Opel Karl är helt ny men visst bär den på en del gener från Agila? Notera Karls mustasch i grillen...

Provkörning av Opel Karl 1,0 Ecotec

Med Karl har nu Opel två riktigt små bilar att erbjuda. I motsats till Adam har Karl i alla fall fyra dörrar vilket gör den enklare att leva ett vardagsliv med.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Adam Opel grundade företaget som han gav sitt namn. Han fick fem söner där den äldste, Karl, nu får ge denna bil sitt namn. Profilen i grillen fram liknar för övrigt Karl Opels mustasch och det är ingen tillfällighet.

Efter Adam och Opel blir det inga fler bilar döpta efter namn från Opelfamiljen. Vare sig Wilhelm, Heinrich, Friedrich eller Ludwig torde gå hem i stugorna någonstans.

Runda och goa båda två. PeO Kjellström och Karl tar en rast någonstans i Södermanland.

Jag kan förstå logiken hos Opel att döpa modeller till Adam och Karl (även om han egentligen stavade Carl) men förlåter dem inte för att de här missade chansen att återuppta modellnamnet Kadett.

Eller, jo, kanske. En ny Kadett hade förtjänat bättre.

I England, där Opel blir Vauxhall, var de lite modigare och döpte bilen till Viva, ett fint bilnamn i alla fall för oss lite äldre som kommer ihåg.

Nåväl, detta var en utsvävning i historien.

Svart som natten. Det hade ju inte gjort ont med någon form av färgade inslag.

Nu handlar det om nutid även om det första layoutaren Per-Erik, som skapat dessa sidor, säger är att bilen ser gammal ut fastän den är helt ny. Och ja, det gör den ju faktiskt om man tänker efter lite. Det vilar en hel del gener från Opel Agila B i Karl.

Om man ser till prislistan verkar Opel Karl mycket prisvärd med ett ingångsbud på 99 900 kronor vilket ju är ett kanonpris.

Men den bilen torde du aldrig se på gatan och den finns inte som lagerbil utan måste beställas.

I normala fall är Opel Karl strikt fyrsitsig och för att få fem sittplatser krävs ett tillvalspaket.

Den saknar radio, klimatanläggning, har fyra sittplatser, ratten är inte justerbar i någon ledd, sidofönstren vevas ned och upp och så vidare. Visst, någon självplågare kommer säkert att beställa hem en Essentia som den heter men får då räkna med att behålla den livet ut eftersom andrahandsvärdet kommer att bli lika med noll eller intet.

Men för bara 6 000 kronor mer får du en Karl Enjoy och då upplevs faktiskt bilen som riktigt välutrustad med ställbar ratt, värme i ratten, farthållare, eluppvärmda framstolar, el-speglar, centrallås, radio med USB och Bluetooth och en luftkonditionering, om än manuell. Rena lyxåket ju!

När du valt en Enjoy-Karl, vilket du kommer att göra får du lite mer knappar att leka med.

På det stora hela upplevs Opel Karl som tämligen välisolerad och tyst.

Men, du har fortfarande bara fyra sittplatser och en baksätesrygg som fäller platt och alltså inte är delbar.

För att få fem stolar och fällbar baksätesrygg (60/40) krävs ett tillvalspaket för 5 000 kronor och då ingår även filvarnare, 15-tums lackerade fälgar, dimljus och kurvljus fram.

Så egentligen pratar vi om 110 900 kronor för en Opel Karl värd namnet.

Det priset ger dig dock inte en styrning värd namnet. Den upplevs som mycket vag i mittläget och det känns egentligen inte som att framhjulen har kontakt med vägen. Det finns dock ett city-läge vilket gör Karl väldigt lättmanövrerad i stadstrafik och det är också där bilen trivs allra bäst och troligen även kommer att användas mest.

Opel Karl upplevs också som sidovindskänslig vilket är ovanligt på så pass små bilar som inte har så mycket yta på sidorna som kan ta emot vindbyarna. Visst, det blåste en del när vi provkörde men inte tillräckligt för att en småbil skulle behöva ta vind.

Motorn är en nykonstruktion på 1,0-liters cylindervolym som inte har turboladdning. Det ger 75 hästkrafter vilket i sig är tillräckligt för de flesta som kan tänka sig köpa en Opel Karl.

Om uppgivna 13,9 sekunder från 0-100 km/h och 170 km/h i toppfart är sanningsenliga är Opel Karl en av de snabbare i segmentet med likvärdig motor. Enlitersmotorn är för övrigt det enda alternativ som finns, i alla fall för tillfället.

Men du får varva hårt för att nå effekten och motorn får slita för att hålla rull på fordonet den låga vikten till trots. Vid 100 km/h ligger varvräknarnålen på 3 000 r/min och det är mycket.

Otroligt nog väsnas inte motorn alltför mycket trots det och på det stora hela upplevs Opel Karl som tämligen välisolerad och tyst. Trepipiga motorer brukar också ge ifrån sig ett orrigt ljud som jag personligen uppskattar men långt ifrån alla. Men det håller Karl sig för god för.

Baksätet ger den plats man kan förvänta sig av biltypen men är inget man vill forslas i över en hel kontinent, inte ens ett land för den delen. Framstolarna upplever jag har korta sittdynor och då är jag ändå inte direkt långbent om man så säger.

Interiören är välstädad och lätt att tillgodogöra sig men varför så svart? Det är nästan så man tror att Opel velat göra en grej av det. Lite kulör någonstans hade piffat upp.

Det har sagts så många gånger att det snarast blivit en sanning.

Opel är en bil för folk som inte gillar att köra bil. Opel Karl stämmer in ganska bra på detta. Ingenting man hoppar i en tidig söndag morgon för en nöjestur direkt.

Men för en tur till närmaste Ica och göra ett ganska stort inköp duger den gott.

Opel Karl 1,0 Ecotec

Pris

Från 99 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 3-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder Kamkedja. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,77,4 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 6 500 r/min, max vridmoment 95 Nm vid 4 500 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda, alt. 5-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 9,85 meter.

 

Bromsar

Skivor fram, trummor bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Plåtfälg. Fälgbredd 5 tum, däck 165/16 TR 14.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 239, längd 368, bredd 142 höjd 149, spårvidd f/b 141/142. Markfrigång 10,5. Tjänstevikt 1 034, maxlast 319, max släpvagnsvikt 0. Tank 32 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 240-985 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 13,9 s, toppfart 170 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,56, landsväg 0,39, blandad körning 0,45. CO2 104 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år, assistans 1 år.

 

Skatt

360 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Up 1,0

En genuint trevlig minibil som upplevs som rymlig även i baksätet. Komfort och köregenskaper är riktigt bra. Lite snabbare!

Pris: från 127 900 kronor.

 

Hyundai i10 1,0

Har vuxit så pass att den närmast hamnar i nytt segment. Behöver lite mer pulver under huven. Riktigt tyst och lastar ”stort”.

Pris: från 112 900 kronor

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!