Opel Cascada Foto: Lars Nilsson & Opel

Provkörning av Opel Cascada 1,6 Turbo

Cascada är en helt ny cabrioletmodell från Opel som tar plats i mellanklassen. Även om Opel själva inte vill se den som en ersättare till plåtcabben Astra Twin Top är det lätt att dra paralleller dit. Vi kollar vad den går för bland jetsetarna i Monaco.

Att provkörningen äger på franska rivieran bland allehanda lyx och flärd är ingen tillfällighet. Med Cascada vill Opel bli lite mer premium och pratar både länge och väl om att de egentliga cabrioletkonkurrenterna blir Audi A5 och BMW 3-serie.

– Innan Cascada fanns det ingen fyrsitsig medelklasscabriolet under premiumklassen med den här storleken på baksätet, säger kommunikationschefen Peter Vos.

Och det är här någonstans det slår mig. Med Cascada fyller Opel tillsammans med tidigare Saab-ägaren GM det storleksmässiga cabriolethålet efter konkursade Saab 9-3 cabriolet. Båda är fyrsitsiga, det skiljer bara fem centimeter i längd (Cascada 470 och Saab 465) och två centimeter gällande axelavståndet (270 Cascada och 268 Saab).

Nya Cascadas design bygger på det formspråk som presenterades med Insignia år 2008. Ett framgångsrikt DNA som ärligt talat gett tyskarna en lite underskattad lineup med Insignia som utsågs till årets bil, pigga småbilen Corsa, stilrena Astra, poppiga minisuven Mokka som dessutom blivit en försäljningssuccé med 90000 beställda exemplar samt senaste nykomlingen Adam som beställts i 30 000 exemplar.

På nya Cascada går mycket av känslan från senaste generationen Astra igen med långa svepande karosslinjer och breda skuldror. Även interiören känns igen från Cascadas märkesbröder. Det är dock ingen lek att hitta rätt bland de många och relativt små reglagen och knapparna i mittkonsolen. Reglagen på ratten är dock föredömligt lättskötta.

Till Sverige kommer Cascada med tilltagen standardutrustning vilket bland annat innebär att du kommer att sitta omfamnat och skönt i sportstolar med gott lårstöd. Övertecknads lår och i övrigt långa lekamen är dock ingen lek för cabrioletdesigners med sina 188 centimeter över marken. Dels när det gäller att graciöst som en gasell kunna slinka ner i baksätet i en tredörrarsbil men även vad gäller huvudutrymme. Väl på plats i Cascadas baksäte är benutrymmet helt okej bakom en normallång förare. Däremot slår huvudet obörnhörligt i tygtaket.

Hur som helst njuts ju livet som allra bäst i en cabriolet utan tak och med himlen som tak – så vi startar motorn, cabbar ner och kör i väg.

Just takkonstruktionen går att stänga och öppna i farter upp till 50 km/h och detta är en procedur som ska ta exakt 17 sekunder. Den elhydrauliskt manövrerade suffletten ska också kunna fjärrstyras via nyckeln.

Som alltid med bilar med avsaknad av stabiliserande tak gäller det att förbättra styvheten under bilen. I Cascadas fall handlar det om x-formade extra balkar i chassikonstruktionen samt förstärkta dörrtrösklar. Provvagnen är utrustad med det ställbara chassit Flex Ride med tre lägen (Tour, Standard och Sport). Till Sverige kommer standardbilarna att vara utrustade med sportchassi. Framvagnsfjädringen har hämtat teknik som initialt kom med Insignia OPC vilket känns när jag låter Cascada sträcka ut på en smal och ojämn serpentinväg några mil ovanför Monaco. Potthålen och guppen påminner faktiskt mer om en kronusel norrländsk landsväg mellan Adak och Slagnäs än om de vägar som det vanligen bjuds på vid Rivieran. Cascadas chassi hanterar mina provocerande kurvaccelerationer tämligen väl liksom stötdämpningen över tidigare nämnda potthål.

Bakom vindrutan störs jag inte nämnvärt av vindbrus när sidorutorna är uppe. Även med sidorutorna nere upplever jag ljudnivån som bra. Vägljudet är inte heller störande, men nu kör vi också på finkornig fransk asfalt, inte svensk grov dito.

Till Sverige kommer initialt endast ett motor­-

alternativ att kunna köpas. Den nya 1,6-liters­motorn SIDI (Spark Ignition Direct Injection) är en del av Opels nya motorfamilj som får premiär i just denna Cascada. Något riktigt klipp upplevde jag dock inte i den nya turbomotorn, i alla fall inte enligt min uppfattning vad en 170-hästars bensinturbomotor brukar leverera.

Russelsheimsfolket är noga med att framställa Cascada som en året-runt-bil men jag har personligen svårt att se de svenska kunderna åka omkring med tygtaket genom en slaskigt grå Stockholmsvinter.

Rivaler

Volvo C70 T5

C70 har betydligt starkare motor utan att vara sportigt lagd. Cascada är åtta centimeter längre än C70 som är inne på sin tredje generation sedan starten 1997.

Pris: 461900 kronor.

Audi A5 Cabriolet 1,8 TFSI

Precis som Cascada drivs A5 Cabriolet av 170 hästkrafter och totallängden är 463 mot Opelns 470. För Audi tog det 30 år att gå från folklig till premium så Opel har en bit kvar.

Pris: 361 600 kronor.

Opel Cascada 1,6 Turbo

Pris

Ej fastställt. Drygt 300 000 kronor.

 

Motor

Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad. 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo, direktinsprutning. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 79,0-86,0 mm, cylindervolym 1598 cm3. Max effekt 170 hk 4250-6000 r/min, max vridmoment 260 Nm mellan 1650-3200 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell alt automat.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, fram fjäderben med undre L-länk och krängningshämmare. Bak halvstel axel med tvärgående wattlänk.

 

Styrning

Kuggstyrning med elektrisk och fartberoende servo. Vändcirkel i.u.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg i.u. Däck 235/50/R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 470, bredd 184, spårvidd f/b 159/159. Markfrigång 102 mm. Tjänstevikt 1658, maxlast 407, max släpvagnsvikt 1300. Tank 56 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 280-380 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 222 km/h, 0-100 km/h 9,6 sekunder.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 0,8, landsväg 0,54, blandad körning 0,63 liter/mil. CO2 149 gram/km.

 

Garantier

Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

1000 kronor.

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!