Provkörning av Opel Corsa GSi mot Suzuki Swift Sport

Provkörning av Opel Corsa GSi mot Suzuki Swift Sport

När GTI-klassen växer i både storlek, effekt och prestanda känns det befriande att möta två exempel från masstillverkare som anser att lagom fortfarande är bäst. Pinfärska Opel Corsa GSi och Suzuki Swift Sport ger inte så lite 1980-talsvibbar.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Nu är det inte långt kvar innan de första vårfåglarna går i spinn, småkidsen letar fram sina kulpåsar och sopmaskinerna gör trottoarerna rena från allt vintergrus. Våren är stötvis i antågande här och var i landet och vi passar på att plocka ut två bråkstakar av den klassiskt busiga typen. Receptet är lika till det yttre när vi skärskådar duellsmåttingarna. Stora breda 17-tumshjul, djup vingspoiler fram och högt placerad dito uppe på bakluckan skiljer ut Corsa GSi och Swift Sport från vardagssmåbilarna som sliter ont vid stormarknader. Att sportigheten gör sig gällande på ytan är okej, men hur tuffa är de egentligen under skalet?

Opel-looken hos Corsa GSi är smått aptitlig med sin långsträckta vindruta, strålkastare som skjuter en bra bit upp på framskärmarna och fönsterlinje som bågnar som på en sportkupé. I kontrast är Swift Sport en mer trulig och köttbullerund skepnad som upplevs ytterst kompakt. Att Mini stått som förebild för Swift är ingen hemlighet, den välvda uppresta vindrutan ser närmast ut att vara direktkopirerad. Tyvärr ger den egna fönsterkrökningen en rejäl nackdel vid en biltypens paradgrenar – att vara först iväg från rödljuset. Det blir till att krumma sin överkropp rejält framåt för att sikta när grönlampan börjar att skina.

Opelföraren har det enklare, förutom bättre sikt framåt (de bakre C-stolparna skymmer mycket) så är effektövertaget betydande vid fullgasstart. Motorn 1,6 Turbo är en pärla, 150 hästkrafter levereras vid 5 850 r/min, men bättre upp är den tunga känslan av massivt vridmoment. 210 newtonmeter redan vid 2 000 r/min gör under med tjänstevikten på 1 255 kilo. Accelerationen 0–100 km/h går på 8,1 sekunder och lill-GSi fortsätter ända till 210 km/h, men de sista knycken kräver både hemlängtan och lång anlöpsträcka. Den sexväxlade lådan är oprecis att manöverera. Men det bekymrar busbilsföraren mycket litet, egentligen är det bara att lägga i en hög växel och åka. Vill du smiska ont på favoritsträckor så det blir till att försöka vänja sig med den klumpiga växelspaksknoppen och det lealösa länkaget.

Annat är det i Swift Sport. Bilen är i direkt nedstigande led släkt med företagets populära GTI-raketer från slutet av 1980-talet. Då basunerades det ut om sportjapanen med 16-ventilstopp, 101 hästkrafter och som accelererade 0–100 km/h under tio sekunder, något som sett i backspegeln kan te sig löjligt men som då var allra hetaste gods. Nya Swift ger mycket GTI-feeling av den gamla sorten, på gott och ont. På pluskontot finns varvvillig motor, snärtig växlingsmekanisk och ett chassi som skickar raka nervsignaler om att bilbusa är det bästa som finns. Negativa ord finner dock pessimisten direkt – bullrig, trång och direkt opraktisk. Men sådana typer går förbi Swift Sport direkt. Vi andra stannar till, blänger lite extra och vet att detta är en riktig smällkaramell.

Att varva ur 1,6-litersmotorn är en fröjd, varvräknarnålen åker jojo och piggheten är det inget fel på. Toppeffekten 125 hästkrafter levereras först vid 6 800 r/min, vridmomentet klena 148 Nm som uppnås först vid 4 800 r/min. Men Swift är 150 kilo lättare än Opel Corsa GSi och det märks tydligt. Maskinen saknar både 25 hästkrafter och Opels turbopunschighet, motorkaraktären är mer enkel och ärlig. Omogen är bara förnamnet. 0–100 km/h tar 8,9 sekunder, men det bekommer näppeligen när styrning och chassi har optimerats för så kallad glädje bakom ratten.

