Provkörning av Opel Astra 1,6 Turbo

Provkörning av Opel Astra 1,6 Turbo

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Astra är GM:s verkliga världsbil, tre år gammal kommer en vitamininjektion för att mota Olle (Golf & Co) i grind. Få synliga förändringar men 1,6T-motorn på 180 hk märks åtminstone. Vettigt pris på vettig bil.

Basfakta

Pris 

226 900 kronor (Astra GTC 1,6 Turbo Panorama).

Motor 

Bensin. 4-cyl tvärmonterad, 2 över-liggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 8,8. Borrning/slag 79,0/81,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 230 Nm vid 1 980–5 500 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak torsionsaxel.

Styrning 

Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

Fälg 7,5 tum, däck 225/40 R18. 

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 261, längd 429, bredd 179, höjd 143, spårvidd f/b 149/149. Tjänstevikt 1 335, maxlast ca 475, max släpvikt 1 500. Tank 52 liter.

Fartresurser

Toppfart 223 km/h. Acceleration 0–100 km/h 8,2 s.

Bränsleförbrukning/miljö* 

Stad 1,03, landsväg 0,62, blandad körning 0,77 l/mil. CO2 185 g/km.

*Enligt tillverkaren.

 

Astras lyft?

Den riviga motorn 1,6 T från Opel Meriva OPC tar plats i ansiktslyfta storasyskonet Opel Astra, samtidigt är det dags för coupéversionen GTC att få sitt omskrivna panoramaglastak. Vi provkör på USA: s västkust.

Känslan att ta plats bakom ratten i coupéversionen Opel GTC utrustad med panoramaglastak är klart udda. Vindrutan sträcker sig nästan ända bak till B-stolpen, upplevelsen är att sitta på första parkett. Finessen har visats på diverse bilsalonger, men först nu är det dags för GTC att erbjuda denna glashjässa till en extrakostnad av 11 400 kronor. Vill man skymma solen eller sig själv finns ett utdragbart innertak att skjuta för. På vår provbil gnekade och gnisslade skjuttaket osnyggt samtidigt som framåtsikten blev lika klämd som i vanliga GTC. Och frågan om en trasig jättevindruta går att lösa på glas- eller vagnskadeförsäkring är i dagsläget oklar.

Annat nytt för Astrafamiljen – glastakstillvalet är unikt GTC med Cosmo-tillval – är att fronten har fått större kromribba i grillen där Opel-blitzen är kraftigare. Invändigt är omgörningen om möjligt ännu mildare, högglansig plastdekor på instrumentpanelen står för det främsta nyhetsvärdet.

Motormässigt finns sju alternativ att välja till uppdaterade Astra. Största nyheten är 1,6T på 180 hästkrafter. Liten cylindervolym upphjälpt av turbo (fabrikat Borg Warner) luktar inte så lite Volkswagen TSI, skillnaden är att GM/Opel skippat VW-valet med en extra kompressor.

Sexväxlad manuell låda är standard till 1,6T, någon automatlåda eller semiautomat finns inte tillgänglig. Det krävs att man använder turbon för att 1,6T ska kännas tillräckligt pigg. Jämfört med Volkswagens TSI-motorer saknas bottenkraft vilket gör att man pressar motorn extra. 

Små prishöjningar talar ändå för Astra 1,6T, kostar från 189 000 kronor. Kombitillägget är femtusen kronor, utrustningspaket Cosmo kostar 16 600 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!