Provkörning av Opel Corsa 1,0 Turbo Ecotec 115 hk

En gång i tiden en instegsmodell men Corsa är nu ett mellanbarn i Opels modellflora. Nya Corsa E erbjuder mer av det mesta men med samma mått som utgående generation.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Jag ska väl erkänna det på en gång. Det är först när jag sitter bakom ratten i nya Opel Corsa som jag lägger märke till övriga Corsor. Förvånansvärt många av de 12 miljoner tillverkade sedan 1982 tycks vilja trängas med just mig i Frankfurts täta morgontrafik.

Själv sitter jag i den nyaste generationen, med internkod E. En bil som presenterades under Parissalongen i höstas, och som nu rullar av fabriksbanden i spanska Zaragossa och tyska Eisenach. Till skillnad från tidigare Corsor har E lite snits på formen. Ja, den ser rent av tuff ut.

Måtten från föregående modell D är intakta. För att de är optimala för B-segmentet, hävdar Opel samtidigt som elaka tungor menar att det är för att hålla nere utvecklingskostnaderna för ett märke i kris. Opel påpekar vidare att inte en enda komponent förts över från Corsa D, som debuterade redan 2006. Här i kupén köper jag det argumentet rakt av. Borta är knapp­altaret på mittkonsolen. Det nya utdragna horisontella formspråket känns igen från ”ungdomsmodellen” Adam men här är fläktutblåsen avlånga i stället för runda. Det är snyggt och känns ombonat. Överallt jag trycker, klämmer och drar känns materialen okej. Bara plasten på dörrsidornas ovansidor känns tveksam.

BringGo förde mig, planerat eller ej, till denna fotospot.

Baksätet är aningen platt och stumt men utrymmet väl tillvarataget på alla ledder. Innertaket har ”gröpts ur” ovanför baksätet vilket gör att jag med mina 178 centimeter förvisso inte skulle få plats med en stjärngossestrut men kanske en tyrolerhatt av sportigare snitt. Premiumambitionerna tycks tyvärr ha mattats av i höjd med framstolarnas ryggstöd. Bak är materialvalen enklare, sidorutorna manövreras med vev och vägbruset från hjulhusen är högre.

Snyggt och prydligt men nyckeln skymmer knapparna till vänster om skärmen.

Motorn i provbilen är den tidigare kända trepipen med turbo och 115 ­hästkrafter. Ljudet är typiskt för motortypen men gången förvånansvärt vibrationsfri då detta är marknadens enda trecylindriga motor med balansaxel. I inget skede känner jag mig hämmad trots att ”en cylinder fattas”. Ett brett register för vrid- och effektuttag i kombination med sexväxlad låda gör sitt jobb fint.

Till Sverige kommer utöver tidigare nämnda trecylindriga motor även en 90-hästars bensinradfyra. Det är den väntade storsäljaren och kan även fås med automatisk växling eller en ny manuell/automatlåda. Dieselalternativet är på 1,3 liter och 95 hästkrafter. På andra marknader finns även den tre­cylindriga bensinaren och dieselmotorn med lägre effektuttag, 90 och 75 hästkrafter.

Citystyrningen, som kan kopplas på och av med en knapptryckning, passar perfekt inne i urban miljö. Funktionen, som ökar servoverkan i låga hastigheter, har vi sett hos Fiat i många år – här är dock väg­känslan fortfarande närvarande och inte ledlös i karaktären som hos italienarna. Vilken variant man gillar är en smaksak.

Med den nya designen framstår Corsa som bredare och lägre utan att vara det, men bilens tyngdpunkt har sänkts med fem millimeter. Det tillsammans med en ny framvagn, ny styrning, styvare hjälpram, krängningshämmare bak, uppdaterad fjädring runt om gör att Corsa överlag känns, om inte sportig, så i alla fall tajt att köra. Alla provbilar har tyvärr sportchassi och 17-tumshjul som funkar okej ända tills vägbanan blir knölig. Jag, och flertalet spekulanter av denna biltyp vågar jag nog påstå, efterfrågar nog mer komfort än sportighet.

Corsas nya infotainmentsystem Intellink med 7-tums pekskärm känns fräsch och omfattar streamad radio och kompatibilitet med din smartphone. GPS-funktionen BringGo är snygg men agerar aning trögt inne i Frankfurt och gör att jag får se kvarter av staden som jag annars garanterat hade missat…

Men i takt med att bilarna växer har också nya tillbehör tillkommit som tidigare inte fanns i B-segmentet. Till Corsa finns saker som backkamera, dödavinkelnvarnare, parkeringshjälp, Bi-xenon och LED-ljus, helljusautomatik samt systemet Opel Eye som läser av vägskyltar och trafik.

I Sverige startar priset för Corsa på 149 900 kronor (kampanjpris 137 900 kronor). Då med bensinaren på 1,4-liter och utrustningsnivån Enjoy vilket omfattar ”det brukliga” plus udda saker som eluppvärmd ratt, hill-assist, citystyrning och Bluetooth/AUX. Den påkostade Cosmo-nivån går på 187 900 kronor. Prisbilden ligger under halvnya Volkswagen Polo men över nya Skoda Fabia och lika nya Mazda 2 (se nästa uppslag), som i skrivande stund inte har fått sina svenska prislappar.

Utgående generation av Corsa har av Teknikens Världs teslag ansetts vara ett förnuftigt om än torrt val med plumpar för ett par lungsjuka motorer och sega automatlådor.

Med den nya trecylindriga motorn, skarpare körkänsla och ett tuffare formspråk har nya Corsa ryckt upp sig.

Men den stereotypa Corsaägaren, pensionären, kommer kanske ha svårt att finna sig till rätta i häftig design och pekskärmsmiljö. Opel radar i pressmaterialet upp i stort sett alla bil-

spekulanter som tänkt målgrupp. Och de gör de rätt i. Den där gamla beryktade Opelhatten ligger nu på hyllan. Det är speciellt tydligt i och med nya Corsa.

Opel Corsa 1,0 Turbo Ecotec Turbo 5-dörrar Enjoy

Pris

174 900 kronor (just nu kampanjpris på 162 900). Säljstart i januari 2015.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,0/77,4 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) mellan 5 000 och 6 000 r/min, max vridmoment 170 Nm mellan 1 800 och 4 500 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Plåtfälg. Fälgbredd 6 tum, däck 185/65 R15.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 251, längd 402, bredd 194, höjd 148, spårvidd f/b 147/146. Markfrigång 9,3. Tjänstevikt 1 199, maxlast 466, max släpvagnsvikt 1 200. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 285-1 120 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 10,3 s, toppfart 195 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,61, landsväg 0,43, blandad körning 0,50. CO2 117 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

360 kronor per år.

Rivaler

Mazda 2 1,5 90 hk

Testvinnaren i Teknikens Värld växer till sig och får liksom Corsa bättre material och nya drivlinor.

Pris: Från cirka 130 000 kronor.

 

Skoda Fabia 1,2 TSI 90 hk

Nya strama Fabia har krympt men är rymligare. Mer evolution än revolution.

Pris: 138 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr