Opel Corsa GSi

Provkörning av Opel Corsa GSi

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

R4, 1 796 cm3. 125 hk vid 6 000 r/min, 165 Nm vid 4 600 r/min. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Skivbromsar fram (ventilerade) och bak, låsningsfria.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 249, längd 385, bredd 165, höjd 143. Tjänstevikt 1 110, maxlast 450, släpvikt 1 200 kg.

Fartresurser*

Toppfart 202 km/h,

0-100 km/h 9 sekunder.

Bränsleförbrukning*

Bl. körning 0,79 l/mil.

*(enl. tillverkaren)

Mittbena bland busfrön

GTI-BILARNAS klassfest blir pinsamt tyst. Spruckna ideal. Alla har försett sig med all tänkbar lyx, bekvämligheter och tingeltangel. Man har ätit upp sig. Nya Opel Corsa GSi stoltserar med skivbromsar bak, sänkt kaross, antispinnsystem, sidokrockkuddar, sportavgasrör, 15-tums lättmetallfälgar, klimatanläggning plus alla tillbehör som finns till "vanliga"Corsa i Sport- och Comfortutförande. Nödvändigheter som lackerade stötfångare och backspeglar, dubbla krockkuddar fram, centrallås med fjärrkontroll, varvräknare, vita instrumenttavlor, sportstolar, läderklädd växelknopp och ratt, aluminiumdetaljer på panelen, farthållare, elmanövrerade sidorutor och backspeglar samt - glas-ögonhållare. Tjänstevikten landar då på 1 110 kg.

Motorn har 35 bonushästar och 400 extra kubikcentimeter mot tidigare värstingen 1,4. Corsa GSi är snabb och kan skryta med hyggliga siffror, toppfart över 200 km/h och 0-100 km/h på under tio sekunder. Men om man jämför med andra busfrön som VW Lupo GTI, Peugeot 206 GTI, Renault Clio Sport och Honda Civic Type-R, så är han inte precis ballast i klassen. Inte billigast eller körgladast heller. Nya Corsa har däremot riktigt bra innerutrymmen, det har vi berättat förr.

Redan de billigare Corsavarianterna känns ombonade och trevliga. I GSi blir det ännu mysigare bland all prisvärd lyx. Men en "GTI" ska kännas skoningslös och direkt. Bara det att antispinnsystemet inte går att koppla ur visar riktlinjen för Corsa GSi: Komforten först, den "dieselknorrande" motorn till trots.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Cyber Monday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr