Opel Corsa 1,4 och Renault Clio 1,4

Provkörning av Opel Corsa 1,4 mot Renault Clio 1,4

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Opel

Utrymmen.

Högt pris,ingen vagnskadeförsäkring.

Basfakta

Motor 

Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 77,6/73,4 mm, volym 1 398 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 125 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 4-stegs automat.

Fjädring/hjulställ

Krängningshämmare fram och bak. Skruvfjädring. Fram fjäderben med triangellänkar, bak torsionsaxel.

Styrning 

Kuggstång med elektrisk servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 10,45 m.

Bromsar 

Ventilerade skivbromsar fram, trummor bak. Låsningsfritt system. 

Hjul/däck 

Fälgbredd 5,5 tum.

Däck 175/65 R14.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 249, längd 382, bredd 165, höjd 144, spårvidd fram/bak 143/142. Tjänstevikt från 1 070, maxlast ca 400. Taklast 100, släpvikt 1 000. Bränsletank 44 liter.

Reanult

Säkerhet, komfort, utrustning.

Växellådan sladdrar!

Basfakta

Motor 

Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 79,5/70 mm, volym 

1 390 cm3. Max effekt 98 hk (72 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 127 Nm vid 3 750 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ

Krängningshämmare fram och bak. Skruvfjädring. Fram fjäderben med triangellänkar, bak torsionsaxel.

Styrning 

Kuggstång med elektrisk servo. 2,5 rattvarv. Vändcirkel 10,3 m.

Bromsar 

Ventilerade skivbromsar fram, trummor bak. Låsningsfritt system. Bromskraftförstärkare. 

Hjul/däck 

Fälgbredd 6 tum. Däck 185/55 R15.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 247, längd 381, bredd 164, höjd 142, spårvidd fram/bak 139/137. Tjänstevikt 1 075, maxlast 465. Taklast 70, släpvvikt 1 200. Bränsletank 50 liter.

 

Stadsvetare

Opel Corsa ohc Renault Clio med 1,4 litersmotorer är idealiska i stan men klarar sig bra även utanför.

Som en iller! Bakom ratten på Clio kan jag konstatera att den är kvick, skakig och rörlig. 

Växelspaken, alltså. 

Så fort jag rör på gasen spritter spaken till. Lägena verkar simma runt i en ocean av möjligheter och själv startar jag inte sällan på trean.

Men vad tusan, att spaken rör sig är ju inte hela världen. Hela bilen är ju en sprittig sak. Med 1,4-litersmotorn på 98 hästkrafter toppar den lilla bilen 186 km/h. Att accelerera till 100 km/h tar enligt fabriken 10,5 sekunder. Inte dåligt av en stadsbil för 125 900 kronor.

Renault har också haft den goda smaken att inte skämma ut bilen med spoilers eller sportvagnsfjädring. Faktum är att Clio är en av de komfortablaste småbilarna på marknaden. Till och med på Södermalms kullerstensklädda gator kör man utan att bilen känns som en bilningsmaskin.

Ska jag ändå klaga på något får det bli på lågvarvsegenskaperna. Ibland, som när man under stundom slänger in fel växel - ni vet varför - känns bettet en aning uddlöst från maskinavdelningen.

Konkurrenten, Opel Corsa 1,4 för 124 900 kronor, är snäppet mer hårdnackad i det mesta. Växellådan är distinkt, med lägen som vet sin plats. Chassit är också en aning styvare, fjädringen hårdare. Jämfört med Clio känns Corsa mer stadig. Trots skillnaderna är hjulupphängning och fjädring snarlika. Styrningen, modern elektrisk servo på båda, är direkt och styr aktivt tillbaka till mittläget. 

Corsa-motorn är också på 1,4 liter men ger "bara" 90 hästkrafter. Prestanda matchar därför inte riktigt Clios, toppfarten är 180 km/h och 0-100 km/h går på 11,5 sekunder. Men köparna i småbilssegmentet är för kloka för att bry sig om slikt.

Viktigare egenskaper för småbilar är utrymme, komfort och ekonomi. Och därvidlag skiljer sig kombattanterna åt.

Vi tar dem i tur och ordning: Utrymmen först eftersom det är dem som det är mest ont om i småbilar.

Både Corsa och Clio är lägre än moraklockor och hör till den klassiska, låga bilbyggarskolan. Högbyggda småbilar som till exempel Renault Kangoo är självfallet rymligare. Men på bekostnad av bränsleekonomi, ljudkomfort och prestanda. 

