Provkörning av Opel Astra OPC Nürburgring Edition

Provkörning av Opel Astra OPC Nürburgring Edition

Nürburgring är ett favoritställe för världens biltillverkare. Men det är få som döper sina modeller efter banan.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Opel betraktar nordslingan på Nürburgring som sitt andra hem. Inte så konstigt eftersom de har huserat där sedan 1960-talet. För att fira detta har de tagit fram Opel Astra OPC Nürburgring Edition.

Krasst sett är det inte mycket som skiljer denna specialversion från vanliga Astra OPC, men räkna med att den ändå blir en samlarbil. Endast 835 exemplar ska tillverkas. Vän av ordning frågar sig naturligtvis varför. Varför inte 500 eller 1 000?

 Det är någon som har tänkt till på Opel! Företagets testförare Manuel Reuter kan Ringen bättre än de flesta och har kört tredörrars Opel Astra OPC här fler varv än de flesta.

 Bästa varvtiden är 8,35,94 – och förklaringen till att versionen tillverkas i just 835 exemplar.

 Opel säger att ”Nürburgring Edition” är företagets sätt att hedra världens mest kända och fascinerande racer- och testbana. Och den är ett tack till alla de kunder som gjort Astra OPC till företagets mest sålda Opel Performance Center-modell. Ja, man ska ju ha en anledning till allt, så varför inte ...

 På en plakett på askkoppslocket i ”vår” bil står det att detta är nummer 272 av 835.

 Denna Ringen-special är inte så märkvärdig som kan kan tro även om Astra OPC är en sällsynt vass och elak liten rackare med 240 hästar stark turbofyra och sexväxlad manuell låda. Bilen är försedd med 235/35 lågprofilsdäck monterade på 19 tum höga fälgar. Det är ett säkert recept för att framhjulen ska fastna i varenda liten ojämnhet som bjuds och det gäller att hålla ratten i ett fast grepp.

 Det gäller även under acceleration. 0–100 km/h tar 6,3 sekunder, toppfarten är 244 km/h.

 En stor miss inuti kupén: Förarstolen sitter på tok för högt även i sitt nedersta läge och den enorma innerbackspegeln hamnar därför mitt i blickpunkten. Långa förare har svårt att över huvud taget sitta rakt.

 Det unika med Astra Nürburgring Edition är att den är den enda OPC-modell som kommer i vitt. Kolfiberinslag både på B-stolparna, yttre backspeglarna och inne i bilens interiör samt vid insteget.

 Nürburgrings kontur finns här och var, på B-stolparna och i de främre Recarostolarnas ryggstöd. Den blåvita ”schackrutiga” dekor som löper längs bilens vänstra översida fullbordar dekaltrimningen.

 Är detta nog för att få dig att gå i spinn så lovar Opel Sverige att hjälpa dig till köp även om modellen vare sig ska marknadsföras eller hållas som lagervara i Sverige. 

 Pris är inte fastställt för Sverige, men i Tyskland kostar den runt motsvarande 16 000 kronor mer än en vanlig Astra OPC, någonstans kring 280 000 kronor.

 En fördel är att man inte behöver riskera att möta sin spegelbild så ofta ute på vägarna.

Opel Astra OPC Nürburgring Edition

Pris

ca 280 000 kronor.

Motor

Bensin. 4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 8,8. Borrning/slag 86/86 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 240 hk (177 kW) vid 5 600 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 2 400 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak torsionsaxel.

Styrning

Kuggstång med elhydraulisk servo. Vändcirkel 10,6 meter. 2,5 rattvarv.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg 8 tum, däck 235/35 YR 19.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 261, längd 429, bredd 175, höjd 142, spårvidd f/b 149/149. Tjänstevikt ca 1 500 (tomvikt 1 393), maxlast ca 400, max släpvikt 0. Tank 52 liter.

Fartresurser

Toppfart 244 km/h. Acceleration 0–100 km/h 6,3 s.

Bränsleförbrukning

Stad 1,30, landsväg 0,70, blandad körning 0,92 l/mil. CO2 221 g/km.

Skatt

2 175 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!