Tre motorer, automatlåda och fyrhjulsdrift sätter rejäl fart på Opel Grandland X Hybrid4. Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av Opel Grandland X Hybrid4 30

Sent omsider har Opel fått sin första laddhybrid. Mellanstora suven Grandland X har tagit laddhybridtekniken från kusinen Peugeot 3008 och resultatet är en märklig blandning av sportprestanda och försiktig framtoning.

Det är nu det smäller till för Opel. Från att inte ha haft en enda hybrid ska Opel gå till att uteslutande ha elektrifierade modeller i sitt utbud senast år 2024. Lilla Corsa är redan lanserad i eldrivet utförande och så även nya generationen Mokka X.

Laddhybrider kommer också och först ut är Grandland X som premiärvisades redan i maj 2019 och väckte en del undran med sin svarta motorhuv och höga effekt. Var det något slags prestandahybrid Opel var på gång med?

Nu har vi Grandland X i laddhybridutförande på svenska vägar och kan konstatera: både ja och nej. Provkörningsbilen har inte den tuffa motorhuven utan ser ut som en helt vanlig Grandland X som är en av de mer anonyma modellerna bland de mellanstora suvarna.

Erik Wedberg upprörs över att Opel tar extra betalt för möjlighet till snabbare laddning. Foto: Patrik Lindgren

Intrycket förändras så fort man stampar till på gaspedalen. Den anonyma Opeln sticker iväg som en skrämd katt, till en början helt ljudlöst men när farten höjs kliver bensinmotorn in och brummar högt. Grandland X Hybrid4 drivs av inte mindre än tre motorer: En 200 hk stark bensinmotor och en 110 hästars elmotor fram samt en 113 hk stark elmotor bak. Sammanlagd systemeffekt blir 300 hk. Det gör att accelerationen 0–100 km/h ska kunna gå på 6,1 sekunder. Men Opeln känns snabbare än så. Och mycket riktigt, när vi mäter accelerationen visar klockan 5,7 sekunder! Den som vill köra så snabbt kan alltså ta en diskret Opel i stället för, till exempel, en Honda Civic Type R med gigantisk ungdomsspoiler på bakluckan (Nej. reds anm…).

Opel upptill och Peugeot nertill. Grandland är en mix av tyskt och franskt. Foto: Patrik Lindgren

Kombinationen av bensin- och elmotorerna och den åttaväxlade automatlådan är identisk med den i plattformskusinen Peugeot 3008 Hybrid, och den fungerar riktigt bra. Det finns alltid kraft i överflöd och bensinmotorns ljud är väl dämpat. Man kan välja mellan körlägena Electric, Hybrid, AWD och Sport. I det första är det främst den bakre elmotorn som driver, den är inbyggd i bakaxeln och skickar inte sin kraft genom växellådan.

Den analoga instrumenteringen framför ratten är en total kontrast mot den toppmoderna drivlinan, hur många andra laddhybrider visar batteristatus med en analog mätarnål som rör sig upp och ner?

”Måste man ha så mycket effekt i en laddhybrid?” Nej, Grandland X Hybrid4 skjuter över målet. Foto: Patrik Lindgren

Ännu en kontrast finns i blandningen av Opel- och Peugeot-design. Ratten, instrumenteringen och pekskärmen bär klassisk Opel-design medan hela den nedre delen av mittkonsolen och växelväljaren är hämtad från Peugeot. Rakt av. Så även startknappen som kräver irriterande långa tryck för att starta och stänga av bilen. Det här gör att det inte går att bli av med känslan av att sitta i en lätt Opel-förklädd Peugeot.

Peug… förlåt, Opel, anger en elektrisk räckvidd på upp till 5,9 mil. I 29-gradig högsommarvärme kommer vi inte längre än 4,7 mil, förmodligen delvis på grund av att luftkonditioneringen suger i sig en hel del el.

Batteripaketet ligger under baksätet och stjäl ingen plats från bagageutrymmet som är hyggligt stort för biltypen. Men det är aningen större i Peugeot 3008. När laddningen är slut slår bilen över till bensindrift och då går det åt soppa. Närmare bestämt drygt 0,8 liter per mil.

Ingenting i Grandlands uppenbarelse skvallrar om effekten och prestandan. Foto: Patrik Lindgren

I standardutrustningen ingår en ombordladdare som gör att det går att ladda batteriet med en effekt upp till 3,7 kW. För 4 500 kronor extra får man en kraftigare ombordladdare och kan då komma upp i 7,4 kW. Det är ingen stor extrakostnad, men det känns lite surt när man för bara 3 164 kronor köper en 11 kW-laddare till Peugeot 3008 som har 7,4 kW som standard – ett tydligt exempel på styvmoderlig behandling av Askunge-märket Opel.

Funktionen i den åttaväxlade automaten är bra. Men måste spaken se ut exakt som i Peugeot? Foto: Patrik Lindgren

Mycket effekt och goda fartresurser är sällan av ondo, men när det känns som att varken styrning, chassi eller design är utvecklat för att hänga med i det höga tempot står man med en laddhybrid som är svår att förstå sig på. För att citera Sigurd i Göta Kanal: ”Varför ska man ro så fort?”. Nej, varför ska man det? Grandland X Hybrid finns även i framhjulsdrivet 225-hästarsutförande för 389 900 kronor, den borde räcka.

Opel Grandland X Hybrid4 30

Pris: 439 900 kronor, säljs nu.

Motor: Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar/. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,2:1. Borrning/slag 77/85 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 300 Nm vid 3 000 r/­min. 2 elmotorer 110+113 hk (81+83 kW), total effekt 300 hk, 520 Nm, batterityp litiumjon, 13,2 kWh. Max laddeffekt 3,7 kW (7,4 kW tillval). Värmepump.

Kraftöverföring: Bensinmotor fram, elmotor fram och bak, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,05 meter.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 205/55 R19.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 268, längd 448, bredd 186, höjd 161, spårvidd f/b 160/161. Markfrigång 19. Tjänstevikt 1 800, maxlast 401, max släpvagnsvikt 1 250. Tank 43 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 390–1 528 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 6,1 s, toppfart 235 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Låg 0,89 l/mil, extra hög 0,78 l/mil, hög 0,60 l/mil, medium 0,59 l/mil, blandad körning 0,13 l/mil. CO2 29 g/km. Elförbrukning 1,54 kWh/mil. Räckvidd 5,9 mil.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år, assistans 1 år.

Skatt: 360 kronor per år de första tre åren. Därefter 360 kronor per år.

Rivaler

Peugeot 3008 GT-Line Plug-In Hybrid 4 300 Aut

Foto: Glenn Lindberg

Grandlands franska tvilling har samma prestanda och snarlika utrymmen. Valet är hugget som stucket.

Pris: 425 700 kronor.

Volvo XC40 T5 Twin Engine Recharge Inscription

Foto: Volvo

Volvo erbjuder 262 hk och framhjulsdrift. Fyra mil elektrisk räckvidd och högt pris.

Pris: 516 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!