Provkörning av Opel Corsa CDTi Ecoflex

Provkörning av Opel Corsa CDTi Ecoflex

Basfakta

Pris

 149 900 kronor (5-d 154 400 kronor, 99 gram).

 Motor

 Diesel. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,8. Borrning/slag 69,6/82 mm, cylindervolym 1 248 cm3. Max effekt 95 hk (70 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 190 Nm vid 1 750 r/min.

 Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad automatlåda.

 Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädrar fram och bak. Krängningshämmare fram. Fram triangellänkar, halvstel bakaxel. 

 Styrning

 Elservo. Vänddiameter 10,55 meter.

 Bromsar

 Skivor fram och trummor bak. Antisladdsystem.

 Hjul

 Fälg 6 tum, däck 185/65-15.

 Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 251, längd 400, bredd 1944, höjd 149, spårvidd f/b 148/148. Tjänstevikt 1 163, maxlast ca 432, max släpvikt 750 kilo. Tank 45 liter.

 Fartresurser*

 Toppfart 177 km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,3 s.

 Bränsleförbrukning/miljö*

 Stad 0,46, landsväg 0,32 blandad körning 0,37 l/mil. CO2 98 g/km. 

 Skatt

 Skattefri i fem år.

 * Enligt tillverkaren.

 

Grammisvinnare

Opel Corsa nöjer sig med minimala 0,37 liter per mil, trots ökad effekt. Den nya snåljåpen från Rüsselsheim når dessutom de superlåga nivåerna med den gamla fyrcylindriga motorn – ursprungligen en Fiat-maskin – som numera har hela 95 hästkrafter under huven. Inte ens start/stopp-system har man behövt tillgripa.

Förbrukningen har kunnat minskas genom en högre utväxling i den femstegade lådan, och visst känns Corsa nästan som en mellanklassbil när man tuffar fram i 110 km/h med 2 400 varv. Dessutom har Opel vidareutvecklat insprutningssystemet, som nu ger upp till åtta injektioner per cykel. De snåla Ecoflex-modellerna är också sänkta med 15 millimeter jämfört med standardmodellerna. I teorin försämrar ingreppet fjädringskomforten, men på de fina vägarna runt Frankfurt var det inget som störde. Corsa är en småbil som känns påtagligt vuxen och tung på vägen. 

 Miljösamvetet är dubbelt grönt eftersom alla dieselmotorer har partikelfilter. Provbilen har den coupé­liknande tredörrarskarossen. Inget plus i mina ögon, den sluttande överbyggnaden tar bort bakåtsikten och gör kupén mörk. Femdörrarskarossen släpper i Ecoflex-versionen ut ett gram extra koldioxid, totalt 99 gram per kilometer, och kostar 4 500 kronor mer. Väl värd merpriset. Bensinmodellerna har också blivit både starkare och snålare. Den lilla 1,2 liters­motorn har med automatlådan Easytronic faktiskt blivit så snål att den miljöbilsklassas (0,51 liter per mil/119 gram), med fem års skattefrihet som belöning. Skattefriheten är värd omkring 3 000 kronor för en småbil.

 Trots att även bensinmodellerna är snåla verkar det som om bilköparna nu även i småbilsklassen tänker diesel. I Sverige tror generalagenten att hälften av Corsa-köparna kommer att köpa diesel, hälften bensin. För bara något år sedan var sådana siffror att betrakta som fria fantasier.

 Den mest sålda bensinversionen blir troligen den ej miljöklassade Corsa 1,4. På dieselsidan får den hypersnåla Ecoflex-modellen på 95 hästkrafter precis som tidigare konkurrens av den vanliga dieselversionen på 1,3 liter och 75 hästkrafter. Den drar visserligen 0,43 liter/mil, men klarar miljöklassningen och kostar något mindre, 150 400 kronor i femdörrarsversion. 

 Importören tror därför att hälften av dieselköparna kommer att nöja sig med den Corsa-dieseln på 75 hästkrafter. Alla Corsa genomgår samtidigt en i huvudsak teknisk ansiktslyftning. Opel har förändrat hjulupphängningarna, stötdämpare och fjädrar både fram och bak. Ökad komfort är målet. 

 Opel höjer priserna på Corsa-programmet med 1 500–2 500 kronor beroende på modell för nya Corsa. 

 Opel Corsa Ecoflex framstår definitivt som prisvärd med ett synnerligen bagatellartat merpris. Motorn är dessutom både stark och snål. Jämfört med den svagare VW Polo BlueMotion är Corsa Ecoflex över 20 000 kronor billigare. Volkswagen-modellen är visserligen ännu snålare men uppnår gramvinsterna bland annat med hjälp av start/stopp-system, vilket innebär bränslebesparingar i stadstrafik.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!