Provkörning av Opel Insignia Sports Tourer

Provkörning av Opel Insignia Sports Tourer

Kombiversionen av Opel Insignia lockar med en sportig profil och klassens största baklucka.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Kombiversionerna av Opel Vectra har skämt bort oss med slösande stora lastutrymmen i en gigantisk skokartong på hjul. Nu har killen med linjalen fått sluta på designavdelningen. Insignia kombi lockar istället med former och finesser.

Opel är bildesignens periodare. I slutet av 1960-talet gnistrade det om formerna från Rüsselsheim. Opel GT, Opel Commodore coupé är moderna klassiker, åtminstone för oss som växte upp i stenåldern, när rikssamtal betydde att man pratade snabbt och när medlemmarna i Rolling Stones var jämnåriga med sina groupies. 

 Formglädjen hos Opel växlade med en förkärlek för det extremt strama och funktionella. Se på Rekord från 1962 och Vectra från 2008 – välrakade och slätstrukna som få andra.

 Med nya Insignia har kurvorna åter igen kommit till heders. Den nya ”hockeyklubban” i framdörren ger plåten karaktär och dramatik och bakpartiet är unikt genom bakluckans bredd.

 Luckan sveper nämligen runt hörnen och omfamnar även de stora bakljusen. Det låter praktiskt, som om lastöppningen bak har blivit större. Men så är inte fallet. Egentligen är luckan bara ganska otymplig. När man öppnar gäller det att inte stå i vägen för att inte riskera en snyting av den breda luckan. 

 Medan jag ändå håller på och gnäller kan jag ta upp det här med bakåtsikten. Redan i sedanmodellen är den minimal och när man ritade kombiversionen bestämde man sig för att sluta titta bakåt, bokstavligt talat. Fönsterprofilen är starkt sluttande vilket ger titthålssikt bakåt. Kupén blir också ganska mörk och i baksätet får man en instängd känsla. Eller ombonad, om man gillar stilen.

 Modellbeteckningen avslöjar syftet. Förr hette Opels kombimodeller Car-a-van, vilket var en ganska rolig ordlek. (Van = skåpbil.) Nu heter kombiversionen av Insignia ”Sports Tourer” och meningen är att modellen inte längre ska uppfattas som en laståsna. Därför har man lånat designdrag från coupésegmentet. Av den nyttiga kombibilen har det blivit en så kallad livsstilsbil. 

 Den som fraktar småsaker har nämligen livsstil, medan den som fraktar stora saker saknar livsstil. Så är det. 

 De flesta torde säkert uppfatta Insignia kombi som en snygg bil. Själv är jag inte till 100 procent övertygad om att designen håller i längden. De små sidorutorna är så upp­enbart opraktiska, för att inte säga idiotiska. De får mig att tänka på Chrysler 300C kombi, en bil som är rymlig som en småbil men stor som två. Och hur framgångsrik var den designfilosofin? 

 Samtidigt med den nya kombibakdelen presenterar Opel två nya motor­alternativ i Insignia-familjen. Dels en 190 hästkrafter stark prestanda­diesel, dels en ny 1,6-liters bensinturbo på 180 hästkrafter. 

 Den starka dieseln drar i EU-cykeln 0,62 liter per mil. För två år sedan hade man tyckt att det var toppklass, men nu passerar uppgiften med en axelryckning. Mercedes och BMW har tagit täten i miljöracet.

 Musklerna är det inget fel på. 400 Nm vid 2 000 varv gör att jag bara behöver dutta på gasen för att nästan flyga fram. Två turbiner delar på jobbet. Mellan 1 500 och 3 000 varv snurrar båda turboaggregaten, över 3 000 varv endast den stora turbon.

 Men ljudmässigt har inte Opel tagit något större steg framåt. Som alla andra dieselmotorer går den tyst i fart, men när man står och väntar vid rödljus hörs dieselknattret tydligt.

 Nackdelen är dock inte lika markant längre eftersom många direktinsprutade bensinmotorer har fått ett tydligt tomgångsknack. Bland annat Opels bensinturbo-motor på 2,0-liter och 220 hästkrafter. Den låter nästan som en diesel på tomgång. 

 Fyrhjulsdrift från Haldex finns som tillval, liksom den elektroniska differentialbromsen (eLSD) som i alla fall fungerar utmärkt i Saab 9-3-tappning.

 Provkörningen tar mig längs Rhen, på några vindlande landsvägar i Taunus-bergen några mil från Frankfurt. Biturbo-dieseln drar friskt på låga varv, det är sällan man behöver växla ner. Insignia bjuder på en hög kvalitetskänsla och bra sittkomfort. Stolarna fick för övrigt högsta betyg när Euro NCAP testade pisksnärtskydd. 

 Fjädringen är åt det sportigt stötiga hållet, men intrycket färgas av att jag kör sportversionen med riktigt fåniga 18-tums fälgar. 

 Att Opel har höga ambitioner med Insignia märks på teknikinnehållet. De senaste årens bilutveckling kan avläsas i tillvalslistan. Här finns självklart ett panoramaglastak, parkeringsassistans och däcktryckskontroll. 

 En annan finess är de automatiska strålkastarna som anpassar sig efter fart, vägförhållanden och kurvor. En kamera som är monterad vid backspegeln känner av när man får möte och bländar då automatiskt av. 

 Kameran registrerar också hastighetsskyltar och visar i det stora instrumentet vilken hastighet som gäller för tillfället. 

 Men det är designen som sätter störst spår. När jag studerar den gigantiska bakluckan på parkeringsplatsen vid ett lunchstopp ansluter Jim Federico. Han är amerikan, men har arbetet i fem år för Opel i Tyskland. Titeln är ”Global Vehicle Line Executive”.

 Jim berättar för mig att han har lärt sig mycket om europeiska förhållanden under sina år i Rüsselsheim.

 – En sak som slog mig är att alla européer har låga garage. Därför byggde vi in ett garagestopp i bakluckan, säger Jim Federico. 

 Jim demonstrerar stoppet för mig. I förardörren sitter en knapp där man ställer in om man vill att elmotorn ska öppna bakluckan fullt eller bara delvis. 

 – Passar inte 3/4-dels öppning finns det också möjlighet att skräddarsy öppningsvinkeln, säger Jim.

 På Insignia kombi är denna finess standard på den lyxigaste versionen, Cosmo, som kostar 17 000 kronor extra.

 Till svenska Opel-handlare kommer Insignia kombi sista helgen i april. Prispåslaget jämfört med sedan- och halvkombimodellerna blir 8 000 kronor vilket betyder att instegsmodellen Insignia 1,8 Essentia kostar 227 900 kronor.

Jim Federico

Projektchef Insignia

Hur har introduktionen av Opel Insignia gått?

 – Mycket bra, Insignia är den sedanmodell som just nu säljer bäst i Europa. Vi har hittills fått in 78 000 beställningar. 

 Hur är det jämfört med Vectra?

 – Årstakten pekar för Insignia på en volym på 140 000-150 000 bilar. Det är ungefär samma försäljning som Vectra hade sista året. För ett år sedan hade jag varit missnöjd med sådana siffror, men med nuvarande konjunktur är jag mycket glad att Insignia håller ställningarna på en marknad som i övrigt backar kraftigt. Något som vi också är glada för är att ovanligt många kunder beställer tillvalen.

 Bakpartiet är snyggt, men har ni inte offrat bakåtsikten?

 – Vi ville ge bilen en sportig attityd. När vi testade olika designkoncept i våra kundkliniker var det just den här profilen som gillades mest av människor. Vi testade också två olika bakdörrar, och valde till sist den stora varianten som kändes spännande och personlig på samma gång. Den här designen talar till ägaren. 

 Vad säger den?

 – Var snäll och sätt på en surfbräda på taket.

Opel Insignia Sports Tourer

Pris

Ej fastställt, ca 280 000 kronor. (Kombitillägg på Insignia sedan: 8 000 kronor.)

Motor

Diesel. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. 2 turbo. Kompression – uppgift saknas. Borrning/slag 83,0/90,4 mm, cylindervolym 1 956 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 500 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring Motorn fram, framhjulsdrift alt. 4-hjulsdrift. 6-växlad manuell låda eller 6-stegad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Framfjäderben och undre triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

Hjul

Fälg 7 tum, däck 225/55-17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 274, längd 491, bredd 186, höjd 152, spårvidd f/b 159/159. Tjänstevikt ca 1 750, maxlast ca 540, max släpvikt uppgift saknas. Tank 70 liter.

Fartresurser*

Toppfart 219 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,9 s.

Bränsleförbrukning*/miljö Blandad körning 0,62 l/mil. CO2 162.

(4WD 0,68 l/mil.)

Skatt

4 063 kr.

* Enligt tillverkare

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!