Nyheten är ingen kioskvältare men saknar inte betydelse. På den tyska marknaden väljer 46 procent av Insignia 2,0 turbo-köparna fyrhjulsdrift. I Tyskland är det dock bara 30 procent av kunderna som väljer bensin, resterande 70 procent går på dieselalternativen CDTi. Med andra ord torde Insignia CDTi 4x4 bli något av en storsäljare.
I Sverige väljer varannan Insigniaköpare en diesel.
Motorn är i grunden samma tvåliters pjäs som tidigare men till årsmodell 2011 har teknikerna gått ett extra varv runt motorn. Nya kraftigare spridare, något mindre turbo, finjusterad elektronik och mer ljudisolering ger tystare gång. Inte för att motorn var speciellt bullrig från första början men i alla fall. Effekten är oförändrade 160 hästkrafter. Kraftutvecklingen är mjuk, vid 1500 r/min laddar turbon märkbart för att verkligen ge kraft vid 2000 r/min.
Den sexväxlade lådan är något kärv men lägena är exakta. Mindre lyckat är att drivlinan är för mjukt upphängd. Är man inte silkeslen på kopplingen blir växlingarna lätt ”klonkiga”, ett inte helt ovanligt fenomen på fyrhjulsdrivna bilar. Den sexväxlade automatlådan (15 000 kr) botar problemet. Fyrhjulsdriften är fjärde generationens Haldex och likt Saab använder man den elektronsikt styrda differentialen eLSD för att fördela kraften mellan bakhjulen. När vi har provkört fyrhjulsdrivna Insignia med bensinmotor har vi noterat att systemet tillåter viss överstyrning. Provförhållandena var inte idealiska för att testa om detta gäller även för diesel. Med det standardmonterade aktiva chassit FlexRide, minutiöst underhållna italienska landsvägar och greppiga 19-tumshjul krävs det mer än dårskap för att utforska fyrhjulsdriftens karaktär.
Jag får nöja mig med att konstatera att bilen går stadigt på autostradan samtidigt som den biter tag villigare än en svulten mygga längs bergsvägarna vid Lago Maggiore.
I ärlighetens namn känns CDTi 4x4 som vilken framhjulsdriven Insignia som helst.
Och det är inget dåligt betyg.
Opel Insignia Sports Tourer CDTti 4x4
Motor
Tvärmonterad 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 83,0/90,4 mm, cylindervolym 1 956 cm3. Max effekt 160 hk (118 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 750 r/min (+30 Nm i temporär overboost vid fullgas).
Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilänkaxel. Aktivt chassi.
Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,4 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS.
Hjul
Fälg 8,0 tum. Däck 245/45 R18.
Mått/vikt
Axelavstånd 274, längd 491, bredd 186, höjd 152, spårvidd f/b 159/159. Tjänstevikt 1 843, maxlast 555, max släpvikt ej fastställt (CDTi 2WD = 1 600 kg). Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 540–1 530 liter.
Fartresurser
Toppfart 210 km/h. Acceleration 0–100 km/h 10,3 s.
Bränsleförbrukning
Stad och landsväg, ej fastställt, blandad körning 0,60. CO2 159 g/km.
Garantier
5 år nybil, 3 år vagnskada, 12 år rostskydd, 1 år assistans.
Skatt
3 922 kronor.
* Enligt tillverkaren.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.