Opel Corsa

Provkörning av Opel Corsa

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

1,0: 3-cyl. Volym 973 cm3. Max effekt 58 hk (44 kW) vid 5 600 r/min. Max vridmoment 85 Nm vid 3 800 r/min.

1,2: 4-cyl. Volym 1 199 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 5 600 r/min. Max vridmoment 110 Nm vid 4 000 r/min.

1,4: 4-cyl. Volym 1 389 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 125 Nm vid 4 000 r/min.

1,8: 4-cyl. Volym 1 796 cm3. Max effekt 125 hk (92 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 165 Nm vid 4 600 r/min

KRAFTÖVERFÖRING

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell alternativt 4-växlad automat.

FJÄDRING OCH HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson), triangellänkar i separat hjälpram. Bak torsionsaxel. STYRNING

Kuggstång med elektronisk servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 9,9 m.

BROMSAR

Skivbromsar (ventilerade fram. Låsningsfritt system.

HJUL OCH DÄCK

Fälgbredd 5,0 (1,0; 1,2), 5,5 (1,4) respektive 6,0 tum (1,8). Däck 155/80 R13 (1,0; 1,2), 175/65 R14 (1,4) respektive 185/55 R15 (1,8).

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 249, längd 382, bredd 165, höjd 144, spårvidd fram/bak 143/142 (1,0;1,2) mm, 142/141 (1,4;1,8). Tjänstevikt 1 050 ? 1 250.

Tanken rymmer 44 l.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Toppfart 1,0: 155, 1,2: 170, 1,4: 180 (automat 170), 1,8: 200 km/h. Acceleration 0-100 km/ 1,0: 17,0, 1,2: 13,0 (Easytronic 14,0), 1,4 11,5 (aut 13,0), 1,8: 9,0 s.

Förbrukning stadskörning/landsväg/

blandad körning

1,0: 0,47/0,72/0,56,

1,2: 0,52/0,82/0,63,

1,2 Easytronic 0,80/0,52/0,62,

1,4: 0,57/0,98/0,72,

1,4 automat 0,60/1,12/0,79,

1,8: 0,60/1,12/0.79 l/mil.

En liten vänlig bulle som stått på jäsning

Nu är Opel Corsa störst bland de små.

Senaste generationen av Opel Corsa har hängt med ända sedan 1993, så tiden är onekligen mogen för en uppryckning på alla områden - design, komfort, säkerhet och allmän teknologisk kompetens. 

Till det yttre avviker den nya bilen vid en första anblick inte påfallande från föregångaren, liksom denna är den en liten vänlig bulle med runda former. Fast den har fått jäsa lite mer.

Vid en närmare titt visar det sig att formerna ändrats mer än man kan tro. Grillen är bredare och erinrar lite om 1950-talets breda Opel-nyllen, som ett dollargrin fast lite tandlöst. I andra änden har bakljusen flyttat upp ovanför midjan och bakluckan är utsvängd nedtill som ett par gamla jeans. Bakpartiet påminner för övrigt om Fiat Punto.

Axelavståndet är 249 cm och därmed slår Corsa samtliga konkurrenter i vad som kan kallas Polo- eller Fiesta-klassen. Tidigare höll Renault Clio rekordet med 247 cm.

Corsa har växt även på bredden vilket bland annat avspeglar sig i att bredden i axelhöjd ökats med knappt åtta centimeter. Jag satt utmärkt på förarplatsen, godtagbart baktill. Flera praktiska förvaringsfack i kupén noterades med tillfredsställelse.

Inredningen går i normal Opel-stil, alltså utan överdrifter i formgivningen men med tonvikt på sobra material. Corsa känns "lite dyr" inuti för att vara en småbil och har också en originalutrustning som - även om allt inte ingår i baspriset - oftast brukar påträffas först i större bilar. Det gäller till exempel radio, satellitnavigering och integrerad mobiltelefon.

Chassit erinrar visserligen om gamla Corsa med McPherson-framvagn och torsionsbakaxel. Men framvagnen är numera fäst vid en separat hjälpram och de motorstarkare versionerna har fått låna bakaxeln från Opel Astra.

CORSa kommer med fyra olika bensinmotorer samt två turbodieslar, men de senare är inte aktuella för Sverige.

Den trecylindriga enlitersmotorn, den fyrcylindriga på 1,2 liter samt en likaledes fyrcylindrig version på 1,8 liter är samtliga reviderade och kan uppvisa både högre effekt, lägre bränsleförbrukning och mindre giftiga avgaser än tidigare. 

