Foto: Adam Opel AG

Provkörning av Opel Astra Sports Tourer 1,6 BiTurbo CDTI Ecotec

Opel Astra har blivit en succé för Opel. Årets Bil-belönad och kunder som står på kö. Nu lanseras den efterlängtade kombi­versionen. 4,7 meter lång, rymlig och välutrustad.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Behöver man mer bil än så här? Jag ­ställer mig frågan när jag rattar nya Opel Astra kombi, eller Sports Tourer som det kallas på Opel-språk. Att körupplevelsen håller hög klass beror inte bara på den nya hårdbantade karossen – modellen jag kör väger in på 1 435 kg vilket är hyfsat lätt i storleksklassen.

Man har sparat in vikt på alla detaljer under utvecklingsarbetet. Framvagnen är lättare, stolarna är lättare, avgassystemet är lättare. Och genom att bilen är lättare har bromsarna kunnat göras mindre – bara det sparar tio kilo. Den lägre vikten och en precis styrning gör Astra-körningen till ett nöje. Precis som för halvkombiversion ligger fjädringen på gränsen till sportig.

I det internationella pressmaterialet kan man läsa att Opel-ingenjörerna har uppfunnit SRS, Smooth Road Shake, som tar bort rattvibrationer, samt DPC, Drift Pull Compensation, som gör att bilen går stadigt rakt fram. Men jag tänka mig att PR-avdelningen också gjort en stor del av utvecklingsarbetet…

Att testbilen har 160 hästkrafter starka 1,6-litersdieseln gör förstås sitt till för upplevelsen. Motorn går tyst och har ett vridmoment som heter duga – 350 Nm redan från 1 500 varv. Det mesta finns tillgängligt från 1 250 varv vilket betyder att bilen drar iväg så snart man lämnar tomgångsvarvet. Förbrukningen är enligt EU-körcykeln 0,41 liter per mil. Så lågt kommer inte jag under provkörningen, men om färddatorn talar sanning är det inte svårt att ligga på strax över halvlitern på landsvägskörning.

Den snålaste dieselmotorn på 1,6 liter och 136 hästkrafter nöjer sig med 0,34 liter per mil i EU-cykeln. Trots att bilen Astra kombi inte har blivit större har innerutrymmena vuxit. +28 millimeter benutrymme enligt Opel. Lastförmågan ligger i Volvo V70-klass. Med ryggstödet uppfällt kan man lasta 540 liter i lastutrymmet. Med fällda ryggstöd går det in hela 1 630 liter, 80 liter mer än i föregångaren. Motsvarande värde för utgående Volvo V70 är 1 600 liter. Testbilen har tillvalet med tredelat ryggstöd, men standard är 40/60-delning med genomlastningslucka. Ryggstöden kan fällas ned med spakar från bakluckan.

Ett annat underlättande tillval är ”fotöppning” av bakdörren. Man viftar i sidled med foton och vips så öppnas bakluckan med elmotorn. En ny fotparad gör att den stänger sig.

Kort sagt, Astra är en riktigt praktisk familje­kombi. Det enda som stör mig är de små fönster­­gluggarna som gör runtomsikten begränsad. Ett medvetet offer för att få till den sportiga profilen. Siktproblemet kan för övrigt avhjälpas med backkamera. Men det som i år verkligen sätter Astra på C-segmentskartan är den omfattande säkerhetsutrustningen. Astra har inte bara autobroms som standard. I priset ingår dessutom skyltigenkänning och filassistens.

Köper man toppversionen Dynamic får man dessutom de nya smarta LED-strålkastarna ”Intellilux LED” på köpet. Jag provade dem på en kvällstur på en mörk, kurvig landsväg längs Douro-floden här i Portugal. Ljuset är intensivt vitt, och de reagerar snabbt med att blända av vid möte. Intelligensen i strålkastarna sitter i att de skräddarsys för omgivningen. Vid möte sänks strålkastarljuset mot mötande trafik, men lyser högt och långt intill höger vägkant. Liknade ”smarta” strålkastare har vi testat tidigare, men det är första gången det erbjuds i Golfklassen.

I Sverige räknar man med att 40 procent av försäljningen kommer att utgöras av Dynamic-version. Tyvärr går inte LED-strålkastarna att köpa som tillval till de enklare versionerna. Med ett startpris på 167 900 kronor med den trecylindriga motorn på 105 hästkrafter kommer Astra kombi – förlåt Sports Tourer – säkert att ruska om i C-segmentet.

Opel Astra Sports Tourer 1,6 BiTurbo CDTI Ecotec

Pris

254 900 kronor, säljs nu, första visningshelg 22 april.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Dubbelturbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 79,7/80,1 mm, cylinder­volym 1 598 cm3. Max effekt 160 hk (118 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 500-2 250 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 266, längd 470, bredd 184, höjd 151, spårvidd f/b 154/156. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 435, maxlast 550, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 48 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 540-1 630 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 8,9 s, toppfart 220 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,51, landsväg 0,36, blandad körning 0,41. CO2 109 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år, assistans 1 år.

 

Skatt

1 088 kronor per år. Tillverkarens uppgifter.

Rivaler

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 150 hk

Foto: SKODA

För den som prioriterar utrymme är Octavia ett bra val i C-segmentet. Mer längd ger mer plats.

Pris: 235 700 kronor.

Volkswagen Golf Sportscombi GT 2,0 BlueMotion Technology 150 hk

Foto: Andreas Libell

Volkswagen Golf delar till största delen all teknik med kusinen Skoda Octavia. Men ­utrymmena är sämre i en mer kompakt kaross.

Pris: 254 500 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!