Provkörning av Opel Corsa OPC

Opel Corsa OPC är tillbaka. Tuffare, starkare och hårdare än någonsin. En gladiator på rymmen på helt vanlig landsväg. Se upp för den blåa blixten!

Känner du att du vill ha en racerbil för gatubruk så är Opel Corsa OPC ett helt naturligt val. Stenhård är ordet. Andra OPC-vagnar har möjligheten att justera stötdämparna med knapptryck, så icke Corsa OPC.

Den glade tyske Opel-arbetaren Jürgen jag möter vid ett uppehåll menar att det skakar i alla fall loss njurstenarna och att den sovande polisen (farthindren) gör sitt jobb.

Rätt så.

Medan innehavarna av övriga OPC-produkter som Insignia och Astra har möjligheten till en ganska komfortabel färd även i stadstrafik och kanske till dagis är Corsa OPC otämjd.

Du kommer att bli varse att bilen är stum som en stenbit och förmodligen väldigt användbar på en racerbana. Den är också utvecklad på Nürburgring under ledning av Volker Strycek som i flera år var chef för Opels tävlingsavdelning och nu är detsamma för Opel Performance Cars. Han var DTM-mästare 1984 men då körandes en BMW, utan att vinna ett enda race. Samma sak mellan 1989 till 1996 då han körde Opel i DTM.

15 eller 20? PeO har tappat räkningen på hur många OPC han kört!

Nya generationen Corsa OPC har 207 hästkrafter och 245 newtonmeter i vridmoment. Det senare kan ökas till 280 newtonmeter med ett övertryck under fem sekunder, exempelvis vid hård acceleration.

På tal om det klarar Corsa OPC sprinten från 0-100 km/h på 6,8 sekunder vilket är 0,4 sekunder snabbare än föregångaren. Toppfarten är 230 km/h vilket är en ökning med fem km/h.

Nu fanns det tidigare en Opel Corsa OPC Nürburgring Edition med snarlika prestanda som den nya och det är väl ingen vågad gissning att det kommer något liknande av denna också. 220 hästar?

Bakifrån ser du att det är en OPC-version av Corsa på dubbla avgaspipor och diffuser.

Men det är förstås inte bara på motorsidan Corsa OPC har förändrats. Den sexväxlade manuella lådan är krispigare än någonsin och växellägena är 13 procent kortare än tidigare.

Om du väljer ett ”Performance pack” får du utöver större hjul och bromsar även en mekanisk diffbroms. Vår provbil var utrustad med detta och diffbromsen hjälpte onekligen till på de kurviga bergsvägarna utanför Bilbao. Inte en tendens till understyrning eller hjulspinn. Företaget Drexler står för konstruktionen.

Antisladdsystemet är justerbart i tre lägen och som sig bör i en sådan här bil är det helt avstängningsbart i läget ”Competition” ­vilket ju också avslöjar när det ska användas. Vid bankörning.

Styrningen är densamma som i vanliga Corsa men uppgraderad och det finns inget att klaga på. Bilen styr helt enkelt dit du har siktat och det är inga tendenser till dödläge i mitten.

Designmässigt är det tänkt att betraktaren omedelbart ska identifiera att det är en Corsa OPC. De stora luftintagen i både frontspoiler och motorhuv avslöjar den liksom takspoilern bak som kan fås i två olika utföranden.

Den stenhårda fjädringen till trots sitter man bekvämt i Corsa OPC. Två bekväma Recarostolar fram smiter åt perfekt runt kroppen och ger bra sidostöd. Tyvärr åker de inte per automatik fram när ryggstödet fälls framåt så insteget till baksätet blir lite krångligare. Men det är väl inte där det är tänkt att i första hand sitta i en Corsa OPC.

Borrade pedaler, bra stolar, kapad ratt och en helt idiotiskt placerad bildskärm.

På insidan är det annars som i vilken Corsa som helst förutom att OPC har egna mätartavlor. Det innebär också en idiotiskt placerad skärm för bland annat navigering. Den sitter långt ned och du tappar helt ögonkontakt med vägen om du vill se vart du egentligen ska svänga. Det är dumt och att informationen som ges både på bild och oralt är diffus gör inte saken bättre.

27 000 Corsa OPC har Opel sålt sedan intro­duktionen för åtta år sedan. Det lär bli fler, trots att växelspaksknoppen alltjämt är alldeles för stor.

Opel Corsa OPC

Pris

Från 248 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 8,8:1. Borrning/slag 79/81,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 207 hk (152 kW) vid 5 800 r/­min, max vridmoment 245 Nm mellan 1 900 och 5 800 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,3 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 215/45 R 17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 251, längd 402, bredd 194, höjd 148, spårvidd f/b 147/146. Markfrigång 13. Tjänstevikt 1 293, maxlast 377, max släpvagnsvikt 0. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 285-1 090 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 6,8 s, toppfart 230 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,99, landsväg 0,62, blandad körning 0,75. CO2 174 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

1 746 kronor per år.

Rivaler

Ford Fiesta ST

Foto: Patrik Lindgren

En vass utmanare, kanske för vass. Chassit på Ford Fiesta ST är riktigt bra med grepp hela tiden. Färre hästkrafter men lägre pris.

Pris: Från 184 900 kronor.

 

Volkswagen Polo GTI

Känns lite som en mindre kopia av storebror Golf GTI. Inte riktigt lika race-stum som Corsa OPC och därmed behagligare på väg.

Pris: Från 219 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!