Provkörning av Opel Insignia Country Tourer 2,0 Turbo

Likt många av sina konkurrenter kommer nu Insignia med galonkläder och skyddsplåtar. Men ta inte i för häftigt, då är det fara värt att du blir kvar i skogen.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Vi kan väl allihopa vara rörande överens om att andra generationen av Opel Insignia är betydligt mycket bättre än den första, som var en koloss på lerfötter med ett bogvisir som baklucka. Tack vare en ny plattform (E2XX) är Insignia upp till 15 procent lättare än tidigare om man ska lyssna på Opel. Tidigare mätningar pekar på att Insignia i nytt utförande är lika tung som tidigare, men ser och känns smärtare ut. Det märks dock inte så mycket på bränsleförbrukningen. Den provkörda 2,0 Turbo vill ha närmare litern per mil.

Men trots att Insignia är bättre – och billig med tanke på utrustningsnivån – så säljer den inte speciellt bra i Sverige. Folk väljer hellre Skoda och Kia. Varför? Ja, den som har svaret på det kan kandidera till vd-posten på Opel Sverige. För inte kan det väl vara så att det gamla rostryktet fortfarande förföljer Opel. Eller kan det?

Nya Opel Insignia har fått ett gott mottagande och stod bland annat som segrare (då som Grand Sport) i vårt test i nummer 18/2017. Den tog då skalpen av såväl Skoda Superb som Mazda 6 och Ford Mondeo. Nu kommer den som Country Tourer men vi pratar i stort sett om en helt vanlig Insignia. Det som skiljer den från en vanlig kombi (Sport Tourer) är 25 mm högre markfrigång, plast längs skärmarna, sparklådorna och stötfångarna bak och fram. Dessutom två skyddsplåtar i silvrig aluminium.

Det är det hela, och det gör inte Country Tourer till en bättre eller sämre Insignia än någon annan Insignia. Möjligen kan fjädringen upplevas som lite mjukare men det krävs ett jämförande test för att avgöra. Vad vi definitivt kan avgöra är att Insignia Country Tourer, i alla fall på fina schweiziska vägar, är extremt tyst. Det enda som uppfattas är ett svagt vindbrus men det kommer ju per automatik när inget annat låter.

Detta exemplar var försedd med aktiv ljudreducering vilket skapar neutrala ljudvågor som den skickar ut genom högtalarna. Detta finns dock bara till 260 hästars fyran med 8-växlad automat och fyrhjulsdrift. Du kan även till denna motor få ett aktivt motorljud genom BOSE-högtalarna men jag kan inte bestämma mig för om det låter sportigt eller ansträngt även om det lutar åt det senare.

Till standardutrustningen i Country Tourer hör även IntelliLux LED Matrix strålkastare som sköter sig själva. Räckvidden är 400 meter i gynnsamma förhållanden. Tyvärr reagerar det för långsamt och när Opel lite så där i lönndom skickar ut en mörkklädd man på promenad längs vägkanten så slår inte Matrix till förrän vi passerat honom…

Förutom denna bensinmotor säljs Country Tourer även med 2,0 CDTI, 170 hk, för 307 900 kronor, då med sexväxlad manuell låda. 2,0 CDTI med 210 hk och 8-växlad automat kostar exakt lika mycket som bensinalternativet: 329 900 kronor. Country Tourer finns bara som Business vilket innebär hög utrustningsnivå. Och det är det, dessutom till ett bra pris, vilket är bilens starkaste kort.

Opel Insignia Country Tourer 2,0 Turbo

Pris

329 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 86,0/96,0 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 260 hk (191 kW) vid 5 300 r/­min, max vridmoment 400 Nm mellan 2 500-4 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,7 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/50 WR18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 283, längd 500, bredd 187, höjd 153, spårvidd f/b 161/161. Markfrigång 14,6. Tjänstevikt 1 807, maxlast 573, max släpvagnsvikt 2 200. Tank 62 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 560-1 665 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,5 s, toppfart 242 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 1,16 l/mil, landsväg 0,73 l/mil, blandad körning 0,89 l/mil. CO2 203 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

2 384 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Passat Alltrack 2,0 TSI 220 4Motion Automat

Flerfaldig testvinnare men likt Insignia inget för grov terräng. Klarar snö och is men inte mer, men gör det bra.

Pris: 336 000 kronor.

Volvo V90 Cross Country AWD T5 Automat

Krasst sett en bättre bil än Opel och VW och vi gillar den högt och lågt men i den här konkurrensen blir den allt för dyr.

Pris: 424 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr