Provkörning av Opel GT

Provkörning av Opel GT

Första intrycket

Den spänstiga karossen lovar mycket, innehållet är nästan lika bra som utanpåverket säger. Välbalanserat chassi som blandar komfort och sport. Svampiga säten och racklig takfällning drar ner betyget på en annars trevlig sportbil.

Basfakta

Pris 

299 000 kronor.

Motor 

Bensin, 4-cyl längsmonterad, 2 överliggande kamaxel per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,2. Borrning/slag 86,0/86,0 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 264 hk (194 kW) vid 5 300 r/min, max vridmoment 353 Nm mellan 2 500–5 000 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, bakhjulsdrift. 5-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring, dubbla triangellänkar, krängningshämmare fram och bak.

Styrning 

Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,5 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

Fälg 8 tum, däck 245/45 R18. 

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 241, längd 410, bredd 181, höjd 127, spårvidd f/b 154/156. Tjänstevikt ca 1 400, maxlast ca 140. Tank 52 liter.

Fartresurser* 

Toppfart 229 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,7 s.

Bränsleförbrukning/miljö* 

Stad 1,30, landsväg 0,69, blandad körning 0,92 l/mil. CO2 218 g/km.

*Enligt tillverkaren.

 

Kärt barn...

Opel GT är tillbaka. Efter drygt trettio års frånvaro plockas det klassiska namnet upp igen, skillnaden är att nya Opel GT nu tillverkas i USA och är en öppen roadster. Annars är det som förr – kul, snyggt och relativt billigt.

Man kan inte annat än beundra General Motors för deras konststycken att koka olika sorters soppor på en och samma spik. Nya ansiktslyfta och Antwerpenbyggda Opel Astra (TV 5/07) har precis börjat skeppats över till USA, där den samtidigt byter identitet till Saturn Astra. Om nya Opel GT lastas på vändande skepp med destination Europa ska jag låta vara osagt men den vägen rullar åtminstone Opels nya sportkärra. Bilen som är byggd i USA kommer att heta Saturn Sky i moderslandet och även finnas i utförandet som Pontiac Solstice. Kärt barn har ju många namn, eller?

Opel GT tar över efter Lotus Elise-baserade Speedster, som tillverkades 2001-05 – modellen som förkroppsligade stealth-design på fyra hjul. Till skillnad från Speedster är GT mer konventionellt uppbyggd med längsmonterad frontmotor. Bakhjulsdriven förstås och med en kaross som inte är lika linjalrak som Speedster, men inte heller lika kurvigt skön som original-Opel GT som tillverkades 1968-73.

Under den breda och långa fronthängda motorhuven blottas ett riktigt kraftpaket, en tvåliters fyrcylindrig motor som med turbons hjälp lyfter effekten till 264 hästkrafter. Motorn är en omarbetad version av Astras OPC-maskin, samma motorblock finns även hos Saabs tvålitersmaskiner 1,8t, 2,0t samt 2,0T. GT har således litereffekten upphissad till 132 hästkrafter per liter, klart respektingivande. Detta gör att GT, enligt Opel, ska accelera 0 till 100 km/h på 5,7 sekunder. Toppfarten hämmas säkert av dåligt luftmotstånd, men uppgiften 229 km/h räcker ändå till.

GT-namnet har grävts fram ur gömmorna, redan 1965 visades en prototyp upp på Frankfurtsalongen designad av Larry Shinodas stylingteam. Samma grupp ansvarade även för den legendariska Corvette Stingray-formen, men Opel GT designades faktiskt först!

Även nu vill GM lyfta fram att bottenstrukturen hos nya Opel GT ska påminna om Corvette och en titt på en teknisk illustration av modell C6 visar att bilarna har liknande uppbyggnad. GT har karossplåtar som är pressade med hydroformteknik, en teknik som bygger på pressning under extremt hårt vattentryck. Väl bibehållen hållfasthet och lägre vikt är några av fördelarna med denna teknik. Sluten kardantunnel, limmade fogar i stället för svets och glasfiberförstärkta kompositmaterial bidrar till styvheten. Ett riktigt jänkejärn således, eller?

Synintrycket av GT är brett, lågt och sportigt. Transformeringen från Pontiac till Opel är stilmässigt lyckad, det är först på detaljnivå som reklamationerna poppar upp.

Öppnar den långa dörren med dörrhandtaget i kromplast och tar plats bakom den treekrade knubbiga kringlan. Höga dörrsidor och dito kardantunnel gör rörelsefriheten begränsad. Rättar ändå till en hyfsad körposition, möjligen kunde ratten ha bättre justermån och växelspaken kunde ha suttit något lägre. Instrumenteringen är mer amerikansk än tysk, men den lite billiga plast-bling-känslan är i alla fall rak och ärlig i sitt materialval. GT utger sig inte för att vara en dyr premiumbil, det ska den ha heder för. Det absoluta abret är stolarna som efter ett par mils körning visar sig vara svampiga och nedsuttna redan från start. I sidled hejdas man av kardantunnel respektive dörren, men nedåt verkar det aldrig ta ordentligt stopp.

Efter en ökenraksträcka utanför resortparadiset Palm Springs börjar vägen kringla sig fram på ett mer sportvagnsönskande vis. Snabbt glöms sittkomforten bort – här ska köras! Sprickbildningar, åsryggar och mindre potthål i den torra asfalten bekommer knappt GT. Chassit sväljer de flesta hinder på ett överraskande snyggt sätt och motorn visar att det finns kraft till att stämma i bäcken. Det är inga problem att med urkopplat antisladdsystem pressa ut bakvagnen i små kontrollerade bakvagnssläpp, diffbroms hjälper till att positioneras ut rätt kraft. Med inkopplat antisladdsystem är GT annars neutral på gränsen till understyrd. Styrningen är snabb men kunde varit något mer kommunikativ, det tål det fina och kontrollerade chassit. Vad bromsarna duger till på exempelvis bana får vi återkomma till i ett utförligare test, i utförslöporna längs de kaliforniska utförsbackarna hejdar de tillräckligt och konsekvent, utan tendens till mattning. 

Över 120 km/h drar det rejält i sittbrunnen, provbilarna saknade ett skyddande vindskydd bakom stolarna, men detta kommer som tillbehör. Något som inte ens finns som tillbehör är skyddande rullbågar, enligt Opels tekniker ska vindruteramen skydda tillräckligt vid en rundslagning. Konkurrenterna Audi TT, BMW Z4 och Mazda MX-5 har alla skyddsbågar och det känns oneklig tryggare att åka med båge än utan vid mer aktiv körning.

En annan rejäl nackdel är suffletten och dess funktion. Omständig, skrymmande och osmidig sammanfattar historien – GM-folket borde göra ett studiebesök hos Mazda för att se hur ett enkelt kanvastak ska fällas. Åtminstone borde det finnas elektrisk fällning av GT-suffletten, i alla fall som tillbehör.

Redan före försäljningstart har svenska Opel sålt 70 stycken GT med leverans före sommaren. För 299 000 kronor verkar kunderna som köpt bilen osedd gjort ett hyfsat bra val. GT levererar onekligen på många plan och personligen blev jag glatt överraskad av att GM beordrade Opel att tillverka bilen, samt att Opel gjorde detta så pass bra. Reklamslogan från första generationen GT – ”Nur fliegen ist schöner” (”Bara flyga är bättre”) – passar bra även efter fyrtio år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!