Opel Astra Coupé 2,2

Provkörning av Opel Astra Coupé 2,2

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Kompression 10,0. Borrn./slag 86/95 mm, volym 2 198 cm3. Max effekt 147 hk (108 kW) vid 5 800 r/min. Max vridmoment 203 Nm vid 4 000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Framhjulsdrift, 5-vx. låda.

FJÄDRING/HJULSTÄLL: 

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) och triangellänkar. Bak halvstel axel, bakåtriktade bärarmar.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

STYRNING

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,2 m.

HJUL/DÄCK

 Fälgbredd 6 tum. Däck 195/60 VR15.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 261, längd 427, bredd 171, höjd 139, spårvidd fram/bak 146/145. Tjänstevikt 1 260. Tankrymd 52 liter.

PRESTANDA(fabriksuppgift):

Toppfart 218 km/h, acceleration 0-100 km/h 8,8 s. Bränsleförbrukning blandad körning 0,84 l/mil.

Folkdräkt med finess

Opel blåster liv i sin långa tradition av kupemodeller för vanligt folk. Astra Coupé är ett smakfullt kap.

Opel har alltid vurmat för vackra karosser på beprövad teknik. För tre år sedan lade man ner Calibra och sedan dess har lilla Tigra ensam fått representera märkets långa historia av kupémodeller för människor med ordinär inkomst. Calibra byggde på Vectrateknik och tillverkades av Valmet i Finland. Nya Astra Coupé är formgiven i samarbete med italienska Bertone och ska även tillverkas hos dem.

Taklinjen är ett arv från Calibra, Bertones och Opels formgivare har bara finslipat de lyckade linjerna och anpassat dem till Astras kantiga fram- och bakparti. Coupé är 34 mm lägre än vanliga Astra, 15 mm längre än sedanversionen och 160 mm längre än halvkombin.

Längst ned på skalan en 1,8-litersmotor med 125 hk (fast vid provkörningen fanns bara en utgående version på 115 hk). Därpå finner vi en 2,2-litersmotor på 147 hk som blir cirka 15 000 kronor dyrare. Väl investerade pengar, motorn gör Astra Coupé rättvisa. 1,8-modellen passar bäst på raka motorvägar utan snabba omkörningar, som en trygg glidare mellan hårfrisörskekonventen.

TOPPVERSIONENS turbomotor på 190 hk vid 5 400 r/min och 250 Nm vid 1 950 r/min lovar en toppfart på 240 km/h.

Väghållningen är bra och underhållande. Bilen är standardutrustad med "TC Plus", Opels passiva antisladdsystem. Det aktiva antisladdsystemet (ESP) är standard på turbomodellen och tillval till 1,8/2,2. Astra Coupé har 20 mm lägre tyngdpunkt än standard-Astra, som har trygga men inte fullt så underhållande vägegenskaper. Coupé trivs alltså med lite högre fart genom kurvorna. Ju mer man pressar den, desto mer vill den visa vad den går för.

Styrningen är lite intetsägande, mycket av vägkänslan är bortfiltrerad. I stället förmedlas känslan av kontroll av det välbalanserande chassit. Att provocera bilen leder mycket sällan till bakvagnskast, neutralstyrd med en aning understyrning i de tväraste hårnålskurvorna passar Astra Coupé perfekt.

Den femväxlade lådan är vajerstyrd och känns lagom rapp. Fyrstegad automatlåda blir tillval i 2,2 16 V. Provbilen var utrustad med ett "stylingpaket" med kraftigare hjul och däck (205/50 VR 16 i stället för 195/60 VR 15).

SPORTSTOLARNA ger bra stöd åt kroppen och sittytan kan förlängas i framkant för att öka stödet för långbenta personer. Trots det lägre taket får även resliga nordbor plats. Det gäller även baksätet, betydligt mer användbart än hos många konkurrenter. Insteget är alltid lite bökigt i kupébilar. Ryggstödet är delbart (60/40) så tre kan resa och ändå få med skidorna bland bagaget.

Instrumenttavlorna är vita, mittkonsolen och växelspaken är silverfärgade, annars är det mesta sig likt. Allt fungerar klanderfritt men lever inte riktigt upp till de smäckra karosslinjerna. Och en sportigare ratt hade inte skadat.

Opel menar att en kupémodell i första hand attraherar singlar (företrädelsevis män) i åldern 25-40 år, samt som snitsig andrabil hos det äldre paret med utflugna barn. På kontinenten har försäljningen av kupémodeller tredubblats sedan 1995 och marknadsandelen för hela Europa är drygt tre procent.

Bertone räknar med att tillverka cirka 30 000 Astra Coupé per år i sin fabrik i Grugliasco utanför Turin. Tvåhundra bilar kommer till Sverige i slutet av sommaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!