Men i sin klass är Corsa och Clio faktiskt ovanligt rymliga. Därmed inte sagt att det är jämnt skägg. Corsa är otvetydigt den rymligaste av de två. Corsa har en kupé som är 6,5 centimeter längre, axelbredden bak är 3,5 centimeter vidare, benutrymmet bak är ett par centimeter bättre. Skillnaden märks, särskilt för baksätespassagerarna.

Lastutrymmet är däremot lika stort i båda. Men Clio vinner poäng på små detaljer som gör livet lättare. Till exempel att nackskydden kan sitta kvar även när ryggstödet fälls ner. Tänk att vissa tillverkare - läs Opel - inte har förstått att det retar biltidningsskribenter oerhört att behöva lossa tre nackstöd varje gång ryggstödet fälls... Säkerligen irriterar det en och annan bilägare också.

En annan fördel med Clio är att lastgolvet blir nästan plant när ryggstöden är framfällda. I Corsa bildas en tröskel där ryggstödet viks fram. Dessutom är sittdynan bak inte delbar. Sitter jag bak kan jag alltså bara fälla fram ryggstödet men inte fälla upp sittdynan. Det betyder att lastytan blir allt annat än plan.

Båda bilarna har för övrigt bagageluckor som inte har smittats av japansjukan; de kan alltså öppnas med knapp utifrån. Så enkelt och så bra.

Småbilskomfort var förr liktydigt med långsam tortyr. Dels bullrade bilarna hemskt, dels fick man kräma på stereon till max för att den skulle överrösta maskindånet. En dagslång resa till farmor i Bunkeflo betydde att man kom fram lika lomhörd som farmor själv. 

Så är det inte längre. Både Opel Corsa och Renault Clio bjuder på riktigt bra åkkomfort. Kupéerna är väl isolerade från motorljud, inte långt ifrån Golf-klass. Däckljudet sipprar in ljudligast i Clio men det kan bero på provbilens däckutrustning.

Sittkomforten är bra, framför allt i Corsa som har längre sittdynor i framstolarna än Clio. Å andra sidan är Clio-stolarna mjukare och mer inbjudande på korta sträckor. I baksätet är komforten betydligt högre i Corsa eftersom benutrymmet är bättre. 

Till bra komfort hör en räcka moderna finesser. Vi talar dels om nästan självklara saker som centrallås med fjärrkontroll, elektriska fönsterhissar, läslampa. Mer berömvärt är att Renault har pressat in en automatisk klimatanläggning i standardutrustningen. 

Vissa finesser används väldigt sällan, kanske aldrig. Ändå är de kanske viktigare än lackerade stötfångare. Jag talar om säkerhetsutrustningen. Renault har på relativt kort tid skaffat sig ett renommé som tillverkare av säkra bilar. Renault Laguna har som enda bil fått fem stjärnor i Euro-NCAP, både Laguna och Mégane klarar sig bra när Folksam analyserar verkliga krockar. Märkets ambitioner slår också igenom på lilla Clio som har sidokrockkuddar, bältessträckare och belastningsbegränsare även på ytterplatserna i baksätet, utrustning som Corsa saknar. Plus också för att passagerarkrockkudden kan stängas av med nyckel.

Till sist ekonomin. Här tar Renault Clio ett rejält kliv framåt och dammar till Corsa så det ryker. Clio är nämligen i basversionen ordentligt billigare än Corsa. Clio 1,4 Comfort kostar 113 900 kronor. I det ingår sidokrockkuddar. "Det goda livet" avnjutes dock bäst i den testade lyxversionen Clio 1,4 Euroline. Att utrusta Corsa till jämbördig nivå är en ruinerande upplevelse; klimatanläggning kostar 15 800 kronor, sidokrockkuddar kostar 5 900 kronor. För att inte tala om vagnskadeförsäkring som ingår i Renault Clio men tillkommer för Opel Corsa-kunden.

Sammantaget väger vi Clios framsidor; utrustning, ekonomi, bensinräkningar och lastutrymme, mot Corsas starka sidor; kupéutrymme och den lugna växelspaken. Skulle jag själv försöka göra ett intelligent val får det bli Clio. 

Skulle jag koppla bort hjärnkontoret skulle det bli Clio ändå. Jag gillar inredningen. Som Opel Corsa-köpare kan jag välja mellan svart inredning och svart inredning. Hur roligt är det på en skala från ett till tio?

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!