Provkörning av Opel Corsa 1,4 Twinport Ecotec

Provkörning av Opel Corsa 1,4 Twinport Ecotec

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Basfakta

 

Nästan på rätt cors

Corsa är här i sin fjärde generation, en välbehövlig avlösare till nuvarande. Inget är sig likt från förr, karossen ser ut som en blåkopia av Peugeot 207, men allt är nytt under skalet. Snyggt, men otroligt trötta bensinmotorer.

Opel Corsa är en av företagets allra viktigaste modeller. Sedan introduktionen av första generationen 1982 har inte mindre än 9,4 miljoner exemplar spritts över världen. Det är en imponerande siffra. Den nuvarande generationen har hängt med ett bra tag och det är verkligen på tiden med en ny. Den kommer liksom generation tre att tillverkas i Zaragoza, Spanien och Eisenach, Tyskland. Den spanska fabriken är General Motors största europeiska enhet överhuvudtaget. 

Corsa anländer svensk mark 21 oktober, då i både tre- och femdörrars utförande och här kan man tala om två helt skilda bilar.

Tredörrarsversionen, som ska tilltala en köpkrets som inte kan leva en minut utan mobiltelefon, har nästan coupéliknande utseende. Bakrutan har brant vinkel och taklinjen sluttar kraftigt nedåt. Ganska likt Opel Astra OPC, taklinjen bildar en lång utsträckt båge från A-stolpen till bakrutan. Femdörrarsversionen erinrar mer om vanliga Opel Astra med sin längre taklinje. 

Tre- och femdörrarsversionerna delar en del karossmässigt: främre stötfångare, framskärmar, motorhuv, strålkastare och A-stolpe. 

Chassimässigt är de likadana bilar, även motormässigt. Dimensionerna är i stort sett desamma. Axelavstånd (251 cm), längd (400 cm), högsta höjd (174 cm) är identiska. Femdörrarsbilen är aningen bredare, tre centimeter

för att vara exakt (171 kontra 174). Den sluttande taklinjen på 3-d gör förstås att huvudhöjden bak krymps en del (fyra cm).

Mittpassageraren bak får det trångt med huvudutrymme, och i princip är bilen bara fyrsitsig eftersom nackstöd i mitten saknas. Totalt sett är dock nya Corsa fyra cm högre än nuvarande generation.

Corsa riktar in sig på en relativt  ung publik. Med tre dörrar siktar de på ålderskategorin 25-30, bakdörrar innebär att man bör ha passerat de trettio. Femtio procent av bilens köpare är kvinnor.

MOTORMÄSSIGT KOMMER TILL SVERIGE,  inledningsvis, tre motoralternativ. Två små bensinmotorer på 1,2 respektive 1,4 liter. De ger 80 respektive 90 hästkrafter och utvecklar 110/125 Nm i maximalt vridmoment, i båda fallen vid 4 000 r/min.

Det kan sägas direkt, detta är Opel Corsas stora akilleshäl. Motorerna är visserligen snälla, knorrar inte och är väldigt tysta, men huh så orkeslösa! Vi fick bara köra 1,4-motorn men den talar sitt tydliga språk. Att Opel bara tillhandahöll en enda 1,2-liters-version förstår jag. Vid 2 000 r/min är motorn så trött så man tror den svimmat, och det krävs ett flitigt petande i den femväxlade lådan för att få bilen att vakna till liv. Tur då att lådan i sig är trevlig att jobba med om än inte speciellt kortslagig.

Dieselmotorn på 1,3 liter och 90 hk är ett betydligt trevligare alternativ med sina 200 Nm vridmoment redan vid 1 750 r/min. Men då krävs också att man vill ha en dieselmotor, är villig att betala det betydligt högre priset och kör så många mil per år att det lönar sig. 

När vi ändå är inne på priser: Opel Corsa 1,2 kostar med tre dörrar 117 900kronor. 

Den något starkare 1,4 betingar ett värde av 125 800 kronor medan dieselalternativet skenar iväg till 148 200 kronor. Tillägget för fem dörrar är i alla fallen 4 300 kronor.

Om vi bortser från de trista bensinmotorerna (det kommer raskare alternativ men inte förrän sent 2007 då en 1,6-liters motor på 140 hk anländer, tidigare än så racerversionen OPC på 180 hk) så är nya Opel Corsa en angenäm bekantskap. 

Det är snyggt, tyst, trivsamt och komfortabelt. Vägegenskaperna är i (segmentet) i toppklass, styrningen

alldeles utmärkt. Stolarna (fram) är mycket bra, utrymmena förmodligen klassledande, interiören tjusig

och lättanvänd. Det här är en bil att verkligen gilla, om inte så vore för motorerna....

OPEL SVERIGE HAR BESTÄMT  sig för att bara ta in en av de billigare versionerna, döpt till Enjoy. Men utrustningsnivån

är bra ändå, och tillvalsutrustningen imponerande för bilstorleken. 

I grundpriset ingår bland annat elhissar till främre sidorutorna, centrallås med fjärrstyrning, ställbar ratt i höjd- och längsled, extra förvaringsfack under passagerarstolen, backspeglarna är elektriskt justerbara. På säkerhetssidan

ser vi krockkudde för förare och passagerare inklusive krockgardiner på båda sidorna fram, framstolar med aktiva nackstöd, antisladdsystem och antispinn. Opel Corsa fick fem stjärnor vid krocktestet hos Euro NCAP.

Antisladdsystemet är av senaste typ och kan aktivera alla fyra hjul samtidigt. 

 EN KUL DETALJ  är att nyckeln går att programmera för hela fem personer vad gäller minnesinställningar för radio, färddator och klimatanläggning.   

På tillbehörssidan erbjuder Opel Corsa en hel del som segmentet i övrigt inte har. Flex-Fix är en snitsig historia som fälls ut från bakre stötfångaren (med en enkel spakrörelse) och erbjuder plats för två cyklar eller ett par uppsättningar skidor (7 000 kronor). Finessen visades på konceptbilen TRIXX från 2002. Eluppvärmd ratt är underbart kalla vinterdagar och kostar 2 000 kronor. Kurvljus kostar bara 4 000 kronor eftersom Opel valt att hålla sig till vanliga halogenlampor. Luftkonditionering kostar däremot 9 500 pix, regnsensor 2 000 kronor och parkeringssensor baktill 3 500 kronor. 

Opel Corsa är förstås ingen storlastare men när du väl ska in med större, tunga, prylar är det bra med ett dubbelgolv som du kan fälla upp i bagageutrymmet och därmed få ett plant lastutrymme. Under detta har du alltjämt plats med 135 liter dolt bagage. Bakre stolsryggen går att fälla framåt några centimetrar för att få plats med det lilla extra. 

Det finns även en Sport-version av Corsa som inte erbjuder mera hästkrafter men väl hårdare chassisättning,

annan utväxling och snabbare styrning. Den tror inte Opel Sverige på och tar inte hit. Deras marknadsstrateger har slagit fast att det blir femdörrars och 1,2 liters motor som blir storsäljaren.

Om så blir fallet är det troligen inte den kundkrets, 25-40 år, Opel tror på som kommer att köpa den. Då är det dags för hatt och basker igen. 

Det vore synd på så rara ärtor för Opel Corsa i nytappning är en fin liten bil. Bara det funnits lite guts i bensinmotorerna.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!