high tech-karaktär. Som första bil i kompaktklassen får Astra adaptiva LED-strålkastare som skräddarsyr helljuset efter omgivningen. Funktionen är utmärkt. Strålkastarna går inte att köpa som tillval, men är standard i högsta utrustningsversionen Dynamic.

Opels designer har finslipat det flygande taket som introducerades på Opel Adam. Den bakre takstolpen är klädd med svart plast och tricket får taket att se ut som om det svävar. Formspråket har av Opels PR-avdelning fått namnet ”Skulpturalt artisteri möter tysk precision”. Snyggt blev det i alla fall när pensel mötte linjal.

Instrumenteringen är helt nygjord. Överst bildskärmen med menyer, under styr rejäla knappar klimatet.

Importören tror att bensinmodellerna kommer att ta tre fjärdedelar av försäljningen. Dels handlar det om två 1,4 liters-motorer på 125 respektive 150 hästkrafter, dels om en ny enliters, trecylindrig motor.

Det låter inte mycket med ”en liter, tre cylindrar” men det räcker långt, jag lovar. Motorn går jämnt och vibrationsfritt, och ljudkomforten är helt i nivå med de större, fyrcylindriga 1,4 liters-motorerna. Med turbo trycker trepipen ut 105 hästkrafter och i faktabladet står det 200 km/h i toppfart.

Motorn tycker jag är lika bra som Fords trepip, vilket är ett högt betyg. Snart är fyra cylindrar passé i kompaktklassen.

Förbrukningen för enlitersmotorn är på papperet 0,42 liter per mil och enligt färddatorn drar den 0,59 liter per mil på provturen, som mest är lättare landsvägskörning. Ett rekordlågt Cd-värde på 0,285 hjälper till.

Dieselmodellerna är på 1,6 liter och ger 110 respektive 136 hästkrafter. Den svagare av dem drar bara 0,34 liter per mil i EU-körcykeln och är miljöklassad med 90 gram i koldioxidutsläpp. Om dessa kan sägas att de framför allt går tyst. Avgaserna renas från kväveoxid i ett NOx-filter efter partikelfiltret, en lösning som inte kräver tillsatser av additiv. Kanske något för Volkswagen att titta på?

Alla motorerna har kamaxeldrivning med kedja.

Provturen i den bergiga delen av Slovakien visar att Opel-ingenjörerna har gjort ett bra jobb med chassit och att den enkla lösningen ibland är bäst. Det är nämligen den lilla, billiga enlitersmodellen som går bäst, med en skön avvägning mellan komfort och fasthet i chassit. Toppversionen i programmet, med bensinturbo på 200 hästkrafter, är däremot alldeles för stötig.

Teknikens Värld skickade Mikael Stjerna till provkörningen och som av en händelse betyder Astra stjärna.

Instrumenteringen är enklare jämfört med föregångaren. ”Ja, vi vet att ni alltid klagade på knappmängden, så vi rensade upp” sade Opels PR-chef på presentationen.

Resultatet är inte oävet. Förutom att paneldesignen ser snygg ut är uppdelningen redig och intuitiv. Man har undvikit menyfällan. Klimatanläggningen sköts med gammeldags knappar och vred, en lisa för alla utan iPhone-tumme.

Standard i version ”Enjoy”, som de flesta kommer att välja, är en sju tum stor bildskärm och där styr man allt annat. Och med allt annat menas verkligen ”allt”. Astra är nämligen en rullande ”hotspot”, och man kan koppla upp sju olika enheter till bilen. När vi testade i Österrike var uppkopplingen både snabb och stabil. På bilens bildskärm kan jag självklart plocka upp telefonernas displayer, både iPhone- och Android-telefoner.

Uppkopplingen innebär mer än en möjlighet att sortera mail på bilens bildskärm. Det blir också möjligt att till exempel köra efter en internetbaserad navigationssajt och att spåra bilen efter en stöld. Jag sköter uppkopplingen med hjälp av tre knappar som sitter i taket, intill backspegeln. En blå knapp kopplar upp mig mot GM:s egen ”OnStar”-support. I England sitter ett stort gäng GM-anställda som servar mig med all möjlig hjälp på vägen – restaurangtips, hotellbokningar, verkstadsbokning etc. Första året efter köpet är hjälpen helt gratis, 24 timmar om dygnet, alla dagar om året.

En röd knapp är en SOS-knapp som är ett rop på hjälp, till exempel om man är vittne till en trafikolycka. Telefonisten ser med en gång var din bil befinner sig. Råkar man själv ut för en olycka och en krockkudde löser ut så reagerar OnStar automatiskt. En telefonist ringer upp och är det ingen som svarar skickas räddningspersonal till platsen.

370 liter ryms bakom baksätet när ryggstödet är uppfällt. I nedfällt läge sväljer nya Astra i halvkombiutförande 1 220 liter.

Den tredje knappen är en ”otrohetsknapp”. Med den intryckt döljs positionen för systemet och Astra-ägarna kan göra hemliga saker. Men om en olycka sker så kollar storebror upp var du är.

OnStar-systemet är redan sjösatt i bland annat Tyskland och England. Svensksålda Opel Astra får OnStar-uppkoppling först från och med hösten 2016. Hur mycket abonnemanget ska kosta efter första gratisåret är ännu inte bestämt. Sannolikt kommer de flesta andra märken att komma med liknande erbjudanden. EU har nämligen bestämt att alla bilar i framtiden ska kunna positioneras vid olyckor för att korta utryckningstiden. Det förutsätter uppkoppling, och därmed möjlighet för tillverkarna att tjäna en slant om de paketerar in ett servicepaket i erbjudandet. Som till exempel GM:s OnStar-abonnemang.

Sammantaget ger nya Astra ett gott intryck med hög kvalitetskänsla, fint chassi och konkurrenskraftiga priser. Mindre men mycket bättre – det bör räcka långt.

Opel Astra Enjoy 1,0 Turbo EcoTec 105 hk MT5

Pris

169 900 kronor (lanseringspris, ordinarie pris 184 900 kronor), säljs nu, i bilhandeln 13 november.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 3-cylindrig motor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 74,0/81,0 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 4 500-6 000 r/min, max vridmoment 170 Nm mellan 1 800-4 300 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Halvstel bakaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak.

 

Hjul

Plåtfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 266, längd 437, bredd 187, höjd 141, spårvidd f/b 153/154. Markfrigång 9 (vid maxlast). Tjänstevikt 1 273, maxlast 507, max släpvagnsvikt 1 220. Tank 58 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 370-1 220 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 11,2 s, toppfart 200 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,42. CO2 102 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, lack 2 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

360 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Golf 1,2 110 hk

Klassledaren Golf imponerar med sin felfrihet, men knappast med priset. Golf är 25 000 kronor dyrare än Astra. Är verkligen en cylinder extra värd så mycket?

Pris: 195 900 kronor.

 

Peugeot 308 1,2 110 hk

Precis som Opel Astra har instegsmodellen i 308-serien en trevlig trecylindrig motor och ett permanent ”kampanjpris”: 164 900 kronor. Toppbetyg för utrustning, utrymme och chassi. Kompakt, 4,25 meter.

Pris: 164 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!