Provkörning av Opel Insignia Sports Tourer CDTi 4x4

Provkörning av Opel Insignia Sports Tourer CDTi 4x4

Med 230 000 sålda exemplar på två år, 40 olika utmärkelser och bland dem titeln Årets Bil 2009, har Opel all rätt att vara nöjda med Insignia. Till hösten utökas programmet med fyrhjulsdrift i kombination med diesel.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?



Nyheten är ingen kioskvältare men saknar inte betydelse. På den tyska marknaden väljer 46 procent av Insignia 2,0 turbo-köparna fyrhjulsdrift. I Tyskland är det dock bara 30 procent av kunderna som väljer bensin, resterande 70 procent går på dieselalternativen CDTi. Med andra ord torde Insignia CDTi 4x4 bli något av en storsäljare. 

 I Sverige väljer varannan Insigniaköpare en diesel.

 Motorn är i grunden samma tvåliters pjäs som tidigare men till årsmodell 2011 har teknikerna gått ett extra varv runt motorn. Nya kraftigare spridare, något mindre turbo, finjusterad elektronik och mer ljudisolering ger tystare gång. Inte för att motorn var speciellt bullrig från första början men i alla fall. Effekten är oförändrade 160 hästkrafter. Kraftutvecklingen är mjuk, vid 1500 r/min laddar turbon märkbart för att verkligen ge kraft vid 2000 r/min. 

 Den sexväxlade lådan är något kärv men lägena är exakta. Mindre lyckat är att drivlinan är för mjukt upphängd. Är man inte silkeslen på kopplingen blir växlingarna lätt ”klonkiga”, ett inte helt ovanligt fenomen på fyrhjulsdrivna bilar. Den sexväxlade automatlådan (15 000 kr) botar problemet. Fyrhjulsdriften är fjärde generationens Haldex och likt Saab använder man den elektronsikt styrda differentialen eLSD för att fördela kraften mellan bakhjulen. När vi har provkört fyrhjulsdrivna Insignia med bensinmotor har vi noterat att systemet tillåter viss överstyrning. Provförhållandena var inte idealiska för att testa om detta gäller även för diesel. Med det standardmonterade aktiva chassit FlexRide, minutiöst underhållna italienska landsvägar och greppiga 19-tumshjul krävs det mer än dårskap för att utforska fyrhjulsdriftens karaktär. 

 Jag får nöja mig med att konstatera att bilen går stadigt på autostradan samtidigt som den biter tag villigare än en svulten mygga längs bergsvägarna vid Lago Maggiore. 

 I ärlighetens namn känns CDTi 4x4 som vilken framhjulsdriven Insignia som helst. 

 Och det är inget dåligt betyg.

Opel Insignia Sports Tourer CDTti 4x4

Motor

Tvärmonterad 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 83,0/90,4 mm, cylindervolym 1 956 cm3. Max effekt 160 hk (118 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 750 r/min (+30 Nm i temporär overboost vid fullgas).

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilänkaxel. Aktivt chassi.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS.

Hjul

Fälg 8,0 tum. Däck 245/45 R18.

Mått/vikt

Axelavstånd 274, längd 491, bredd 186, höjd 152, spårvidd f/b 159/159. Tjänstevikt 1 843, maxlast 555, max släpvikt ej fastställt (CDTi 2WD = 1 600 kg). Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 540–1 530 liter.

Fartresurser

Toppfart 210 km/h. Acceleration 0–100 km/h 10,3 s.

Bränsleförbrukning

Stad och landsväg, ej fastställt, blandad körning 0,60. CO2 159 g/km.

Garantier

5 år nybil, 3 år vagnskada, 12 år rostskydd, 1 år assistans.

Skatt

3 922 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!