Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av Opel Corsa GS-Line P130 Aut

Nya Opel Corsa bygger på fransk teknik men är mer inriktad på sportighet än komfort. På gott och ont. Med Corsa generation sex kommer modellen för första gången med eldrift men här kör vi den nu kraftigaste bensinversionen i en bil med sportattribut.

Opel Corsa är en illa bevarad hemlighet, faktum är att vi redan har kört den nya generationen, om än som maskerad förseriebil. Här står den dock fullt utblommad och vi kan faktiskt prata om en helt ny bil, inte alltid en självklarhet när biltillverkare så hävdar.

Modellen debuterade 1982 och utgående generation E, den femte sedan starten, lanserades 2014 men byggde på samma grund som föregångaren från 2006. Opel hade en sjätte Corsa på ritbordet för ett par år sedan men innan strecken hade hunnit dras klart såldes märket till den franska PSA-koncernen och man började om med ett tomt ark.

Ny och unik teknik handlar det dock inte om, nya Corsa bygger på samma CMP-plattform som en handfull andra modeller från koncernen och även drivlinorna kommer från samma lagerhyllor.

Nya Opel Corsa har tuffare form än förr men är mer sansad än systerbilen Peugeot 208. Foto: Patrik Lindgren

Den provkörda bilen är i det sportiga utförandet GS-Line och har en trecylindrig bensinmotor på 1,2 liter och 130 hästkrafter kopplad till en automatlåda. Nej, sluta inte läsa här. Den åttastegade lådan är fjärran från vad vi är vana vid när det gäller automatare för det lilla B-segmentet.

Faktum är att just drivlinan är det bästa med den provkörda Corsan, det har annars varit det svaga kortet för modellen tidigare. Motorn ger kraft nog och jag har sällan kört en automatlåda som agerar så precist och bestämt, i alla fall inte i denna storleksklass. Styrningen följer samma klara mönster och balanserar fint mellan direkthet och komfort.

Nu är det ett tag sedan jag körde utgående Corsa men när jag så gjorde blev det gjort med besked. I Teknikens Värld nummer 2/2015 tog vi Corsa, Mazda 2 och Skoda Fabia till Delft i Nederländerna, en resa på totalt 340 mil. Opeln vann inte testet, den ansågs föråldrad och tråkig att köra. Som åldring i gänget vann den dock mitt hjärta. Jag har nämligen kommit upp i åren i den omfattning att jag prioriterar komfort framför sportighet. Fjädringen var mjuk och stolarna rejäla – som hos en stor bil. Ljudkomforten var trions bästa. På just dessa tre punkter överträffar utgående Corsa den nya.

Nya Opel Corsa är betydligt roligare att köra än tidigare versioner. Foto: Patrik Lindgren

Bilen går så hårt att farthinder och bulor blir en pina och även små ojämnheter kan leta sig upp i ryggen. Stolarna, unika för GS-Line, är förvisso rejäla och i provbilen har de sportiga ränder, även om vissa drar associationer till ett badlakan från 1970-talet. Stolarna är dock ganska hårda och platta. För mina små skinkor funkar de faktiskt ändå okej men värre är det för ryggen som vill ha mer svankstöd. Och så har vi trean: vägbullret är tröttande, i alla fall när underlaget är grovt.

Unge Oskar Krüger, som körde förseriebilen, märkte också hårdheten men menade att det bidrog till körglädjen. Jag kan bara hålla med, nya Corsa är riktigt rolig att köra, mycket roligare än föregångarna, måhända med prestandaversionerna som OPC och GSi borträknade. Man sitter även lägre än tidigare vilket gör sitt till för känslan.

Konstruktionen är lättare, den mest avskalade versionen av Corsa väger in under ett ton och visar 108 kg mindre på vågen än tidigare. Men med alla tillbehör på plats blir det en annan femma.

Corsa är mer konventionell invändigt än systerbilen Peugeot 208. Foto: Patrik Lindgren

Bilen är även roligare att titta på då den är snäppet längre, bredare och lägre än föregångaren och med ett formspråk som känns färskt. Men passa på att titta, nyligen lanserade Opel senaste generationen av småsuven Mokka som enligt egen utsago på ett tydligare sätt pekar ut Opels framtida formspråk.

När Opel gick från tyskt till franskt ägande blev alltså inte Corsa (än) pösigare, komfort är ju annars fransosernas paradgren. Även inredningsmässigt kan tyskofilen pusta ut, delvis i alla fall. Förarmiljön är analog (digital finns som tillval) och instrumentbrädan följer en klassisk form, inte helt olik föregående generation av modellen. Under den centrala pekskärmen på sju tum, som kommer som standard, finns manuella vred för luftkonditioneringen. En del uppfriskande luft kan även märkas från baksidan av framdörrarna i form av drag.

