Provkörning av Opel Astra Kombi 1,6

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Astra Kombi är vässad i formen och har blivit lite större, men någon rejäl omdaning är det inte tal om. Visst, en helt ny bil i likhet med övriga Astra-programmet, men man känner snabbt igen sig. En klassisk kombi som uppenbarligen attraherar många. Men den får svårt mot Peugeot 307.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 79/81,5 mm, volym 1598 cm3. Max effekt 105 hk (77kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 150 Nm vid 3900 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt 5-växlad Easytronic.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben och triangellänkar. Bak torsionsaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång med elektrohydraulisk servo. Vändcirkel 11,1 m. 2,7 rattvarv.

Bromsar

Skivbromsar runt om (ventilerade fram). Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg stål 6,5 tum. Däck 195/65 R15 hastighetsklass V.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 452, bredd 179, höjd 150, spårvidd fram/bak 149/149. Tjänstevikt från 1 280, maxlast 525. Tank 52 l.

Fartresurser*

Toppfart 185 km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,7 s.

Förbrukning*

Blandad körning 0,67 l/mil.

* Enligt tillverkaren

 

Opels viktigaste modell

Den är rymligare, elegantare och inte så fasligt mycket dyrare. Opel har med andra ord goda chanser att lyckas på marknaden med nya Astra Kombi - och det är tvunget.

Ungefär ett år efter lanseringen av nya Opel Astra gör kombikarossen entré. Opels förhoppningar för modellen är höga, inte minst med tanke på att föregångaren var klassledande under den senare delen av 1990-talet och att den under hela sin livstid (från 1991) har varit märkets viktigaste modell. I Sverige har Astra kombi stått för 60 procent av modellens totala försäljning. 

Just därför bygger man vidare på ett beprövat koncept, istället för att vara överdrivet nydanande. En klassisk kombi helt enkelt, fast med lite vassare och tuffare linjeföring än vad vi är vana vid från Opel.

Axelavståndet har vuxit nio centimeter gentemot både vanliga femdörrars Astra och gamla kombimodellen, vilket innebär 270 centimeter totalt. Detta placerar Astra kombi bland de större i klassen tillsammans med exempelvis Peugeot 307 på 271 cm och Renault Mégane kombi på 269 cm. Skoda Octavia här intill bygger på Golfens plattform och tappar därför hela 12 cm mellan axlarna jämfört med Astra. 

Det långa avståndet mellan axlarna ger Astra kombi ett lugnt uppträdande på vägen och i kombination med den 150 hästkrafter starka dieselmotorn blir vår provkörningsbil en riktigt trevlig långresekamrat. I motorvägsfart läser vi 0,59 liter/mil på färddatorn och bara 2500 r/min. Trevligt. 

Enligt Opels egna uppgifter har Astra totalt vunnit 90 liter i lastkapacitet - 1590 liter mot 1 500. Detta under förutsättning att baksätet är helt fällt och att man lastar hela vägen upp till taket. 

Det finns en hel del intressanta finesser i baksätes- och bagageutrymme. Bland annat kan Astra kombi utrustas med ett i längdled skjutbart baksäte, totalt 105 millimeter skjutmån. I främsta läget blir ändå benutrymmet något bättre än i föregångaren (+26 millimeter).

En annan väldigt praktisk detalj (som också är extrautrustning) är det nerfällbara ryggstödet på passagerarplatsen fram. Med både det och baksätet fällt kan hela 270 cm lastlängd åtnjutas, något som kommer väl till pass när nya garderoben ska transporteras hem från Ikea.

I Astra bygger Opel vidare på sitt lastsystem FlexOrganizer som introducerades i Vectra. Enkelt utryckt handlar det om flyttbara nätväggar som hakas fast i skenor utmed lastutrymmets väggar för att exempelvis hålla fullpackade matkassar på sina platser.

Motor- och utrustningsalternativen för nya Astra kombi kommer att bli exakt de samma som för vanliga Astra. Detta innebär fem bensinmotorer från 90 till 200 hästkrafter och fyra dieselmotorer från 80 till 150 hk, där de två starkaste 1,9-litersmotorerna kommer att ha partikelfilter. Vidare innebär det fyra olika utrustningspaket att välja på.

Astra kombi kommer att introduceras hos Opelhandlarna i Sverige 13-14 november och prispåslaget för kombimodellen blir 5000 kronor, vilket innebär ett instegspris kring 144500 kronor för en "naken" 1,4-litersbil. Den mest intressanta modellen för svenska marknaden borde bli 1,6-litersmotorn i Enjoy-utförande. Lite starkare, lite mer utrustning och ett pris på 162500 kronor. Alltså i samma härad som värsta konkurrenten Peugeot 307.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!