060314_opel_saab

Provkörning av Opel Astra OPC

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

ca 280 000 kr.

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 8,8. Borrning/slag 86/86 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 240 hk (177 kW) vid 5 600 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 2 400 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak torsionsaxel.

Styrning

Kuggstång med elhydraulisk servo. Vändcirkel 10,6 meter. 2,5 rattvarv.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg 8 tum, däck 225/40 YR 18.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 261, längd 429, bredd 175, höjd 142, spårvidd f/b 149/149. Tjänstevikt ca 1 500 (tomvikt 1 393), maxlast ca 400, max släpvikt 0. Tank 52 liter.

Fartresurser

Toppfart 244 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,4 s.

Bränsleförbrukning

Stad 1,30, landsväg 0,70, blandad körning 0,92 l/mil.

 

Opel blixtrar till

Sportighet har inte varit Opels prioritet de senaste åren. Visst, en och annan högprestandamodell har trillat av produktionslinan, men det har inte riktigt varit på allvar. Nu tar Rüsselsheim sats igen.

Opel har en speciell plats i mitt hjärta. Min uppväxts transporter, och min första dikesvisit (vid tre års ålder med farmor i baksätet sedan jag kommit åt handbromsen) skedde i en Opel Rekord-58. Min första bil var en Opel Kadett-67, min nuvarande älskling är en annan Kadett, årsmodell 1978. Däremellan har det passerat ett antal. Det har alltid rört sig om 70-och 80 tal. Då Opel hade modeller som Kadett, Ascona och Manta och efternamn som Rallye, GT/E, 19 SR och 400. När Opel var en kraft att räkna med. Men efter sista Mantan, blev inget som förr.

Tjugo år senare verkar Opel ha piggnat till. En rad prestandamodeller, i form av OPC (Opel Performance Center)-versioner är på väg ut på marknaden.

Opel Astra OPC är en av de första. Är den något som får en att vilja ta på en Opelkeps igen?

En första anblick säger ja. Läcker, i alla fall udda, coupékaross med kraftigt sluttande taklinje. Skärmbreddare, nätta kjolar. Hungrig frontspoiler med luftintag täckta av bikakemönstrad kolfiberimitation. Aluminiumpedaler. Centralt placerad avgaspipa, blåa bromsok. Exklusiva sexekrade 18-tumsfälgar. Nästan riktiga racingstolar från Recaro. Det låter va!

Hjärtat är en tvålitersmotor som OPC med hjälp av turboladdning (max 1,2 bars övertryck) lockat ur 240 hk vid 5 600 r/min. Än mer imponerande är vridmomentet, som mest 320 Nm, men åtkomligt i ett spann mellan 2 400 och 5 000 r/min.

Det ger en stark och synnerligen körbar motor utan någon som helst effektpuckel. Kanske inte så hejdundrande roligt, om man som jag gillar pucklar, men effektivt. På en underhållande siciliansk bergsväg är det bara att lägga i trean och roa sig. Sällan eller aldrig behöver du sträcka högerarmen (långt) ner mellan sätena för att finna den för tjocka växelspaksknoppen och leta bland de sex växlarna.

Motorn är ganska högröstad och under acceleration väser den så där elakt som bara en turbomotor kan. Passsssa dig….

Öppnar du huven ser det onekligen trimmat ut med en snygg ventilkåpa och övertydligt placerade slangar och rör.

En titt i faktabladet säger att Astra OPC klarar sprinten från 0-100 km/h på 6,4 sekunder, toppfarten är 244 km/h.

Astra OPC är ganska stötig av naturen, de elektroniskt styrda stötdämparna (CDC-Continous Damping Control) är elakt inställda från start. Desto tuffare du kör, desto sämre vägen är, ju hårdare blir de. Och det kan bara bli värre.

Om man gör som popgruppen Sugababes uppmanar, "Push the button" (alltså trycker på (sport) knappen) stramar dämparna upp sig ytterligare, styrningen blir fastare i hullet och motorn svarar snabbare på gasorder. Många system av den här sorten märks knappt men i fallet Astra OPC känns det omedelbart när man loggar in. Motorn liksom hämtar andan för en hård utmaning och det känns som om bilen stålsätter sig för ett språng.

Styrningen är inte direkt dålig i normalläge, men blir riktigt bra i "Sport-mode" då känslan i mittläget blir mycket bättre. Så skulle jag vilja ha det hela tiden, men inte en njurknäckande stötdämparsättning som följer med på köpet.

Astra OPC är, som massor av andra bilar, utvecklad på Nürburgring som ligger på bekvämt avstånd från Rüsselsheim, Opels hemstad.

 - Många tillverkare säger att de utvecklat på Nürburgring, säger tyske racinglegenden Jo Winkelhock som nu arbetar som testförare åt Opel.

"Smoking Jo" tänder en av de minst trettio cigaretter han suger i sig dagligen, och fortsätter:

 - Men vi har verkligen använt oss av det Nürburgring kan ge. Tillsammans med Manuel (Reuter i efternamn och dubbel Le Mans-vinnare) har vi lagt minst 50 dagar på banan. Bästa tid är 8,32 minuter.

Racing och rally har en lång tradition hos Opel och de senaste åren har OPC haft ansvaret för detta.

Ironiskt då, eller rent av dålig timing, att samma dag som Astra OPC introduceras för pressen bestämmer sig Opel för att låsa in DTM-bilarna för gott och inte ens leasa ut dem till privatstall.

Nå, får då Astra OPC hjärtat på en gammal Opelman att slå ett extra slag? Tittar man på priset är det fara värt, bilen kommer att kosta runt 280 000 kronor.

Men, låt oss säga att pulsen blev högre i alla fall. Det här är bland det roligaste som företaget presterat de senaste åren och kommer att bli en tuff kämpe i övre GTI-klassen. Men faktum är att flinet var bredare efter de första kilometrarna i nya Golf GTI och saligen avsomnande Alfa 156 GTA.

En nåd att stilla bedja om vore om OPC kunde ta sig an och konvertera monsterbilen Holden Monaro till vänsterstyrning. V8 och bakhjulsdrift.

Detta kommer aldrig att ske, men om så gjorde, då skulle fan i mig kepsen på igen. Bakåtvänd till och med.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!