Växelspaken är hämtad från Peugeots hyllor. Automatlådan med åtta lägen fungerar fint. Foto: Patrik Lindgren

Den enda interiöra del från systermodellen Peugeot 208 som förts över är en bit mellan stolarna med bland annat växelspak, mugghållare, knapp för parkeringsbroms samt, hos den påkostade provbilen, inställning av tre körlägen. Det sistnämnda är för övrigt på riktigt, det märks skillnader på lägena sport, normal och eco. Annars är fransmännens futuristiska filosofi i-Cockpit frånvarande, en design som inte gillas av alla.

Som standard kommer Corsa med läderratt, autobroms, filhållningsassistans, kollisionsvarning, skyltigenkänning, trötthetsvarnare och farthållare (adaptiv ingår i säkerhetspaketet för 4 900 kronor). Toppversionerna GS-Line och Elegance har fler tillbehör som parkeringssensorer, automatik för vindrutetorkare och helljus, fönsterhissar även bak, automatisk luftkonditionering, döda vinkelnvarnare och nyckelfritt system med mera.

Fötter och knän får plats bakom förarstolen men bäst utrymme är det för huvudet. Foto: Patrik Lindgren

Kvaliteten på plasten i kupén varierar, allt från gediget till pappigt – dit dörrsidorna hör. Baksätet är som brukligt i klassen ett steg ner i komfort men jag får plats bakom mig själv med takhöjden som bästa plus. Beröm för ditt bilval kommer du att få av dina yngre baksätesåkare då bilen har dubbla USB-uttag på mittkonsolen om det valts som tillval. Byter du upp dig (?) till nya Corsa får du också med dig 28 liter extra bagage i skuffen även om utrymmet med fällda baksätesryggar krymper med 85 liter.

Extra trevligt blir det i kupén med glastaket som finns som tillbehör till alla versioner av Corsa utom instegaren Enjoy. Provbilen har även ett paket för 30 000 kronor som omfattar trådlös laddning av mobiltelefon, navigation, LED-matrix-strålkastare, svart tak och 17-tums hjul – vilket kan tillskrivas tidigare nämnda buller och stötighet. Som standard kommer bilen med 16-tumshjul, precis som Peugeot 208 som av testlaget i testet i våras gavs beröm för sin fjädrings- och ljudkomfort.

Baksätesryggen delas enligt 60/40-snitt. Nya Corsa är rymligare, men inte med ryggen nedfälld. Foto: Patrik Lindgren

Nya Corsa startar på 179 900 kronor (kampanjpris 154 900 kronor) i Enjoy-utförande med samma motor som den provkörda bilen men på 75 hästkrafter parad med en femväxlad manuell låda. Motorn finns även med 100 hästar, samma antal som det fyrcylindriga dieselalternativet. Toppversionen är eldrivna e-Corsa med en prislapp på 359 900 kronor.

Med nya Corsa tvättas den tidigare pensionärsstämpeln bort än mer. Om det är för mycket återstår att se. Hittills har Corsa sålts i 13,7 miljoner exemplar sedan start. Värt att ta av hatten för.

TEST: Nya Peugeot 208 mot Renault Clio, Ford Fiesta och Seat Ibiza

Opel Corsa GS-Line P130 Aut

Pris: 264 900 kronor. Kampanjpris 239 900 kronor.

Motor: Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. kamrem. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 75,0/90,5 mm, cylindervolym 1 199 cm. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 230 Nm vid mellan vid 1 750 r/min.

Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben MacPhearson med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel uppgift saknas.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 245/45 R17.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 253, längd 406, bredd 196, höjd 143, spårvidd f/b 149/149. Markfrigång uppgift saknas. Tjänstevikt 1 233, maxlast 417, max släpvagnsvikt 1 200. Tank 44 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 309-1 015 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 8,7 s, toppfart 208 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,56-0,64 l/mil. CO2 127-144 g/km.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år, assistansgaranti 1 år.

Skatt: 3 148 kronor per år de första tre åren, därefter 756 kronor per år.

Rivaler

Foto: Glenn Lindberg

Peugeot 208 GT-Line Pure Tech 130 Aut 8

Syskonbilen med samma drivlina som hos provkörda Corsa. Annan inredning, större pekskärm som standard liksom 17-tumshjul.

Pris: 284 900 kr (kampanj 259 900 kr).

Foto: Ford

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost ST-Line

Svagare motor (95 hk) än provkörda Corsa. Fiesta (Active/Titanium-utförande) lyckades bra i vårt test och uppfattades som rolig att köra.

Pris: 207 050 kr.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!