Provkörning av Opel Corsa OPC

Provkörning av Opel Corsa OPC

Första intrycket

Opels OPC-modeller har varit framgångsrika. När minstingen Corsa nu gör entré i OPC-overall är det den läckraste hittils!

Basfakta

Pris 

204 900 kronor. 

Motor 

Bensin. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 8,8:1. Borrning/slag 79/81,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 192 hk (141 kW) vid 5 850 r/min, max vridmoment 230 Nm mellan 1 980–5 800 r/min. Vid överboost som mest 266 Nm i tio sekunder.

Kraftöverföring 

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ 

Fram fjäderben, skruvfjädring och undre triangellänk. Bak torsionaxel med längsgående stag och krängningshämmare, justerbar i tre steg beroende på motorstorlek.

Styrning 

Kuggstång, servostyrning med variabel utväxling. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

Fälg 7,5 tum, däck 215/45 R 17. 

Mått/vikt(cm/kg) 

Axelavstånd 251, längd 404, bredd 171, höjd 149, spårvidd f/b 149/148. Tjänstevikt 1 275, maxlast ca 435, max släpvikt 0. Tank ca 45 liter.

Fartresurser* 

Toppfart 225 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,2 s.

Bränsleförbrukning* 

Stad 1,05, landsväg 0,64, blandad körning 0,79 l/mil. CO2 190 g/km.

*Enligt tillverkaren.

 

Tillbaka till rötterna

Opel och roliga bilar har inte varit vardagsmat på senare tid. Men en nytändning har skett och Opel Corsa OPC får smilet att klyva kraniet.

Det var en gång – som i alla sagor – när Opel-bilar nämndes med respekt och hade hög vill ha-faktor. Vi pratar då inte minst om gatversionerna av rallybilarna Manta 400 och Ascona 200.

 Förutom att de vann många tävlingar och titlar hade de en egen liten gimmick och det var triangelformade hål i motorhuven.

 Ulli Hochmuth som är designchef på Opel Performance Center gillade idén och har återinfört den på Corsa OPC.

 Om du tar ett varv runt den lilla godbiten ser du det överallt. I grillen, backspelgarna, fälgarna, pedalstället och inte minst avgasrörets mynning. Det sistnämna är en av Corsa OPC:s absolut läckraste detaljer, omöjlig att missa när du blir omkörd.

 För det blir du troligen. Corsa OPC är god för 225 km/h och tar sig dit ganska snabbt. 0–100 km/h tar 7,2 sekunder. Det är snabbt för att vara en liten Corsa.

 Och siffrorna är imponerande med tanke på att kraftkällan bara är en 1,6-liters motor. Det är förstås dess dubbelturbo (twinscroll) som ligger bakom att OPC kramar ur 192 hästkrafter ur motorn.

 Men det är inte heller det som sätter det djupaste spåret i själen, det är vridmomentet.

 230 Nm som är tillgängligt hela vägen mellan 1 980 och 5 800 r/min. Maxvarvet ligger vid 6 500 r/min. Då förstår ni säkert vilken körbarhet det är i den här motorn, det är bara att i princip lägga in en växel och rulla på.

 Som en extra liten belöning för att du trampar gaspedalen i botten ger motorn dig, momentant i tio sekunder, cirka femton procent mer vridmoment. Den korta lyckan består då av 266 Nm.

 Motorn har sitt ursprung i Meriva OPC där den ger 180 hk. Det är på insug och utblås-sidan som motorn optimerats.

 Underligt nog är det alltjämt ett rent gjutjärnsblock i Corsa OPC. Teknikerna hävdar att det är bra i bullerhänsyn. Blocket väger 27 kilo.

 Topplock, oljetråg och insugningsrör är däremot av aluminium. Dubbelturbon sitter integrerad i grenröret vilket ger snabb gasrespons. Den vattenkylda ”fläkten” har utvecklats av OPC i samarbete med specialistföretaget Borg Warner Turbo Systems. Om du inte hört talas om dem tidigare så hette de förr KKK. Max laddtryck är satt till 1,3 bar.

 Komplett väger motorn 131 kilo vilket är en låg siffra. Standardmotorn i Corsa väger blott 15 kilo mindre.

 Euro 5-reglerna vad gäller avgaskrav uppnås och maskinen är förberedd för att gå på både naturgas och bioetanol.

 Chassimässigt har Corsa OPC vässats på Nürburgring där Opels testförare Manuel Reuter (vann Le Mans med Stanley Dickens) och ”Smoking Jo” Winkelhock rasat runt. Jag kan dock berätta efter en pratstund med Jo att det sedan 18 månader är ”No-smoking Jo”. Starkt!

 Bilen är sänkt 15 mm och bakaxeln har blivit kraftigare. Fjädring och dämpning har optimerats och ESP-systemet justerats så att det tillåter mer aktiv körning. Självklart går det att stänga av helt om du törs.

 Fintrimningen skedde på ”Ringen” med ett mastodontpass. Tusen mil på tio dagar!

 Chassit imponerar med fin balans, det känns som om du kan misshandla det som du vill utan att det tappar fattningen.

 Visst kan det studsa till rejält i bilen om du passerar en ojämnhet i för hög fart, men det är inget man störs över i den här typen av bil.

 Styrningen blir man än mer lyrisk över, förutsatt att du vill köra aktivt, och det vill du väl om du överhuvudtaget vänder dig om efter en OPC-modell.

 Redan vid körning rakt fram är styrningen väldigt direkt. Utävlingen är 13:1. Det kräver en stunds tillvänjning och i början är det lätt att du vrider ratten för fort. I den stund du svänger på ratten blir det än mer direkt och vid 90 graders vridning är utväxlingen 11,8:1.

 Rena grekiskan men på svenska betyder det att begreppet ”styr in som en go-kart” kan användas utan att det är en överdrift. För en gångs skull.

 Corsa OPC har inte bara vässats vad gäller motor och väghållning. Insidan har fått sig en rejäl översyn jämfört med din morfars Corsa.

 Krominramade mätare med röda mätarnålar, mittkonsol i pianosvart lack, sportratt med skönt grepp och OPC-symbol i nedre delen. Men framförallt racingstolar från Recaro som är hur sköna som helst att åka i och har inbyggda krockkuddar. Det är en världsnyhet för sportstolar med fällbart ryggstöd.

 Corsa OPC kommer att bli volymbilen i den lilla OPC-familjen. De räknar med att sälja 3 000 bilar under 2007 och betydligt fler de kommande åren.

 Finns det då inget att klaga på? Jag kan bara komma på att den tjocka växelspaksknoppen (som leder till en 6-växlad manuell låda) med sin OPC-symbol är i kraftigaste laget. Och det kan jag leva med.

 Vill du bli en av de cirka 50 ägarna till Opel Corsa OPC i Sverige i år får du hosta upp 204 900 kronor, och det är billigt i jämförelse med konkurrenterna.

 Jag har, vad jag kan erinra mig, aldrig skrivit nedanstående förr och undrar om jag får tillfälle att göra det igen.

 Det är värt varenda j-a spänn!

Corsa OPC är sänkt med 15 millimeter.

Mätare med krom, sportratt och en pianosvart mittkonsol är några av nyheterna.

Kramgoa stolar.

OPC-motorn levererar 192 spänstiga hästar och vid en överboost 266 Nm.

Kjellström trivdes bakom ratten och i stolarna från Recaro.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!