Blott 1,4-litersmotorn på 90 hk är oförändrad, men även där är en ny version på väg.

Jag provade 1,2- och 1,4-litersmotorerna eftersom dessa väntas bli de vanligaste i Sverige. Trean torde mest av allt bli en så kallad strippad inropare hos återförsäljarna och den kraftfulla 1,8:an (125 hk) blir mest ett alternativ för de ungdomligare köpare som stannar för den sportiga GSI-versionen.

Båda uppförde sig städat, men jag imponerades mest av 1,2-litersbilen. Dess effekt är nu uppe i 75 hästkrafter och den känns inte nämnvärt slöare än 1,4:an. Dessutom är bränsleförbrukningen markant lägre.

Utöver vanlig femväxlad låda och fyrväxlad konventionell automat kommer en intressant nyhet som kallas Easytronic. En liknande konstruktion finns hos Alfa Romeo och heter Selespeed. Den kan växla automatiskt om så önskas eller skötas manuellt om föraren föredrar det. Det är bara att peta till spaken så ändrar bilen personlighet.

Man har utgått från en femväxlad manuell låda och kompletterat den med tre stycken elmotorer. En av dem betjänar kopplingen, en väljer växel och en växlar. Någon momentomvandlare som i en vanlig automatlåda finns inte. Jämfört med en sådan har Easytronic fördelen att växla snabbare och den går vid behov direkt ned till en lägre växel, exempelvis från 5:an till 2:an utan att först lägga i 3:an och 4:an.

Motorstyrningen sänker automatiskt tändningen en smula vid växlingarna för att göra dessa mjukare. Det är förklaringen till att växlingarna trots allt inte går lika kvickt som när en aktiv förare sitter vid ratten. Accelerationstiden till 100 km/h är också något sämre med Easytronic än med vanlig manuell växellåda.

När man valt manuell växling får man i högre växel om spaken petas framåt och lägre om den dras bakåt. Det är en körteknik som passar bra på landsvägen, när man kommer in i en stad känns det naturligt att låta automatiken ta över, det sker på ett ögonblick.

Easytronic sänker faktiskt bränsleförbrukningen en gnutta jämfört med den vanliga manuella växellådan och gör motorn betydligt snålare än en konventionell automat.

Kostnaden för Easytronic är i stort sett hälften av vad en vanlig automatlåda kostar i den storleksklass det här är frågan om. Den här nyheten anses passa bäst för mindre motorer och tills vidare finns den bara till 1,2-litersmotorn.

Styrningen har elektronisk servo som i låga farter, upp till ca 40 km/h, går extra lätt men också ger en "död" känsla i ratten som inte är särskilt behaglig. I högre hastighet blir styrningen stramare med bättre vägkänsla och betryggande stabilitet. Opels tekniker menar att den känslolösa styrningen inte har någon betydelse för säkerhet eller kontroll i så låg fart, men roligt känns det som sagt inte.

För småbilsklassen är nya Corsa mycket väl ljudisolerad och man slipper det något "burkiga" intryck ekonomibilar gärna ger när de släpps ut på motorvägen.

Bilen säljs med tre eller fem dörrar och (i Sverige) i utförandena Sport och Comfort. Det skiljer inte bara på utrustningen utan även på fjädringen. Sport är av den hårdkokta sorten och tangerar nog i de flesta förares smak gränsen till det outhärdliga, Comfort däremot passar utmärkt till Corsas karaktär i övrigt. Den kan kännas lite understyrd och gnälla lite med däcken i krävande kurvor, men den håller spåret utmärkt.

I GSI-versionen är den hårdare fjädringen bättre motiverad och där är karossen dessutom sänkt med 15 mm.

Säkerhetsmässigt sker en ordentlig uppryckning i och med generationsbytet. Corsa har dubbla krockkuddar fram samt sidokrockkuddar, sidokrockskydd i huvudhöjd kommer senare. Karossen är uppbyggd i olika strukturer med avsikt att i första hand skydda de åkande, men också att detta inte sker på bekostnad av omfattande reparationer på själva bilen. Moderna bilars deformationszoner gör att även en lindrig kollision kan betyda omfattande reparationer. Det försöker man nu undvika.

Nya Corsa har tolv års garanti mot genomrostning och det ska räcka med service var 3 000:e mil alternativt en gång om året - men hur många kör så långt på ett år med en småbil?

Slagsmålet om småbilsköparna kommer att bli vildare och att nya Corsa kommer att stå som herre på täppan är inte helt uteslutet - hur som helst kommer den att vara med i fighten. Det blir anledning att återkomma i ämnet.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!