Opel Insignia 2,0 CDTi 140 ecoFLEX Sports Tourer Foto: Sigi Traub

Provkörning av Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTi 140 ecoFLEX

Bra men inte tillräckligt bra. Det har Opel Insignia fått leva med hela sitt liv. Nu tar den revansch. Snål och billig, men kanske är det redan för sent.

Ska man lyssna på Opel är Insignia en försäljningssuccé. Vem är jag att döma men jag tycker inte att 600 000 sålda bilar världen över på fem år låter speciellt märkvärdigt. Tittar man sedan på den svenska marknaden, med 1 175 registrerade bilar förra året är ordet försäljningssuccé onekligen övermaga.

Opels flaggskepp Insignia fick inget översvallande mottagande i motorpressen när den angjorde hamn för fem år sedan. Tung, klumpig och törstig.

Nu försöker Opel göra bot och bättring och har koncentrerat sig på de punkter där de fått mest kritik.

På utsidan är det bara Opelnördar som direkt kommer att tjuta av förtjusning över nya Insignia. Andra kommer inte att se skillnaden förrän modellår 2013 och 2014 råkat parkerats bredvid varandra.

Grillen har sänkts någon centimeter för att på så sätt komma i närmare kontakt med strålkastarna som fått delvis nytt utseende. Bak går det snabbare att se skillnaden då bakljusen fått en helt ny utformning och nu lämnas en spalt frilagd kaross mellan lampa och bakruta.

De minimala förändringarna har dock gjort Insignia 5-d sportcoupé till den ”halaste” i segmentet med ett cD-värde på strax under 0,25. Även Sports Tourer, med cD 0,28 är bäst i klassen.

På insidan är det en betydligt mindre mittkonsol som har städats ordentligt från knappar. Det var minst sagt lite rörigt tidigare.

Snyggare, ja. Men bättre? Säg så här. Om man nu har touch (pek) kontroller både på bildskärm och till klimatanläggning tycker man att de kunde fungera likadant. På bildskärmen ska du ”dutta” försiktigt en gång. På klimatanläggningen måste du hålla in knappen konstant för att något ska hända. Petitesser kan tyckas, men ordet logik kan aldrig nog förtydligas.

Men Opel har som sagt inte lagt sin största energi på vare sig ut eller insida, det är tekniken under skalet som förbättrats.

Från att vara en ganska tung drinkare har Opel Insigna gått till närmast helnykterist, i alla fall i vissa modeller.

Opel 2,0 diesel med 140 hästkrafter är ett utmärkt exempel på detta. 0,37 liter per mil blandad körning och ett utsläpp på 99 gram koldioxid per kilometer. Voila! 

Opel Insigna är plötsligt bland de snålaste i klassen. Snålare än svenska marknadsledaren Volkswagen Passat i motsvarande utförande.

Även Sports Tourer, ja kombi då, med 2,0 diesel 140 hk klarar miljöbilsklassning med sina 104 gram. Viktigt eftersom den karossversionen står för 85 procent av försäljningen.

Nu tycker jag mig redan höra hånskrattet ute i stugorna. Med den förbrukningen måste ju bilen vara hur trött som helst.

Och tänk, det trodde jag med. Tills jag fick tillfälle att köra den.

Motorn känns pigg och alert och inte minst stark. Det drar iväg vid gaspådrag även på sexans växel i relativt hög fart. Detta känns som en av marknadens bästa motorer just nu.

På chassisidan säger sig Opel ha förbättrat Insignia rejält. Utan möjlighet till direkt ­jämförelse är jag inte man att avgöra detta. Men jag kan konstatera att femdörrarsversionen av 2,0 CDTi känns betydligt mer lättfotad på väg än nya ”skogsmulle edition” Country Tourer.

Vad denna bil, i ett segment som funnits hur länge som helst, har att tillföra marknaden vete katten. Vid pressvisningen av bilen hade föredragshållaren själv problem att se skillnad på Sports Tourer och Country Tourer. Behöver jag säga mer?

CT har i alla fall fyrhjulsdrift, skärmbreddare och hasplåt. Vi fick bara tillfälle att köra den med 250 hästar stark bensinfyra. Mycket sofistikerad, stark motor som jag gillade skarpt. Den kommer dock inte till Sverige.

Rent krasst kan jag säga att Opel Insignia aldrig har varit i bättre form. Den förtjänar att ses som ett alternativ till exempelvis Passat. Men frågan är om inte tåget redan gått. Hur ska de locka in köparna till bilhallarna igen med en bil som till det yttre är marginellt förändrad sedan slutet av 2008?

Rivaler

Volkswagen Passat TDI140

Har blivit svenskens nya favorit i klassen, främst då som kombi. Svår nöt för Insignia att knäcka. Kanske allt för svår.

Pris:272 000 kr (kombi 282 900 kr).

Ford Mondeo 2,0 TDCi 140

Bra priser men känns maläten nu. Ford har fått vänta väldigt länge med att lansera den nya versionen på grund av problem i fabrikerna.

Pris:228 500 kr (kombi 236 000 kr).

Opel Insigna 2,0 CDTi 140 ecoFlex

Pris

Från 265 900 kr, (Sports Tourer + 12 000 kr), säljs nu, första kundleverans slutet oktober.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 83/90,4 mm, cylindervolym 1 956 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 750 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

El-hydraulisk. Vändcirkel 11,4 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/55 R 17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 274, längd 482, bredd 186, höjd 150, spårvidd f/b 158/158. Markfrigång 11. Tjänstevikt 1 613, maxlast 547, max släpvagnsvikt 1 600. Tank 70 liter. 

 Bagagevolym (VDA-liter) 530 – 1 470 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 

 10,5 s, toppfart 205 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,46, landsväg 0,33, blandad körning 0,37. CO2 99 g/km.

 

Garantier

Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, assistans 1 år.

 

Skatt

Skattebefriad i fem år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!