Opel Astra Coupé Turbo

Provkörning av Opel Astra Coupé Turbo

Basfakta

MOTOR

Tvärställd rak 4-cyl, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 8,8:1. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1 998 cm3. Max effekt 190 hk/140 kW vid 5 400 r/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 950 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda.

FJÄDRING OCH HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram McPherson fjäderben samt undre länkarmar och krängingshämmare. Bak fjäderben samt länkarmar, torsionsaxel.

STYRNING

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,9 m. 2,9 varv mellan fulla rattutslag.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS.

HJUL OCH DÄCK

Fälgbredd 7,5 tum. Däck 215/40 R 17.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 261, längd 427, bredd 171, höjd 139, spårvidd fram/bak 147/146. Tjänsteviktsuppgift saknas. Tank 52 liter.

PRESTANDA

Toppfart 245 km/h. Acc 0-100 km/h 7,5 s.

Svångremsracern

Mer kraft, ökad spänst och slagkraftigt pris gör Astra Coupé Turbo till ett klipp.

Tänk, 226 900 kronor för en Opel Astra. Egentligen hutlöst. Men med Bertone-kaross, ny turbomotor på 190 hk och styrketränat chassi framstår det plötsligt som billigt.

Värsta konkurrenten Toyota Celica är 10 000 kronor dyrare men har nästan 50 hk färre. Dessutom är japanen den sämre bilen. Hur det blir när Celica kommer med turbomotor återstår att se, men vad gäller priset har den redan förlorat. Stort.

Föregångaren till Astra Coupé, Opel Calibra, kom i turboversion 1991. Då som nu var motorvolymen två liter, men Astra Turbo har "bara" 190 hk, mot 204 i Calibra. Däremot har tio års motorutveckling resulterat i ett betydligt bredare effektregister, utan turboryck. Acceleration 0-100 km/h ska gå på 7,5 sekunder och toppfarten är 245 km/h.

Den nya motorn erbjuder mer effekt än 2,2-litersversionen (test i TV 25/00), men gången blir aningen ryckigare. Turbon har sämre lågvarvsegenskaper, men det kompenseras snabbt när laddtrycket byggs upp. Smidigheten har bevarats.

Turboaggregatet är lätt och effektivt. Opel håller fast vid sammanbyggt avgasgrenrör och turboaggregat, något som introducerades med Calibra 1991. Det ger lägre vikt, samt bättre kylning tack vare pressad istället för gjuten konstruktion.

Motorn är i grunden den samma som i Astra Sport (fast då utan turbo). Enligt fabriken klarar den kraven för Euro 4, eller miljöklass 1 i Sverige. För servicebehoven gäller 3 000-milsintervaller liksom för resten av Coupéprogrammet.

Turbomodellens ökade effekt kräver mer av chassit. Fjädrarna är styvare och stötdämparna fastare, tillsammans med lågprofildäck borde bilen bli markant stötigare än övriga Coupémodeller. Men så är icke fallet. Astra Turbo sväljer ojämnheter utan problem och behåller skärpan vid hårdare kurvtagning. Turbomodellen har även aktivt antisladdsystem, ESP, som standard.

Den tidigare något slappa styrningen gynnas av de starkare fjädrarna och stummare dämparna. Styrväxeln är den samma som i övriga Coupémodeller, men känslan är mycket bättre. 

Vidare har bromsskivorna fram vuxit från 280 till 308 millimeter. Inga tendenser till mattning upptäcktes under provkörningen.

Utåt sett skiljer sig Turbo Coupé från "småbröderna" på ett antal punkter: 17-tumshjul med fem ekrar, kromat ändrör på avgassystemet och turbomärken (snarlika Porsches emblem), kromlist på bakluckan.

Nya detaljer inuti är växelspaksknopp samt tröskelskydd med "aluminiumutseende" och läderklädd ratt. Annars är det samma städade interiör som hos övriga Astramodeller. Men även den kan bli riktigt läcker. Snyggaste kombinationen är silverfärgad bil med röd skinnklädsel. Exklusivt för Turbon är den blå lacken, Europa Blue.

Främsta argumentet för Opel Astra Coupé Turbo är priset, inget snack om saken. För 226 900 kronor får man en snabb, rolig och praktisk bil som är lite mer än en vanlig sportkupé.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!