Provkörning av Opel Astra 1,4 Turbo. Foto: Axel Wierdemann

Provkörning av Opel Astra 1,4 Turbo.

Opel Astra har inte haft det så enkelt på senare tid, framför allt inte sedan nya VW Golf kom. Men nu är den tillbaka i ny skepnad. Och i bra form!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Opel Astra är biltillverkarens viktigaste bil. Modellen står för en tredjedel av försäljningen, inklusive de bilar som heter Vauxhall i England. Men försäljningen de senaste åren har inte varit så lysande, i alla fall inte i Sverige. Men, handen på hjärtat, för hur många modeller har den varit det? General Motors affärer har förstås inte hjälpt till att skapa något förtroende för Opel.

Nu när Opel är på väg att säljas är det ironiskt att bilmärket har sin starkaste modellpalett på många år. Insignia blev vald till Årets Bil, Corsa är vid god vigör och nu kommer alltså helt nya Astra. När jag såg de första bilderna av Opel Astra blev jag besviken över hur blek den såg ut. Men i verkligheten har den en helt annan utstrålning. Kanske inte så unik i formerna, jag ser en hel del Mazda 3 här till exempel, men framförallt sedd snett bakifrån är det en riktig skönhet med sina breda skuldror.

 Astra har växt och mäter nu hela 442 centimeter vilket är stort jämfört med huvudkonkurrenten Golf som bara är 420 centimeter lång.

För Astra innebär det en ökning på 17 centimeter totalt och axelavståndet har växt med drygt 7 centimeter. Än mer imponerande är ökningen av spårvidden som uppgår till hela 5,6 centimeter fram (totalt 154) och sju centimeter bak (156). Det betyder förstås mer utrymme i sidled för passagerarna men än mer förbättrade vägegenskaper.

 Astra ser med sina coupéliknande drag ut att kunna ha låg takhöjd men det är en illusion som skapas av listerna runt sidofönstren. Den verkliga takhöjden bak räcker även för personer runt 190 centimeter.

Det ökade axelavståndet har förstås gjort sitt till för att förbättra benutrymmet bak också. Däremot gör den höga karossidan att du ”försvinner” rakt ner och det kan kännas lite instängt där bak. Ännu mer så för kortare barn. Karossformen gör också att bakåtsikten i Astra är minst sagt begränsad.

 Opel har satsat mycket på att Astra ska upplevas som komfortabel.

Ljudnivån är exempelvis imponerande låg även om bilen rullar på höga hjul. Opel har försett bilen med mer påkostade motorfästen än vad som är norm i bilklassen och det har gått åt en hel del isolering för att få tyst i kupén.

 Bagageutrymmet är smart utformat med ett lastgolv som är justerbart i tre nivåer och som dels kan dölja last och dels kan höja lastnivån till bakstammens nivå. Baksätets ryggstöd är del- och fällbart i 60/40-konstruktion men vid fällning blir inte golvet helt plant.

Opels förklaring till det är att de prioriterade maximal lastlängd i stället. För att det ska bli helt plant krävs en konstruktion där sätesdynan fälls framåt och då försvinner viktiga decimeter i lastlängd.

 Astra har ärvt en hel del från storebror Insigna och mycket av konstruktionen går igen. Det gäller bland annat framvagnen med sina McPehrsonben, undre L-armar och en hjälpram.

Bakvagnen är dock unik. Den halvstela axeln från nuvarande Astra har följt med men kompletteras med en tvådelad wattlänk som ser till att hålla bakvagnen stabil. Det fungerar mycket bra, ungefär som en multilänkaxel men tar betydligt mindre plats och är billigare att tillverka.

 insidan är en formidabel uppryckning av Astra. Mittkonsolen, framför allt med kromdekor, är hur snygg som helst, likaså dörrinsidorna. När du kliver in i bilen i lite halvdunkelt ljus glimmar det välkomnande rött i kupén. Mysigt!

Annat som följer med från Insignia, förutsatt att du betalar extra för det, är Flex Ride-fjädringen som går att justera i tre steg eller helt enkelt justerar sig själv efter din körstil. Vad det kommer att kosta är inte klart, det finns för övrigt inga svenska priser eftersom bilen inte börja säljas förrän i januari.

Målsättningen är i alla fall att instegsmodellen 1,4 med 100 hästkrafter inte ska kosta över 150 000 kronor och 1,6 på 115 hästar inte över 170 000 kronor. Varken provkörda 1,4 Turbo (140 hästkrafter) eller 1,6 Turbo på 180 hästkrafter har något riktpris. Samma sak gäller dieselmotorerna 1,3 CDTI Ecoflex på 95 hästkrafter och 1,7 CDTI med 110 hästkrafter.

 Den minsta av dessa oljebrännare drar 0,42 liter per mil blandad körning och släpper ifrån sig 109 gram koldioxid. Detta utan start/stopp-teknik men även det är på gång från Opel.

När det gäller 1,4 Turbo har den alltså 140 hästkrafter men det känns aldrig riktigt så. Motorn saknar helt turbokaraktär och drar linjärt genom hela varvtalskurvan utan att någonsin piggna till. Lite trist faktiskt. Desto trevligare är den distinkta sexväxlade lådan med sina krispiga lägen.

 Femdörrarsversionen av Astra är först ut men fler versioner är på gång. Kombi och Twin Top kommer 2011 och året efter är det dags för Astra Coupé och en fyrhjulsdriven kompaktsuv.

 Mycket att se fram emot för Opelvänner!

Opel Astra 1,4 Turbo

Pris

Ej fastställt.

Motor

Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 72,5/82,5 mm, cylindervolym 1 364 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 4 900 r/min, max vridmoment 200 Nm melllan 1 850 och 4 900 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre L-länk och krängningshämmare. Bak halvstel axel med tvärgående wattlänk.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7 tum, däck 225/45 17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 269, längd 442, bredd 181, höjd 151, spårvidd f/b 154/156. Tjänstevikt ca 1 400, maxlast ca 470, max släpvikt ingen uppgift. Tank 56 liter.

Fartresurser*

Toppfart 205 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,7 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 0,78, landsväg 0,48, blandad körning 0,59 l/mil. CO2 139 g/km.

Skatt

945 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!