Provkörning av Opel Astra 2,0 Turbo Sport

Första intrycket

Trevlig, snabb och till synes välbyggd. Nya Astra kombi är stor och rymlig med fräcka linjer, klart snyggare än halvkombimodellen. 6-växlad manuell låda där både femman och sexan är överväxlar är ett ganska ovanligt grepp. 2,0T är välutrustad, men med några missar.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 8,8. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1998 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 5200 r/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1950-4000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och triangellänkar, bak torsionsaxel.

Styrning

Kuggstång med servo. 2,7 rattvarv, vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälgbredd 7,5 tum, däck 215/40 R17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 452, bredd 179, höjd 150, spårvidd fram/bak 149/149. Tjänstevikt 1 280, maxlast 525. Tank 52 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 8,9 s, toppfart 217 km/h.

Förbrukning*

Blandad körning 0,91 l/mil.

*Tillverkarens uppgifter

 

En doft av premium

En Astrakombi för en kvarts miljon - det känns ovant. Men den nya modellen med 170-hästars turbomotor är inte dum alls...

På bakluckan står det TURBO och chassit vilar på svullna, breda 17-tumshjul. I nosen lurar bi-xenonstrålkastare som dessutom ser runt hörn. Kromet blänker och den svarta lackeringen gnistrar.

Skulle du gissa att bilen har Opel-emblem? Nej, tänkte väl det, men det handlar om Astra 2,0 Turbo Sport med 170 hk. Folk tittar på den och frågar saker. Det har nog aldrig hänt i de Oplar jag tidigare kört.

Den utrustning som tidigare nämnts är standard, liksom antisladdsystem. Självklart ser prislappen då ganska brutal ut: 246500 kronor. Det innebär att den ska jämföras med premiumbilar som till exempel Audi A4 Avant. Den kostar med 163 hk från 260000 kronor - med mindre utrustning. Men har Astra någon chans bland sådana högdjur? Jodå, med viss reservation. 

Kvaliteten verkar ha höjts, åtminstone efter vad man kan se och känna. Snygga, "låga" linjer och en interiör som inte skäms för sig vad gäller material och utförande. Däremot är förarmiljön och ergonomin inte helt hundra. 

Annat som "knasar" är svårlästa mikrosmå symboler för värme och ventilation dessutom är reglagen för lågt placerade. Färddatorn är dum vad gäller handhavande och tar för mycket uppmärksamhet ? onödigt krånglig. Farthållare är inte standard och inte heller klimatanläggning - snålt med tanke på priset. 

Det är bra bett i motorn men det som förvånar mest är växellådans utväxling, och det på ett positivt sätt. På sjätte växeln i 100 km/h så varvar motorn knappt 2000 r/min. Det påverkar också förbrukningen gynnsamt. Under en längre färd på snabba vägar drog bilen enligt färddatorn 0,92 l/mil. 

Bilen går tyst vad gäller motor och vindljud medan de breda däcken ylar en del beroende på asfaltens grovlek. 

IDS+ betyder integrerad chassikontroll och kontinuerlig stötdämparkontroll och på instrumentpanelen sitter en knapp märkt "sport". Med den intryckt blir styrningen vassare liksom responsen i gaspedalen och stötdämparna styvnar till. 

Chassit är spänstigt utan att vara för hårt och med sportknappen intryckt blir fjädringen avgjort hårdare. Huruvida styrningen blir mer aktiv är dock svårare att känna. Responsen från gaspedalen är däremot tydlig. Håller man jämn gas och trycker in knappen så blir det direkt bättre gensvar från maskinrummet. På krokig väg känns det aktiva chassit alert medan elservostyrningen kunde vara något tydligare och gärna få förmedla lite mer vägkänsla. 

Vid hård körning känns bilen mest neutral men kan svansa ut lite med baken om man släpper upp gaspedalen hastigt i en kurva. Ett ganska trivsamt beteende.

Bilen vinner i längden. Trots en del småmissar bjuder Astra Sportkombi ett riktigt trivsamt intryck, och det var länge sedan undertecknad kunde skriva så om en Opel.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!