Provkörning av Opel Astra 1,7 CDTI Ecoflex

Provkörning av Opel Astra 1,7 CDTI Ecoflex

Opel Astra har inte haft det lätt i konkurrensen i mellanklassen. Avsaknaden av ett miljöklassat alternativ har varit stor. Blir det någon skillnad med 1,7 CDTI Ecoflex?

Runt om i världen säljs det 3,7 miljoner bilar i mellanklassen. Många av dem heter VW Golf och Ford Focus. I Sverige har exempelvis Focus med sin Flexifuel blivit en stor succé.

Opel Astra är ingen bil som direkt bländar vid första mötet men så är ju inte heller konstruktionen speciellt ny. Spionbilder på nästa generation (2010) figurerar redan. Men formen känns fortfarande hyfsat modern och köregenskaperna räcker till även om ordet körglad inte är något som dyker upp. I motsats till exempelvis Ford Focus och VW Golf har Opel Astra alltjämt halvstel axel bak i stället för individuella upphängningar.

 Andra ålderstecken är ett trångt baksäte och hög ljudnivå. I Rüssels­heim önskar man nog att nuvarande Astra hade varit lite bättre – eller att man hade snabbat på med utvecklingen av den nya. Ljudnivån i Golf 5 jämfört med Golf 6 är himmelsvid och nöjet att ha en tyst bil är stort.

 I de sista skälvande månaderna av livscykeln kommer nu Opel Astra äntligen i en version som klassas som miljöbil vilket ger 10 000 i rabatt från staten, men bara fram till den sista juni 2009. Om och hur miljöklassade bilar ”belönas” efter detta datum är inte klart.

 Opel får väl hoppas att de kunder som gärna vill fortsätta köra Astra är sanna miljövänner och väljer 1,7 CTDI Ecoflex av det skälet. Målsättningen är att 500 av totalt cirka 3 500 sålda Astra 2009 ska heta Ecoflex i efternamn.

 Miljömotorn har 110 hästkrafter och 260 Nm som maximalt vridmoment. Samma siffor som vanliga 1,7 CDTI. Som de flesta andra dieselmotorer är den björnstark från botten och det är förvånansvärt lite knatter som besvärar. Som miljöbil levererar Astra sitt maximala vridmoment något tidigare (2 000 mot 2 300 r/min) än vanliga 1,7 CDTI. Men den är inte lika stark i mellanregistret.

 Koldioxidutsläppet är satt till 119 g/km och för att nå dit har Opelteknikerna fått jobba lite.

 Motorstyrningssystemet har optimerats med låg bränsleförbrukning som högsta prioritet. Slutväxeln har höjts (toppfarten 188 km/h nås på femmans växel, på sexan är det 185 km/h som gäller) och tomgångsvarvet har sänkts.

 Bilens markfrihöjd har minskats med ett par centimeter för lägre luftmotstånd och av samma anledning har grill och luftintag modifierats men detta är inte synligt för ögat.

 15 tum höga hjul är standardutrustning och dessa har försetts med däck som har lägre rullmotstånd.

 30 kilo har trollats bort men det gäller bara kombiversionen. Men i samma andetag som Astra blir miljöbil tappar den dragkraft. Den får bara dra 1 000 kilo i stället för 1 500.

 Opel Astra i miljötrimmad version kostar från 179 900 kronor oavsett om du vill ha tre- eller femdörrars­kaross. Det är ett konkurrenskraftigt pris. Kombi blir 5 000 kronor till. Cosmo-utrustning (som inte tillför speciellt mycket) kostar 16 600 kronor mer.

 Det är ingen magi Opel har utövat för att komma fram med Ecoflex. Den stora frågan är varför det inte har skett tidigare.

Opel Astra 1,7 CDTI Ecoflex

Pris

179 900 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,4:1. Turbo, laddluftkylare. Borrning/slag 79/86 mm, cylindervolym 1 686 cm3. Max effekt 110 hk (81 kW) vid 3 800 r/min, max vridmoment 260 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak.

Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak torsionsaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 195/65 TR 15.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 261, längd 425, bredd 175, höjd 144, spårvidd f/b 149/149. Tjänstevikt 1 365, maxlast ca 475, max släpvikt 1 000. Tank 52 liter.

Fartresurser*

Toppfart 188 km/h. Acceleration 0–100 km/h 12,0 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 0,56, landsväg 0,39, blandad körning 0,45 l/mil. CO2 119 g/km.

Skatt

2 032 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!