Styr in med hög fart i en kurva som kniper åt mer än jag först inser, tvingas vrida några grader extra på den nätta Swift-kringlan och svaret kommer lika snabbt som en autoretur på e-posten. Med urkopplat antisladdsystem kommer bakvagnen flygande som skjuten ur en kanon. Tack och lov finns mer gas att ge så med breduppställ går det att dra sig ur kurvan. Fasligt kul, och en klart udda upplevelse 2008! Med inkopplat ESP stänger systemen tidigt ner dylika sladdövningar – vilket är mycket bra.

Corsa GSi är i motsats betydligt vuxnare. Effektivare och snabbare framfart på favoritslingan bevisar att just fart inte är likhetstecken med att upplevas som roligast. Opel erbjuder tillräckligt med sportambitioner utan att för den skull bli tröttande i längden, som lätt kan bli fallet om du inte torskat dit rejält på den mer personliga Swift-krabaten. Vuxenvarning behöver ändå inte utfärdas om du vill färdas i Corsa GSi, många i testlaget liknade upplevelsen som en mindre VW Golf GTI.

Sittställningen hos Opel går att justera i fler och längre ledder, något som förhöjer komforten särskilt vid långfärd. Ergonomin på knappar och reglage är godkänd, men läsbarheten är Opelmässigt lite halvdan.

Swift Sport svarar med enklare sittförhållanden, men samtidigt en redig och på gränsen till sportbilsklassisk instrumentering, något som spär på förtroendet för bilen.

Att duellanterna saknar bakdörrar gör insteget till baksätet onödigt krångligt – Opel erbjuder också bakdörrar för 5 000 kronor. Visst blir utseendet mindre kralligt, men nyttan med Corsa GSi ökar ytterligare.

Med identisk prislapp på Swift Sport och Corsa GSi ter sig en Rüsselheims-seger lättvunnen om du söker en allround, skojig och ändå praktisk småbil. Användbarheten är milsvitt bättre, samtidigt som bilen faktiskt är snabbare. Därtill mer utrustad och lämpad för långfärd. Samtidigt är det svårt att slå undan benen för skojfriska och raska Suzuki Swift Sport. Traditionen från 1980-talets smatterbandsbilar är genuin och förfalskad – söker du endast en nära vän för underhållande stunder på asfalt (och grus!) har du en riktig kompis i Swift.

Vi andra – som sorteras in under lite mognare ungdom – greppar Opel-knippan och nöjer oss med tyskarnas tolkning av barnsliga stolligheter anno 2008.

Opel Corsa GSI

Pris 

179 900 kronor.



Motor 

Bensin. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxel per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 8,8:1. Borrning/slag 79,0/81,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 850 r/min, max vridmoment 210 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.



Fjädring/hjulställ 

Fram fjäderben, skruvfjädring och undre triangellänk. Bak torsionaxel med längsgående stag och krängningshämmare.

Styrning 

Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,5 meter.

Bromsar 

Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

Fälg 7 tum, däck 215/45 R17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 251, längd 400, bredd 171, höjd 149, spårvidd f/b 149/148. Tjänstevikt 1 255, maxlast 425, taklast 75. Tank 45 liter.



Fartresurser* 

Toppfart 210 km/h.

Acceleration 0-100 km/h 8,1 s.

Bränsleförbrukning/miljö* 

Stad 1,05, landsväg 0,64, blandad körning 0,79 l/mil. CO2 189 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Suzuki Swift GTI

Pris 

174 900 kronor.

Motor

Bensin. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,1:1. Borrning/slag 78,0/83,0 mm, volym 1 586 cm3. Max effekt 125 hk

(92 kW) vid 6 800 r/min. Max vridmoment 148 Nm vid 4 800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda.



Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben av McPherson-typ, undre L-formad länk samt krängningshämmare. Bak torsionsaxel.

Styrning 

Kuggstång med elservo. Vändcirkel 10,4 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

Fälg 6,5 tum, däck 195/45 R 17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 238, längd 377, bredd 169, höjd 150, spårvidd f/b 146/147. Tjänstevikt 1 105, maxlast 380, taklast 50. Tank 45 liter.

Fartresurser*

Toppfart 200 km/h.

Acceleration 0-100 km/h 8,9 s.



Bränsleförbrukning/miljö* 

Stad 0,90, landsväg 0,62, blandad körning 0,72 l/mil. CO2 175 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!